• beam82

skräpmat

En liten vädjan till alla som kan känna sig träffade!
    Kan ni sluta mata i andras barn en massa skräp?!
    Min 9åring har lätt att gå upp i vikt, jag också för den delen. Det betyder att jag ser till att vi får nyttig och bra mat, inte för mycket godsaker, och att vi rör på oss. Vi har kommit in i vanor och det är egentligen inget problem för oss. MEN! Sonen talar om att han fått läsk hos en kompis, glass hos en annan, chips hos en tredje. På vardagar, när de leker efter skolan. Det betyder att jag får lägga ner alla eventuella planer på något extra här hemma, eftersom han redan blir matad med allt detta onödiga. Är de här och leker får de frukt, nån kompis har klagat lite, men de verkar acceptera.
    En mamma fick jag ringa och prata med, eftersom sonen är där väldigt mycket och det är något varje gång.

Ge inte andras barn en massa onödigt hela tiden, även om de inte har anlag för att gå upp i vikt tycker väldigt många föräldrar att det ska hållas till helgerna!

• Svar på tråden skräpmat
  • sextiotalist

Har ditt barn så svåra problem (dvs att han går upp i vikt av någon glass hos en kompis) så tycker jag att du ska prata med kompisarnas föräldrar om detta.
    Eller får du se till att han äter något mellanmål innan han går till kompisar

• Natulcien
    Malmö01 skrev 2014-01-06 01:13:42 följande:
    Frukt är inte nyttigare än godis om du trodde det! Vet du hur mycket socker det är i ett äpple eller banan? Chips är inte heller så fett som folk tror, vissa bantningskurer använder t.om. Chips som mellanmål.
    Men jösses! Det är väl klart att frukt är nyttigare än godis!! Frukt innehåller fibrer, vitaminer och antioxidanter. Visa mig det godis som innehåller det! Dessutom innehåller godis raffinerat socker som är sämre än fruktens naturliga socker.
    Går folk verkligen omkring och tror att frukt och godis är jämförbart!? Förvånad
  • Natulcien

TS, hur hjälper du din son genom att skriva ett anonymt inlägg på ett forum? Ring och prata med de berörda föräldrarna istället.

• sextiotalist
    Natulcien skrev 2014-01-06 09:34:40 följande:
    Men jösses! Det är väl klart att frukt är nyttigare än godis!! Frukt innehåller fibrer, vitaminer och antioxidanter. Visa mig det godis som innehåller det! Dessutom innehåller godis raffinerat socker som är sämre än fruktens naturliga socker.
    Går folk verkligen omkring och tror att frukt och godis är jämförbart!? Förvånad

det är nog mer att man tror att man inte kan gå upp i vikt om man äter frukt.
  • Ess

Man kan lära sina barn säga nej tack till saker dom inte får äta.

• Malmö01
    sextiotalist skrev 2014-01-06 09:48:24 följande:
    det är nog mer att man tror att man inte kan gå upp i vikt om man äter frukt.

Tack. Fö är denna myten om fruktos vs raffinerat socker gammalmodig och felaktig.
  • beam82
    Natulcien skrev 2014-01-06 09:36:10 följande:

TS, hur hjälper du din son genom att skriva ett anonymt inlägg på ett forum? Ring och prata med de berörda föräldrarna istället.

Jag har pratat med en av mammorna. Skrev det i min ts. Det är inte ett särskilt roligt samtal att göra, det känns som att man blir stämplad som moraltant direkt. Dessutom är pojken till den mamman lite rund, så det tog emot en del att ringa. Men just där fick de verkligen något jämt. Jag hämtade sonen en gång klockan fem, han skulle hem o äta o reste sig då från köksbordet där han hade ätit yoghurt o macka...

Tråden är för att jag faktiskt undrar om det är okej att bjuda andras barn på vad som helst. Och sina egna också för den delen, jag förstår verkligen inte varför barn ska dricka läsk och äta kakor jämt.
  • beam82
    Ess skrev 2014-01-06 10:52:16 följande:

Man kan lära sina barn säga nej tack till saker dom inte får äta.

Jag har verkligen försökt lära sonen det, men han blir så sugen så han äter ändå. Sen talar han om när han kommer hem för han får dåligt samvete.
  • OnlyZ

Jag blir på riktigt mörkrädd! Att människor i Sverige kan slänga ut sig vissa kommentarer som förekommer i denna tråd! Jag trodde att vi var mer kunniga än så. Och vad fan är det för fel på att käka en morot som snacks?? Nää obehagligt tycker jag att det är.. Jag gillar inte häller att det är så mycket onyttigt överallt hela tiden.. Jag är uppvuxen på halv/helfabrikat och är lite smått hjärntvättad, har varit svårt att komma ut ur de vanorna men nu förekommer det nästan aldrig här hemma.. Och självklart så menar jag inte mjöl, ris, smör, grädde osv.. Utan färdiga maträtter tänker jag på.. 

• beam82
    Tow2Mater skrev 2014-01-06 02:29:49 följande:

Så nästa gång ditt barn leker med en kompis ska bara kompisen få äta, men inte din son som bara får titta på? Eller han kan få en morot o gnaga på istället kanske?

Om det var omvänt, om jag tyckte att mitt barn får dricka läsk, men vet att mamman till det andra barnet vill att han dricker vatten, då skulle båda få dricka vatten. Vilken förälder skulle bara ge den ena och låta den andra titta på? Då får man plocka fram läsken när kompisen gått hem, det är inte så svårt.
Svar på tråden skräpmat