Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

skräpmat

Malmö01 skrev 2014-01-06 01:13:42 följande:
    Frukt är inte nyttigare än godis om du trodde det! Vet du hur mycket socker det är i ett äpple eller banan? Chips är inte heller så fett som folk tror, vissa bantningskurer använder t.om. Chips som mellanmål.
    Men jösses! Det är väl klart att frukt är nyttigare än godis!! Frukt innehåller fibrer, vitaminer och antioxidanter. Visa mig det godis som innehåller det! Dessutom innehåller godis raffinerat socker som är sämre än fruktens naturliga socker.
    Går folk verkligen omkring och tror att frukt och godis är jämförbart!? Förvånad
  • Natulcien

TS, hur hjälper du din son genom att skriva ett anonymt inlägg på ett forum? Ring och prata med de berörda föräldrarna istället.

• Natulcien
    beam82 skrev 2014-01-06 11:07:54 följande:
    Jag har pratat med en av mammorna. Skrev det i min ts. Det är inte ett särskilt roligt samtal att göra, det känns som att man blir stämplad som moraltant direkt. Dessutom är pojken till den mamman lite rund, så det tog emot en del att ringa. Men just där fick de verkligen något jämt. Jag hämtade sonen en gång klockan fem, han skulle hem o äta o reste sig då från köksbordet där han hade ätit yoghurt o macka...

Tråden är för att jag faktiskt undrar om det är okej att bjuda andras barn på vad som helst. Och sina egna också för den delen, jag förstår verkligen inte varför barn ska dricka läsk och äta kakor jämt.
    Ok. Men om du förklarar att det handlar om din sons hälsa och inte "bara för att", så kanske de inte ser på dig som någon "moraltant"?

Och jag tycker inte heller att det okej att proppa i ungar en massa läsk, bullar och glass till vardags. Jag skulle inte vilja att min sons kompisars familjer skulle göra så heller. Men jag skulle prata med dem om det skulle gå till överdrift.
  • Natulcien
    sextiotalist skrev 2014-01-07 09:23:00 följande:
    Det är min erfarenhet också, de som har lärt sig hemifrån att äta lagom och inte för mycket och att man inte håsar upp det hela, är inte de som länsar godisskålen. Däremot de som är stenhårt hållna hemifrån gör det.
    Jag har en annan erfarenhet. Jag är uppväxt på 70-talet och en av de "hårt hållna" vad gäller sötsaker och skräpmat. Det var att dela på en 33 cl läsk med syrran på fredagar, och bara godis på lördagar och begränsat intag när det bjöds på fika etc. Men jag har aldrig "svullat" i vuxen ålder. Köper en godispåse som jag småplockar ur en vecka, och tar bara några chips när det bjuds borta, äter mig aldrig proppmätt etc. Min bästa vän, däremot, som var van vid godis och läsk i massor, hon var ju, som sagt, van vid det intaget och fortsatte så...
Svar på tråden skräpmat