• Iarwain

Gravid och röker cannabis.

frappa skrev 2014-01-08 06:57:20 följande:
    Ingen rök utan eld. addictioneducation.co.uk/out1.pdf En metaanalys från 1997 där 10 studier med totalt 32483 födslar, undersöktes ledde till slutsatsen att man inte kan bevisa att cannabis leder till låg födelsevikt. Professor English anser bland annat att tidigare studier som visat samband inte tagit hänsyn till tobakskonsumtion, något som är relevant då cannabis ofta intas tillsammans med tobak. English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten, dvs. att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet. ( Greenland (1983), Witter & Niebyl (1990), Hayes (1991), Castro (1993), Yawn (1994), Singer (1994) ) English noterar även att studierna inte visar något samband mellan brukets omfattning och vikten. dvs. att mer THC för modern ger lägre vikt hos barnet.  Tillräckligt stort urval denna gång för dig då?

Igen, har du stor erfarenhet i att läsa vetenskapliga studier? Det du missar, men inte studien, vilken är bra gjord, är det jag påstår; Det finns inget stöd åt något håll angående cannabis påverkan på foster. En av anledningarna är, det de även skriver i denna metastudie, att de som röker cannabis även ofta har rökt cigaretter. Man kan inte se om enbart cannabis skulle ge samma påverkan.
  • Iarwain

W

frappa skrev 2014-01-08 12:10:39 följande:
    Det jag missar, rofl. Visste inte att jag var tvungen att redogöra hela studien, för göra dig glad.   Här har du par till. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20171023 2010 USA 5871st mödrar, slutsats  cannabis påverkar inte födelsevikt eller orsakar förtidig födsel. www.emcdda.europa.eu/attachements.cfm/att_533... 2008 EMCDDA Säger cannabisskador låga mot tobak. www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10489797 1999 Danmark, mellan 92-95 12885st mödrar, där mammorna hade fått fylla i hälsoformulär och man kunde först se att nyfödda vägde mindre och var kortare hos cannabisrökande kvinnor. När man justerade för alkoholanvändning så fanns avvikelsen kvar, men när man justerade för tobak så försvann den. Det visar att sambandet mellan cannabis och låg födelsevikt inte enbart kan skyllas på cannabis utan andra, tidigare förbisedda faktorer, men i flera fall just tobak.

Om du läser de studierna i sin helhet, så är det precis samma med dem, inga slutsatser kan dras. Den andra säger däremot ingenting angående cannabis och prenatal påverkan.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 16:46:24 följande:
    Det klart dom inte har nått värde alls och säger inget, vad annat var att vänta. *hoho*   Väldigt imponerad att du lyckats läsa dessa studier i sin helhet. 13 studier på en halv dag, med gigantiskt antal sidor. Ger tyvärr dig inget större trovärdighet och sitt snacka om läsa studier i sin helhet. Eller är du en savant, som kan flippa 2 sidor i sekunden? Det skulle förklara en hel del faktiskt.

Jag har inte på något ställe hävdat att jag läst dessa studier i sin helhet. Däremot har jag stor vana i att analysera statistik, så jag har tittat på rådatat. Sedan så var det inte 13 studier, det finns ett överlapp, som du kanske upptäckt om du läst själv.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 21:20:10 följande:
    Då är det din uppgift att påvisa detta, än bröla om drogromatisering. Oberoende forskning funkar inte som på detta sätt. Men när det är forskning med agenda, så kan det vara sant. Problemet är att folk tror att om det inte är negativt om cannabis, så är det drogpropaganda. Där bottnar problem om forskning.

Här håller jag med dig... Bra forskning är bra forskning oavsett vad den visar. Hur vet man då vad som är bra forskning? Ett grundkrav är att den publicerats i en vetenskaplig "peer-review"-tidsskrift. Att inte lita på bra forskning är att förkasta och inte tro på den utveckling som gjorts inom t.ex. medicin och teknik de senaste 100 åren.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-08 21:49:47 följande:

MPR-Vaccinet var publicerat så, kan man inte kalla bra forskning.
    Sen att lancet(för mig det var dom) bad om ursäkt sen, är en annan femma.

Problemet du har skapat här är att du skär ut cannabis i allt, säger har du läst den i sin helhet som argument.

Sen gör du massa påståenden och inte läst dom i sin helhet själv.
    Av någon underlig anledning så visade sig att cannabis alltid kom till korta, väldigt underligt.
    Blev rätt patetiskt där.

Jag har själv inte läst Lancet artikeln.

Men det är väldigt svårt att skydda sig mot manipulerad data. Därför har man innan man visat något som går att lita, ha haft minst två av varandra obereroende genomförda studier med samma resultat.

Det ska helst då också inte gå att hitta några större beröringspunkter i apriori-uppfattning kring ämnet.

En artikel/studie ger ingen vetenskap.
  • Iarwain

Min sammanfattning av hur jag uppfattat de studier som länkats i denna tråd.

Det finns mycket som tyder på att cannabis under graviditet är mindre "farligt" än alkohol och tobak under graviditet, sett till födslovikt och födslolängd.
    Man kan med ganska stor säkerhet, 95%, (man brukar försöka gå till 98% säkerhet i normala fall, men 95% är starkt), säga att röker man tobak så spelar en addering med cannabis ingen roll, sett till födslovikt och födslolängd.

Det finns tveksamheter om angående om cannabisbruk under graviditet leder till senare inlärningssvårigheter, för barnet. Det finns studier som visar i den riktingen, men jag har inte läst dom tillräckligt noggrannt ännu för att hitta om de utesluter de psykosociala aspekterna som nämns som en tydligare markör i nästan samtliga studier som länkats här,

Det finns ingen studie länkad som visar att cannabis är ofarligt prenatalt.

Själv är jag ganska tuff cannabismotståndare, även om jag provat en hel del grejer under mina ungdomsresor, men har svårt att komma med påståenden om att det skulle vara farligare än tobak vid graviditet.

Men jag står fortfarande fast vid att man är en idiot om man chansar att röka bara för att det inte finns några starka studier som visar att det skulle vara farligt.
    Kan man inte hålla uppe under dessa månader så kanske man ska se över sitt beroende...

• Iarwain
    Anonym (hm34) skrev 2014-01-09 12:40:08 följande:
    Men när barnet är fött och de kanske upptäcker det? Läste att det kanske syns sen på moderkakan? jag hade aldrig gjort något sånt, kan ju bli värsta siktet? Kan barnet födas med absintens? 

Rökning syns på moderkakan, min gissning är att även cannabisrökning syns. Men jag har dålig koll på tjärhalter, måste jag erkänna.
  • Iarwain
    Maaatiiildaaa skrev 2014-01-09 14:25:30 följande:
      Vet inte hur det är med att röka cannabis , men att det syns på moderkakan är lögn, har rökt båda graviditeterna och det har aldrig dom sett, så man kanske ska veta sanning innan man skriver saker, kan bli lite fel signaler.

Anekdoter är fort farande inte fakta. Det syns, självklart beroende på mängd, samt andra faktorer och inte alltid med blotta ögat. www.trdrp.org/fundedresearch/grant_page.php
  • Iarwain
    maaaaaaaad skrev 2015-02-09 18:25:47 följande:

hej!
    jag är själv gravid i andra månaden och försöker trappa ner rökningen så mkt jag kan. det jag ororar mig mest för är tobaken, inte haschet... vaporizer vore väl det optimala och jag har också tänkt på att baka en kaka :) men det kliar i fingrarna att får rulla och när jag tänker för mycket på det så meckar jag en liiiten....(händer inte varje dag kan jag ju tillägga) en väninna var ärlig med sin läkare om sin rökning och han sa till henne att det är okej nån gång ibland om stressen blir för hög... för stress ska vara mycket skadligare en ett par puffar!! samtidigt sa barnmorskan till henne att det var helt otänkbart :P litar nog hellre på en läkare!
    btw, i vissa delstater i usa skrivs medicinsk cannabis ut för illamående till gravida... ;) bara en tankeställare till er som har noll koll på cannabis! ;)

Vilka stater menar du att det skulle vara?

Menar du att man ska lita på en anonym person som skriver att någon läkare sagt något och därav fatta beslut om sitt ofödda barns hälsa?

Om du har sådana besvär med att hålla dig borta från cannabis så tror jag att du behöver ta dig en tankeställare.
  • Iarwain
    Anonym (Medicin.) skrev 2015-02-10 12:11:36 följande:

Antagligen dom med medicinsk marijuana vilket är väl dom flesta nu?

Nja, men du kan nog lita på dom tiotal studier du har tagits del av genom tråden.

Eftersom det inte finns nån anledning att hålla sig borta från cannabis tvärt om så finns det anledningar att medicinera vid behov så missar jag varför människan skulle ta sig en tankeställare.

Investera i en vapo vore en bra idee eller baka.

Antagligen... ?

Jag har sökt och inte hittat en enda stat som tillåter medicinsk cannabis för detta ändamål.
    Kan du berätta vilken?

Jag litar på de studier jag läst i ämnet, bland annat i denna tråd. Problemet är att många cannabisförespråkare inte är tillräckligt kunniga för att uttolka resultaten.
  • Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-26 15:17:07 följande:
    Jag rökte Cannabis nästan varje dag under min andra graviditet. Det var det ända sättet jag kunde få i mig någon mat under den graviditeten och tog bort smärtorna. Den graviditeten var otroligt plågsam från dag ett. Jag hade ont i hela kroppen och gick ner 7 kilo under den graviditeten när jag egentligen borde ha gått upp 9 så i praktiken så gick jag ned 16 kilo och jag var normalviktig från början. 

Hon är numera den smartaste av alla mina barn <3 

Väldigt lite forskning har bedrivits kring Cannabis effekt på ofödda barn. Jag känner bara till en. Den kunde inte visa på någon som helst påverkan. Jag tycker det är otroligt konstigt att det inte forskas mer omkring Cannabis. Jag menar om sjukvården tycker det är ok att proppa adhd:are fulla med amfetamin så varför inte forska mer kring Cannabis som har betydligt mindre negativ påverkan på kroppen än vad Amfetamin har
    Kan du länka till det studien är du snäll?
  • Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-26 19:37:24 följande:
    Jag försöker hitta den men kommer inte ihåg exakt vad den hette. Det var en kvinnlig forskare som testat barn i Jamaica, fanns en video på youtube där hon återigen lyfte sina resultat. Jag ska se om jag kan hitta den när barnen somnat. 
    Då vet jag vilken studie du syftar på.
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8121737

Det är en tidig studie med vissa problem.

Om man istället tittar på en lite bredare metastudie så visar det sig att det inte är riskfritt...
    bmjopen.bmj.com/content/6/4/e009986&utm_medium=cpc&utm_campaign=BMJOp_TrendMD-1

"Results of the meta-analysis demonstrated that women who used cannabis during pregnancy had an increase in the odds of anaemia (pooled OR (pOR)=1.36: 95% CI 1.10 to 1.69) compared with women who did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero had a decrease in birth weight (low birth weight pOR=1.77: 95% CI 1.04 to 3.01; pooled mean difference (pMD) for birth weight=109.42 g: 38.72 to 180.12) compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy. Infants exposed to cannabis in utero were also more likely to need placement in the neonatal intensive care unit compared with infants whose mothers did not use cannabis during pregnancy (pOR=2.02: 1.27 to 3.21)."
  • Iarwain
    Anonym (4 barns mamman) skrev 2018-08-29 12:08:13 följande:
    Hej och ledsen för sent svar. Jag hade tänkt leta på universitetet efter olika forskningsresultat men tiden och orken tryter, är gravid nu med och mycket med barnens inskolning osv. 

Nej det var inte den jag syftade på. Studien jag syftade på hade över 100 testpersoner/barn.  

Jag ska spara tråden till senare när jag kommit igång med mina egna studier men just nu är det för stressigt.
    Jag brukar vara ganska bra på att hitta studier och har tillgång till de flesta stora tidskrifter och jag kan inte hitta någon annan Jamaikansk studie på prenatal användning av cannabis som inte visar på någon skillnad mot kontrollgruppen.

Jag tror du fått felaktig information.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.