• Iarwain

Gravid och röker cannabis.

Otäcking skrev 2014-01-06 12:55:07 följande:
    Iarwain: Holland då? Duger inte det som typexempel, med tanke på att cannabisbruk varit både öppet och legalt rätt länge nu? (något är knas med citatfunktionen för mig, håll till godo)
    Their banks are filled With Nazi gold But Death In June's banned I've been told

Holland är givetvis exempel också, men USA har en historia av att genomföra högkvalitativa studier. Vilket inte Nederländerna brukar vara lika bra på, inom detta område.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-06 16:51:59 följande:
    Det vad som är korkat och tragisk är floskler folk sprider omkring sig, cannabis skapar varken beroende eller fosterskador. Jag kan förstå att det är _extremt svårt för vissa att ta in men det finns droger och det finns droger, vissa skadliga för användaren andra mindre så.

Du fortsätter att slänga ur dig hårda konstaterande helt utan belägg. Du är vad du anklagar cannabismotståndarna för att vara, samt osaklig och ovetenskaplig... Sedan är en anandamin "cannabis", utan en, i kroppen, naturligt förekommande molekyl som i vissa situationer kan liknas vid cannabinoiders recptorfunktionlitet.
  • Iarwain
    Iarwain skrev 2014-01-06 18:13:09 följande:
    Du fortsätter att slänga ur dig hårda konstaterande helt utan belägg. Du är vad du anklagar cannabismotståndarna för att vara, samt osaklig och ovetenskaplig... Sedan är inte anandamin "cannabis", utan en, i kroppen, naturligt förekommande molekyl som i vissa situationer kan liknas vid cannabinoiders recptorfunktionlitet.

Ska vara med ett "inte" där också.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-06 18:21:17 följande:
    Jag har redan uppgett mina källor i detta, dr melanie dreher som har genomför en av dom få om inte den enda studien som inkluderade strikt cannabis och inte tobaks blandade joints som röks i västvärlden. Ursäkta om jag inte skriver spaltmeter varje gång jag postar utan nöjer mig ibland med att bara konstera fel där jag ser det. anandamid är en cannabinoid, som fungerar som ... tjena  

Att ange ett namn är inte en källhänvisning... Visa mig studien!
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 13:55:40 följande:
    Varför? Varför skulle en läkare som använder en annan drog än alkohol, vara en dålig läkare. Det är nog tom så att en läkare har bättre koll på vad cannabis är än du.   Sen när det kommer till cannabis och gravida, så har vi Draher´s studie/forskning på Jamaica. Den är 100% tobaks fri, det visade sig att de skador man pinnar på gravida och cannabis, är de skador som just tobaken ger. Lågfödelsevikt, tidig födsel och "nått mer". I studien/forskningen så vägde barnen mer, och gick längre än morsorna som inte tog nått cannabis eller annat. Det var inte mycket mer, men det var tydligt mer.

Nej, det var det inte alls... Den Jamaicanska studien har inga statistiskt säkerställda svar. Även om man tittar på rena siffror är de inte nog för att vetenskapligt visa detta. Har du läst studien?
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 14:01:19 följande:
    Det har man kunna uppvisa med shooping missbruk också. Psykiska beroenden manifesterar fysiska reaktioner. Psykosomatiskt är ett annars känt uttryck inom vården, har visserligen inte med cannabis eller droger att göra. Men bara visar power av inbillning kan ha.

Det har antagligen inte psykosomatisk grund, det är någonting annat. Det är däremot tecken på stress, vilket inte är psykosomatiskt. Men jag håller med i att det saknas ett tydligt vetenskapligt stöd för cannabis fysiska beroende.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 15:46:52 följande:
    Det underlag man har visar detta om födelsevikt och antal dagar gravida innan födsel.

Nej, studien är för liten för att kunna dra några slutsatser, det finns även andra svagheter i studien. Titta på värden och standardavvikelsen så syns det tydligt. Det står även kommenterat under svagheter med studien, om jag inte minns fel.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 16:45:43 följande:
    Den visar detta till trots, dessa siffror, inget du kan ändra på. Sen håller jag med att antalet i studien är lite lågt.Kan gissa en sådan här studie innebär massivt och tidskrävande arbete.

Den visar siffror som man inte kan dra några som helst slutsatser av. Det jag vänder mig mot är där du skriver "tydligt mer", för vetenskaplig tydlighet krävs statistisk relevans. Det finns det inte. Det studien visar är att just de inblandade personerna hade de värdena, utan relevans för en större population.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 17:04:28 följande:
    Man ser klara tendenser som pekar på en möjlig slutsats. Studien är tyvärr lite för liten, som jag nämnt.

Man ser inte alls klara tendenser. Man har inte ens försökt göra en hypotesprövning. När avvikelsen är så stor i förhållande till skillnaderna i resultat, att ett till värde åt andra hållet helt skulle kunna kullkasta ordningen, kan man inte tala om någon som helst tendens.
  • Iarwain
    frappa skrev 2014-01-07 17:29:35 följande:
    Snittet visar en tendens på urvalet man gjort.

Jag skulle kunna gå in på problemen med urvalet också. Men först kan du gärna förklara vad du just skrev betyder? Ser man på gruppen kan man inte tala omtendenser eller urval, då det för den gruppen är hela bilden. Har du mycket vana i att analysera forskningsrapporter?
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.