• Iarwain

Gravid och röker cannabis.

Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 19:31:17 följande:
    Du är säkert lika bra på att googla som jag, det står dig fritt att leta fram egna studier som bevisar antingen det ena eller det andra. Eller så rotar du i din hög med vetenskapliga tidningar, där finns det säkert något matnyttigt. Anledningen till att jag inte sitter och "hjälper" dig med länkar osv är att jag aldrig kommer hitta någon du blir nöjd med. Det är ok. Du får tycka att det är ok att missbruka cannabis under graviditeten. Du är nämligen inte mamma till mina barn och med all säkerhet är du inte heller någon jag någonsin kommer umgås med heller!

Jag blir nöjd om du hittar en artikel,publicerad i en peer-review tidsskrift, som säger det du påstår. Men för säkerhet måste studien även ha upprepats, med samma resultat. Det är vad som krävs för att vetenskapligt säkerställa något. Allt annat är ovetenskapligt tyckande och verkar vara vad du pysslar med...
  • Iarwain
    Malmö01 skrev 2014-01-05 19:41:46 följande:
    Så så fort det är upp till bevis så lägger du ner debatten? Roligt att alla okunniga cannabismotståndare gör precis lika dant när det kommer till att visa bevis.

Men läste du mitt inlägg? Den studien visar inte alls det du påstår.
  • Iarwain
    Malmö01 skrev 2014-01-05 19:58:45 följande:
    Vad påstod jag? Cannabinoider fungerade som antipsykotiska precis som jag påstod.

Nej, det visar inte studien. Den visar att en specifik cannabinoid möjligtvis kan ha positiva effekter vid schizofreni. Har du själv läst studien? Det du, indirekt, påstod var att cannabis inte orsakade psykos eller schizofreni, vilken studien inte ens försöker visa...
    Malmö01 skrev 2014-01-05 18:39:26 följande:
    Så du erkänner att cannabis inte orsakar psykos eller schizofreni och att det hjälper som medicin mot just de två sjukdomarna men säger ändå att cannabis är dåligt pga schizofreni?

• Iarwain
    Malmö01 skrev 2014-01-05 20:27:50 följande:
    Ja det är ju exakt det jag säger som du påstår att studien visar. Jag sa aldrig att studien visade att schizofreni inte orsakades av cannabis.

Nej. Inom forskning är det viktigt med språkstringens. Men vi kan släppa detta nu för min del.
  • Iarwain
    Anonym (Ingen fara) skrev 2014-01-05 20:31:53 följande:
    Jag känner en tjej som rökte cannabis under bägge graviditeter. En annars arbetsam och smart tjej och ingen missbrukande i samhällets bottenskrap direkt. Hon rökte inte dagligen men då och då. Hon drack en öl också ibland. När det var fest brukade hon köpa 1-2 2,5 or och båda hennes graviditer, förlossningar och barn är mer än perfekta. De är både välskapta och smarta. Antingen har hon haft tur eller så är all skräckpropaganda starkt överdriven.

Anekdoter säger väldigt lite om verkligheten.
  • Iarwain
    Anonym (Onödig risk) skrev 2014-01-05 20:57:24 följande:
    "Forskargruppen konstaterar att de barn vars mammor rökt en joint om dagen eller mer under den första tredjedelen av graviditeten hade inlärningssvårigheter i signifikant högre grad än vad som är normalt för åldersgruppen'# publicerad i tidskriften Neurotoxicology and Teratology 34 (2012) 161-167 www.rns.se/2012/02/24/l%C3%A4gre-intelligens-...

Jag skummade studien som ligger till grund för den artikeln du länkade till. Den var intressant och jag hade inte läst den tidigare. Jag skulle vilja titta lite mer på de två föregående studierna för att kanske räta ut några frågetecken, innan jag uttalar mig, men onekligen så talar denna studie starkt för att marijuana undr graviditet påverkar negativt. Den svenska sammanfattningen som länken går till är jag däremot inte så glad i. Den påstår saker utan belägg.
  • Iarwain
    WallesMamma skrev 2014-01-05 22:01:58 följande:
    Hej! Jag har rökt cannabis inprinsip största delen av mitt liv. och även under hela graviditeten. ca några gram om dagen. Nu sitter jag här med min 7 månaders son som är hur lugn snäll och go som helst! Och han är fullt frisk! Tror inte cannabis gör någon skada alls faktiskt! sen har ju dom flesta sina fördomar mot folk som brukar olika saker. men när de gäller cannabis så är de bara brist på kunskap från deras sida! Kram och lycka till med din bebis :)

Anekdoter är inte bevis. Vi har alla kunskapsbrist inom detta område då det inte finns entydig eller täckande forskning.
  • Iarwain
    Anonym (liljan) skrev 2014-01-05 22:02:38 följande:
    Har en polare som rökte då och då under sin graviditet. Hennes unge är fullt frisk och var tidig med vissa saker som liten utvecklingsmässigt. Det farliga är ju om man blandar med tobak, barn kan få lägre födslovikt osv om man röker tobak. Har läst mycket om det på nätet, finns inga svenska studier om mödrar som rökt cb men finns bla jamaicanska studier om det, googla, det borde du läsa om du är orolig TS. Lycka till med din graviditet och bebisen och hoppas den föds frisk men det tror jag nog, alkohol och cigaretter är dubbelt så farligt och trots det föds friska barn, finns ju tom knarkare som får friska barn trots att tex benzo är känt för att ge fosterskador. Tror nog inte det är någon fara men googla efter den där studien om gravida mödrar om du är orolig. Vad visar ultraljud och sfmått och blodprov osv då? Om allt verkar bra så är det nog bra.

Den Jamaikanska studien är av låg kvalitet och ger inte svaret på denna fråga.
  • Iarwain

För att avsluta tills det kommer länkar till studier... Man är en idiot om man tar någon som helst drog, under graviditet, enbart för sin egen njutnings skull, om man inte är 100% säker på att det är riskfritt.

• Iarwain
    Otäcking skrev 2014-01-06 12:45:26 följande:
    Jag är lite nyfiken på vad ni drogmotståndare tänker kring det faktum att just cannabis legaliseras i olika i-länder med jämna mellanrum? Har deras stat får totala dårdimpen möjligen, eller hur resonerar ni kring sådana beslut?
    Their banks are filled With Nazi gold But Death In June's banned I've been told

Som forskare, iofs inom annat område, är jag generellt konservativ. För att ändra på något vill jag ha starka belägg för förändringens fördelar. At låta någon annan springa före i dessa tveksamma fall är oftast bra. Nu kan vi vänta ett par år för att se hur det utvecklar sig i bl.a. USA.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.