• Iarwain

Gravid och röker cannabis.

Det finns inga tillförlitliga studier på cannabis och ofödda barn. Så det går inte att säga något om risker med säkerhet. Frågan du måste ställa dig är; Är detta en risk jag är villig att ta?

• Iarwain
    Anonym (ndfnf) skrev 2014-01-05 17:25:21 följande:
    På en enkel googling får man rejält med träffar och det är inga roliga biverkningar. Det är inlärningsproblem, koncentrationssvårigheter och leukemi. Varför riskera det? Vill man inte ha barn måste man inte skaffa några.

Klart du får träffar... Ge en länk till en tillförlitlig studie.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:40:35 följande:
    Det finns det, så det går att säga med säkerhet att cannabis inte påverkar foster negativt, man skulle nästan kunna strecka sig till att säga tvärt om.  

Ge mig en länk till dessa studier då!
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 17:56:55 följande:
    Jag har inte det sparat på datorn, googla på DR Melanie dreher och the jamaican study, en av dom få eller kanske till och med det enda studien som är gjort på strikt cannabisrökande kvinnor, då inte som i västvärlden undersöker jointrökande kvinnor och tillskriver cannabis tobakens biverkningar.  

Jag har läst den Jamaicanska studien, den har stora brister. Är Melanies studier av samma klass så är det ingenting att gå på. Ge mig en länk, så ska jag se om de håller god forskningsnivå. Vilka tidsskrifter är de publicerade i?
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:09:51 följande:
    Ja det har den, inga andra droger var inblandade så det var svårt att ge cannabis egenskaper vi anser den ha. Du har läst jamaican studie men är omedveten om vem som har utfört den? okey.

Ja, jag läser studier för studiens innehåll, inte för författarens namn.
  • Iarwain
    Anonym (M) skrev 2014-01-05 18:24:59 följande:
    På tisdag när jag är tillbaka på jobbet kan jag gå in och länka till medicinska, vetenskapliga forskningsrapporter förutsatt att du har tillgång till någon av sidorna så du kan läsa hela, medicinska artiklar. Men det antar jag att du har?

Jag har tillgång till många vetenskapliga tidskrifter. Är det något som är publicerat i någon av de stora så har jag definitivt tillgång.
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 18:41:36 följande:
    Som sagt, enligt ramström så får man cancer av att röka cannabis, när ramström skrev sitt propagandahäfte så kämpade tushkin på att bevisa länken mellan cannabis och cancer, efter 30 årig forskning så medgav han att cannabis dels inte skapar cancer så har den även en viss skyddande verkan på användaren. Fast i sverige är det fortfarande samma ramströms version som gäller, det var omkring det första som fastnade i häftet du postade och det tar bort trovärdigheten med 100%  

Nu är jag inte helt hundra, då det var ett tag jag läste in mig på cannabis, men om jag inte minns fel så var det inte så som du skriver. Det saknas stöd för att säga att cannabis orsakar cancer. Det är inte samma sak som att Ramström säger att "cannabis [] inte skapar cancer". En liten men viktig skillnad. Vad jag minns så saknas det även här studier för att säga något definitivt.
  • Iarwain
    Anonym (Maria) skrev 2014-01-05 19:06:05 följande:
    Ska jag länka till tio andra där det inte gått lika bra?! Dessutom publicerade i vetenskapliga tidningar.

Hmm, om jag någonsin skulle bli publicerad i Nature skulle jag kunna dra mig tillbaka.... Men... Den studien säger ingenting om cannabis rökningens eventuella positiva effekter på schizofreni. Man har här tagit ut ett verksamt ämne (CBD), framställt syntetiskt och använt. Det går inte att dra paralleller med att röka på...
  • Iarwain
    Anonym (---) skrev 2014-01-05 19:16:40 följande:
    Dags då att göra det, det är bara att googla tushkin och lugn cancer, har för mig han har flera videos på tuben om man vill nu har nått lättsmält. Annars så ja, ramström skriver svart på vit att cannabis ger cancer. Propaganda där den är som sämst.    

Det är du som har bevisbördan när du gör dessa påståenden. Med andra ord får du googla om du vill föra in information till duskussionen.
Svar på tråden Gravid och röker cannabis.