Ok det känns betryggande att höra. Men om jag vilar brösten från pumpen, kan inte mjölkproduktionen sina i det bröstet då? Eller ska man handmjölka emellan? Tycker inte det har funkat något vidare alls faktiskt.
Krusmatta skrev 2013-12-21 22:19:57 följande:
Bara för att du inte får ut mycket när du pumpar behöver inte det innebära att du inte har mjölk så det räcker. Jag hade mjölk i överflöd, men fick knappt ut något ändå när jag pumpade. Har några förslag som kanske kan hjälpa eller lindra. Det kanske kan hjälpa att ta en eller två alvedon en stund innan det är dags för amning? Testa att låta brösten vila från pumpen? Eller kanske testa att pumpa på ena sidan och amma på andra? Tänk på att dricka ordentligt med vatten och försök att inte stressa. Tänk även på att det inte är omöjligt att öka från delamning till helamning. Det kanske är bättre att du låter brösten (eller ett i taget) vila och läka, så kan ni öka på amningen när det känns bättre igen. Men se till att ha en flaska med napp som liknar bröstet för att barnet ska få behålla så bra sugteknik som möjligt. Jag hoppas det löser sig för er!
Vilka skydd var det du varvade med? Och vad menas med att frottera?! Typ gnugga med en frottehandduk?
sofiesan skrev 2013-12-21 22:24:16 följande:
Jag hade samma problem.. Smörjde dom med en salva "vaddennuhette" från Apoteket.. Jag varvade varannan gång med skydden och då blev det bättre det som kan bli med amningsnapparna är att dom börjat suga "fel" så tror det är bra att varva! Men skit inte ut dig! Barn överlever utan bröstmjölk även om man vill ge det till dom . Är gravid med min andra nu och bävar redan för amningen men som en gammal och vis barnmorska sa på vårat före bb besök: å nu tjejer går ni hem och frottear er hahaha a.k.a vänj era bröstvårtor:)) Lycka till!
Jag vet att ersättning är ett jättebra alternativ så jag har faktiskt inga större betänkligheter kring kvaliten på maten, bröstmjölk vs ersättning. Däremot tyckte jag att det var underbart att amma dottern för 3.5 år sedan ( hade stora problem med amningen även då men fick jättedåligt stöd som förstagångsmamma tyvärr, gjorde nog alla fel från stArt) så den här gången känner jag väldigt starkt att jag vill kunna amma, och helst att det ska räcka med min mjölk. Tack för tips, detta hade jag aldrig tänkt på själv. Nu har jag gått runt med insmetade bröstvårtor för jämnan känns det som.
Maryam88 skrev 2013-12-21 22:41:08 följande:
Handmjölka efter du har pumpat. De hjälpte mjölkproduktionen för mig.. mina bröstvårtor blev svarta och variga av ammningen och jag gav upp till sist efter 4 veckor och gav bara ersättning. Det tog hårt på mig att inte kunna amma honom trots att han sög på bra, eftersom jag inte kunde amma första barnet då han inte kunde suga ordentligt. Jag råder dig att kämpa lite till. Jag känner mig nöjd med två barn, och dom är friska och välmående trots att jag inte ammat. Men! Jag sörjer verkligen att ha missat den biten och hoppas att vi nån gång i framtiden skaffar en tredje så jag får chansen igen.. Min poäng är att om du vill amma, kämpa på! Du är super stark som klarat såhär mycket och fortfarande är redo att kämpa mer. Men om du inte känner så starkt för ammning så är ersättning toppen. Barnen blir mätta, man har koll på hur mycket dom får i sig, dom sover gott om nätterna ;) och man kan ligga hud mot hud och flaskmata också.. Och så som du beskriver att allt kring ammningen känns jobbigt och utmattande så kanske du ska vara snäll mot dig själv och gå över till flaskan helt. Det är inte värt att bränna ut sig själv och må dåligt över ammningen.. Lycka till!
Papricorn skrev 2013-12-21 22:52:17 följande:
Att smörja är inte alltid det bästa. Sår behöver vara torra för att läka och få syre! Dvs lufta brösten så mycket du kan.
Usch det låter inte alls kul, inte heller särskilt upplyftande att det tog en månad för bröstvårtorna att bli bra!? Ska jag fortsätt stå ut med pumpeländet eller stå ut med smärtan att amma menar du? Känner mig så villrådig att jag vill bara att någon ska tala om för mig "gör precis såhär så blir allt bra på snabbast möjliga tid" ungefär..
Emmut skrev 2013-12-21 23:58:17 följande:
För mig tog den nästan en månad innan bröstvårtorna hade härdats och jag hade med sår och satt och grät av smärta under amningen av ena bröstet (och då ska jg tillägga att jag födde med bara lite lustgas mot slutet och tyckte inte det gjorde så ont). MEN mina tips är att vara envis om man vill amma och stå ut i början och sedan tyckte jag det underlättade med att handmjölka lite så att bröstmjölken rinner till innan bebisen ska ammas, då kan de äta snabbare och det gör inte ont lika länge. Efter invänjningsperioden så känns det inte alls att amma, så du vet :) inte förrens tänderna kommer och de bits! Haha Lycka till!
Tack för tips!
elinile skrev 2013-12-21 23:16:24 följande:
...o våga testa utan. Tyckte det var så jobbigt mellan amningsrna med. Kunde inte ha vanliga inlägg, för då fastnade såren i dem o slets upp på nytt. Hittade då min räddning efter en del googlande! Bröstvårtsskydd!! På
promix.se. Är som en halv "nätboll" med ett mjukt skydd runtom, som gjorde att jag kunde ha bh o kläder på mig o vårtan fick ändå vila mellan. Luftas o läka! Guld värda!!! Lycka till! O fråga gärna om du undrar något!