Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Hjälp! När kan jag börja amma igen?

Du har redan fått många goda råd här angående hur du ska läka dina bröstvårtor så där tycker jag inte att jag har mycket att tillägga.

Men alltså, det ska inte vara så att bröstvårtorna bara fortsätter att gå sönder, utan det låter som att det faktiskt är fel på taget trots allt. Det kan vara svårt att se utifrån hur bra det är. Är det likadant oberoende av vilken ställning ni använder eller hjälper det att byta? När bebisen släpper taget efter amning, är bröstvårtan rund och fin eller platt eller sned? Det senare tyder på fel eller för litet tag.

Är bröstvårtan sned som en skidbacke så testa att flytta bebisen lite mer åt det hållet där "toppen" inte är. Ofta håller man bebisen lite för långt ut från kroppen mot armhålan till när man sitter upp.

Taget kan också vara för litet; se till att sätta vårtan mot nästippen på bebisen så måste den gapa större och får bättre tag. Kolla norska amningshjälpen, de har många bra videos.

Det kan även handla om för kort tungband. Googla och kolla så att så inte är fallet (eller be läkare/bm kolla).

Och lycka till! Det är fantastiskt att du kommit så pass långt som du har gjort!

• malzac
    greywolf skrev 2013-12-22 23:10:04 följande:
    Ja det är möjligt att han skulle kunna ha ett bättre tag än vad han har, tycker själv det är väldigt svårt att se när han ligger vid bröstet hur mycket runt vårtgården han får tag i och om greppet är i mitten, och inte snett. Vårtan är aldrig spikrak men den är heller aldrig vit eller såren har aldrig suttit annat än direkt ovanpå vårtan. Men jag ska be amningscentrum titta när jag träffar dem på fredag.

Ikväll provade jag att amma efter tre dagars uppehåll och pumpande. Såren är läkta men vårtorna är fortfarande ömma så det gjorde väldigt ont att amma. Och pojken bara slet och drog i brösten. Försökte amma 20 minuter, båda brösten, när jag till slut gav upp för att det gjorde så ont och han verkade så missnöjd. Då fick han flaskan och slukade den. Känns som att jag då inte kan ha haft någonting i brösten att ge honom!?

Nu känner jag mig ännu mer uppgiven. Trodde att den här pausen från amningen skulle leda till något bra men just nu känns det helt hopplöst. Jag pallar inte pumpa ett halvår eller år eller hur länge jag nu annars hade velat amma. Jag klarar inte amma med sådan här smärta om den inte går över snart. Och jag vill inte behöva ge upp och bara ge ersättning.

Känner mig så himla ledsen efter kvällens fiasko, finns det något hopp nu eller ska jag bara ge upp?

Nej, det är inte dags att ge upp än så länge du känner att du har mer ork för det. Ring en hjälpmamma från Amningshjälpen, de vet verkligen mycket. Eller ställ din fråga på deras slutna Facebooksida så får du många goda råd och mycket stöd.

Du vet ju att du har mjölk. Det är inte ovanligt att mammor med mycket mjölk inte kan pumpa ut någon, men tvärtom har aldrig hänt. Men kände du utdrivningsreflexen när du ammade? Stress, oro och rädsla för smärta kan mycket väl göra att den inte kommer igång. Testa att tänka på vattenfall eller att mjölken sprutar - det hjälper faktiskt ofta. Lägg er ner med bar överkropp och mys i ett mörkt rum när sonen inte visar på hunger och låt honom leta bröstet själv utan press på någon av er att HÄR SKA AMMAS.

Och en gång till för säkerhets skull: kontakta amningshjälpen. Du ska inte behöva kämpa ensam!
Svar på tråden Hjälp! När kan jag börja amma igen?