• greywolf

Hjälp! När kan jag börja amma igen?

Jag har en liten pojke på 10 dagar som jag inget hellre vill än att kunna helamma. Har helammat sedan BB men på dag 4 gjorde bröstvårtorna så fruktansvärt ont så jag var tvungen att börja använda amningsnapp. Den lindrade mot smärtan lite grann, men efter tre dagars användande av napp började även det göra svinont och såren som uppstod trasades upp hela tiden, blod och slamsor kom igenom nappen och det kändes förfärligt att se, för att inte tala om hur ont det gjorde, varje gång. På dag 8 skaffade jag en elektrisk pump som jag nu pumpar med var fjärde timme, men den mjölken jag får ut räcker inte så vi har börjat tillmata utöver bröstmjölk på flaska. Jag pumpar varje bröst ca 10 min två ggr vardera, varvar mellan brösten, alltså ca 40 min pumpning totalt per tillfälle. Har fått oxytocinspray som ska hjälpa utdrivningen, blev lite bättre då men jag får ändå bara ut max 50 ml per pumptillfälle. Det känns jättejobbigt att mjölken inte räcker, och jag vill bara att helvetet ska läka så jag kan börja amma igen, men även om såren har läkt hyfsat ömmar bröstvårtorna fortfarande så mycket att jag bävar för att lägga honom till bröstet igen. Är det någon som känner igen sig eller har tips att ge hur man tar sig igenom detta? När vågar jag börja amma igen utan att riskera att såren trasas upp? Inte bara tycker jag smärtan är svår utan alla extra moment känns bara så jobbiga att jag är gråtfärdig och helt slut hela dagarna. Jag känner sådan sorg över att det ska vara så struligt nu när man bara vill att allt ska funka, men det kanske är en illusion att ha fungerande amning från dag 1.. Kan tillägga att jag smörjer bröstvårtorna efter varje pumpning med både bröstmjölk och purelan. De hålls mjuka men gör ändå ont. Barnmorskan på återkontrollen på dag 4 sa att han inte har ett felaktigt tag, så såren beror på slitage och inte fel grepp om vårtgården.

• Svar på tråden Hjälp! När kan jag börja amma igen?
  • pigglet

Nej, man kan inte vänta sig en perfekt fungerande amning från första dagen, men oj vad du fått kämpa! Borde få tapperhetsmedalj  Glad

Det är många av oss som inte får ut just någon mjölk alls när vi pumpar. Bebisen suger så mycket mer effektivt än någon pump.

Du kanske ska ha amningsnappen i början när du börjar om att amma, så brösten får lite mjukstart? Annars har jag inga direkta råd.

• greywolf

Tack för svar, och jo det känns verkligen som att man kämpar. Dagarna går i princip bara ut på att planera in pumptillfällena, lämnar knappt huset. Känner att jag börjar nå bristningsgränsen snart och vill slippa eländespumpen nu men jag vet inte om bröstvårtorna är redo. Hur länge dröjer det innan de härdas? Och hur lång tid kan de behöva på sig att läka när man har fått köttsår? Jag har förstått det, att pumpen inte får ut lika mycket mjölk som när barnet suger så ju förr jag kan skippa den desto bättre.

pigglet skrev 2013-12-21 22:08:29 följande:
    Nej, man kan inte vänta sig en perfekt fungerande amning från första dagen, men oj vad du fått kämpa! Borde få tapperhetsmedalj  Det är många av oss som inte får ut just någon mjölk alls när vi pumpar. Bebisen suger så mycket mer effektivt än någon pump. Du kanske ska ha amningsnappen i början när du börjar om att amma, så brösten får lite mjukstart? Annars har jag inga direkta råd.

• Aileen Allannah

Hör av dig till amningsmottagningen på ditt sjukhus (eller närmaste) och be om råd, du kan få komma dit så de ser både dig, bebisen och brösten och kan tipsa utifrån det.

Heja dig, vilken kämpe du är!

(Glöm inte att det är helt okej att välja bort amningen, du ska inte gå in i väggen på grund av en strulande amning!)

• Lilla fjunet

ja håller med förregående talare, börja med amningsnappen.
    Du kan börja med att spraya med sprayet så att utdrivningsreflexen drar igång, pumpa lite med pumpen först så att där e mjölk så att inte bebisen behöver suga så hårt för att det ska komma nått. Lycka till!!

• greywolf

Tack för råd, jag har pratat med dem och ska träffa amningscentrum på fredag men jag tänkte att någon här kanske har liknande erfarenhet och kan säga något om hur lång tid det tog att komma förbi den här perioden.. Fredag känns som en evighet bort nu!

Aileen Allannah skrev 2013-12-21 22:15:57 följande:
    Hör av dig till amningsmottagningen på ditt sjukhus (eller närmaste) och be om råd, du kan få komma dit så de ser både dig, bebisen och brösten och kan tipsa utifrån det. Heja dig, vilken kämpe du är! (Glöm inte att det är helt okej att välja bort amningen, du ska inte gå in i väggen på grund av en strulande amning!)

• Krusmatta

Bara för att du inte får ut mycket när du pumpar behöver inte det innebära att du inte har mjölk så det räcker. Jag hade mjölk i överflöd, men fick knappt ut något ändå när jag pumpade.
    Har några förslag som kanske kan hjälpa eller lindra.
    Det kanske kan hjälpa att ta en eller två alvedon en stund innan det är dags för amning?
    Testa att låta brösten vila från pumpen? Eller kanske testa att pumpa på ena sidan och amma på andra?
    Tänk på att dricka ordentligt med vatten och försök att inte stressa.
    Tänk även på att det inte är omöjligt att öka från delamning till helamning. Det kanske är bättre att du låter brösten (eller ett i taget) vila och läka, så kan ni öka på amningen när det känns bättre igen. Men se till att ha en flaska med napp som liknar bröstet för att barnet ska få behålla så bra sugteknik som möjligt.

Jag hoppas det löser sig för er!

• Aileen Allannah
    greywolf skrev 2013-12-21 22:19:35 följande:
    Tack för råd, jag har pratat med dem och ska träffa amningscentrum på fredag men jag tänkte att någon här kanske har liknande erfarenhet och kan säga något om hur lång tid det tog att komma förbi den här perioden.. Fredag känns som en evighet bort nu!
    Dit är det jättelångt! Kanske kan du ringa och prata med en hjälpamma via amningshjälpen innan dess? Jag har ingen erfarenhet av så pass trasiga bröstvårtor, så jag kan inte ge några tips om det. Sjukvårdsrådgivningen kanske också kan hjälpa till vad det gäller läkningstiden i alla fall?
  • sofiesan

Jag hade samma problem.. Smörjde dom med en salva "vaddennuhette" från Apoteket.. Jag varvade varannan gång med skydden och då blev det bättre det som kan bli med amningsnapparna är att dom börjat suga "fel" så tror det är bra att varva! Men skit inte ut dig! Barn överlever utan bröstmjölk även om man vill ge det till dom .

Är gravid med min andra nu och bävar redan för amningen men som en gammal och vis barnmorska sa på vårat före bb besök: å nu tjejer går ni hem och frottear er hahaha a.k.a vänj era bröstvårtor:))
    Lycka till!

• Krusmatta
    sofiesan skrev 2013-12-21 22:24:16 följande:
    Jag hade samma problem.. Smörjde dom med en salva "vaddennuhette" från Apoteket.. Jag varvade varannan gång med skydden och då blev det bättre det som kan bli med amningsnapparna är att dom börjat suga "fel" så tror det är bra att varva! Men skit inte ut dig! Barn överlever utan bröstmjölk även om man vill ge det till dom .

Är gravid med min andra nu och bävar redan för amningen men som en gammal och vis barnmorska sa på vårat före bb besök: å nu tjejer går ni hem och frottear er hahaha a.k.a vänj era bröstvårtor:))
    Lycka till!
    Om man "frottear" så finns risken att de spricker istället för att de blir för "hårda".
  • sofiesan

Ja jag gjorde det aldrig men tyckte det va ett roligt uttryck.. Men efter typ två sår omgångar blev mina bättre och "starkare"

Svar på tråden Hjälp! När kan jag börja amma igen?