Hjälp! När kan jag börja amma igen?
Jag har en liten pojke på 10 dagar som jag inget hellre vill än att kunna helamma. Har helammat sedan BB men på dag 4 gjorde bröstvårtorna så fruktansvärt ont så jag var tvungen att börja använda amningsnapp. Den lindrade mot smärtan lite grann, men efter tre dagars användande av napp började även det göra svinont och såren som uppstod trasades upp hela tiden, blod och slamsor kom igenom nappen och det kändes förfärligt att se, för att inte tala om hur ont det gjorde, varje gång. På dag 8 skaffade jag en elektrisk pump som jag nu pumpar med var fjärde timme, men den mjölken jag får ut räcker inte så vi har börjat tillmata utöver bröstmjölk på flaska. Jag pumpar varje bröst ca 10 min två ggr vardera, varvar mellan brösten, alltså ca 40 min pumpning totalt per tillfälle. Har fått oxytocinspray som ska hjälpa utdrivningen, blev lite bättre då men jag får ändå bara ut max 50 ml per pumptillfälle. Det känns jättejobbigt att mjölken inte räcker, och jag vill bara att helvetet ska läka så jag kan börja amma igen, men även om såren har läkt hyfsat ömmar bröstvårtorna fortfarande så mycket att jag bävar för att lägga honom till bröstet igen. Är det någon som känner igen sig eller har tips att ge hur man tar sig igenom detta? När vågar jag börja amma igen utan att riskera att såren trasas upp? Inte bara tycker jag smärtan är svår utan alla extra moment känns bara så jobbiga att jag är gråtfärdig och helt slut hela dagarna. Jag känner sådan sorg över att det ska vara så struligt nu när man bara vill att allt ska funka, men det kanske är en illusion att ha fungerande amning från dag 1.. Kan tillägga att jag smörjer bröstvårtorna efter varje pumpning med både bröstmjölk och purelan. De hålls mjuka men gör ändå ont. Barnmorskan på återkontrollen på dag 4 sa att han inte har ett felaktigt tag, så såren beror på slitage och inte fel grepp om vårtgården.