Hjälp! När kan jag börja amma igen?
Du har redan fått många goda råd här angående hur du ska läka dina bröstvårtor så där tycker jag inte att jag har mycket att tillägga.
Men alltså, det ska inte vara så att bröstvårtorna bara fortsätter att gå sönder, utan det låter som att det faktiskt är fel på taget trots allt. Det kan vara svårt att se utifrån hur bra det är. Är det likadant oberoende av vilken ställning ni använder eller hjälper det att byta? När bebisen släpper taget efter amning, är bröstvårtan rund och fin eller platt eller sned? Det senare tyder på fel eller för litet tag.
Är bröstvårtan sned som en skidbacke så testa att flytta bebisen lite mer åt det hållet där "toppen" inte är. Ofta håller man bebisen lite för långt ut från kroppen mot armhålan till när man sitter upp.
Taget kan också vara för litet; se till att sätta vårtan mot nästippen på bebisen så måste den gapa större och får bättre tag. Kolla norska amningshjälpen, de har många bra videos.
Det kan även handla om för kort tungband. Googla och kolla så att så inte är fallet (eller be läkare/bm kolla).
Och lycka till! Det är fantastiskt att du kommit så pass långt som du har gjort!