Inlägg från: Krusmatta |Visa alla inlägg
  • Krusmatta

Hjälp! När kan jag börja amma igen?

Bara för att du inte får ut mycket när du pumpar behöver inte det innebära att du inte har mjölk så det räcker. Jag hade mjölk i överflöd, men fick knappt ut något ändå när jag pumpade.
    Har några förslag som kanske kan hjälpa eller lindra.
    Det kanske kan hjälpa att ta en eller två alvedon en stund innan det är dags för amning?
    Testa att låta brösten vila från pumpen? Eller kanske testa att pumpa på ena sidan och amma på andra?
    Tänk på att dricka ordentligt med vatten och försök att inte stressa.
    Tänk även på att det inte är omöjligt att öka från delamning till helamning. Det kanske är bättre att du låter brösten (eller ett i taget) vila och läka, så kan ni öka på amningen när det känns bättre igen. Men se till att ha en flaska med napp som liknar bröstet för att barnet ska få behålla så bra sugteknik som möjligt.

Jag hoppas det löser sig för er!

• Krusmatta
    sofiesan skrev 2013-12-21 22:24:16 följande:
    Jag hade samma problem.. Smörjde dom med en salva "vaddennuhette" från Apoteket.. Jag varvade varannan gång med skydden och då blev det bättre det som kan bli med amningsnapparna är att dom börjat suga "fel" så tror det är bra att varva! Men skit inte ut dig! Barn överlever utan bröstmjölk även om man vill ge det till dom .

Är gravid med min andra nu och bävar redan för amningen men som en gammal och vis barnmorska sa på vårat före bb besök: å nu tjejer går ni hem och frottear er hahaha a.k.a vänj era bröstvårtor:))
    Lycka till!
    Om man "frottear" så finns risken att de spricker istället för att de blir för "hårda".
  • Krusmatta
    greywolf skrev 2013-12-22 23:10:04 följande:
    Ja det är möjligt att han skulle kunna ha ett bättre tag än vad han har, tycker själv det är väldigt svårt att se när han ligger vid bröstet hur mycket runt vårtgården han får tag i och om greppet är i mitten, och inte snett. Vårtan är aldrig spikrak men den är heller aldrig vit eller såren har aldrig suttit annat än direkt ovanpå vårtan. Men jag ska be amningscentrum titta när jag träffar dem på fredag.

Ikväll provade jag att amma efter tre dagars uppehåll och pumpande. Såren är läkta men vårtorna är fortfarande ömma så det gjorde väldigt ont att amma. Och pojken bara slet och drog i brösten. Försökte amma 20 minuter, båda brösten, när jag till slut gav upp för att det gjorde så ont och han verkade så missnöjd. Då fick han flaskan och slukade den. Känns som att jag då inte kan ha haft någonting i brösten att ge honom!?

Nu känner jag mig ännu mer uppgiven. Trodde att den här pausen från amningen skulle leda till något bra men just nu känns det helt hopplöst. Jag pallar inte pumpa ett halvår eller år eller hur länge jag nu annars hade velat amma. Jag klarar inte amma med sådan här smärta om den inte går över snart. Och jag vill inte behöva ge upp och bara ge ersättning.

Känner mig så himla ledsen efter kvällens fiasko, finns det något hopp nu eller ska jag bara ge upp?
    Hur har det gått för dig?

Mjölken anpassar sig efter efterfrågan och om du inte ammar på ena bröstet kommer produktionen minska, men om du sedan börjar amma mer på den sidan igen så anpassar sig produktionen efter det även om det kan ta ett tag för produktionen att komma igång. Något som "peppade" mig när det var tufft var att jag läst en artikel från amningshjälpen om hur man kunde börja amma om man adopterat ett barn. Kan man börja amma utan att ens varit gravid så skulle det nog gå för mig som dessutom hade hjälp av hormoner i kroppen. =)

Min tanke med att "vila" ena bröstet var att försöka hitta ett sätt att låta dem läka, ett i taget. Under tiden kan du handmjölka lite försiktig för att "hålla igång".

Har du testat att amma i badet/duschen? Det kanske kan hjälpa till att slappna av... och som någon föreslagit, mycket hud mot hud, du kanske kan bära bebisen i bärsjal/sele och amma innan det blir bråttom.

• Krusmatta
    greywolf skrev 2013-12-28 14:57:21 följande:
    Tack för alla tips och råd glömde jag säga!
    Egentligen är det inte mjölkproduktionen jag oroar mig för i första hand nu, särskilt inte som jag har varit supernoga med att pumpa, utan det är att aldrig kunna ha honom vid bröstet igen pga att det smärtar så mycket. Nu är amning uteslutet känner jag, jag pallar inte längre om det ska fortsätta kännas såhär!
    Har du testat att ta någon värktablett innan du ammar? Jag gjorde det en period när det gjorde sådär fruktansvärt ont och det hjälpte mig att komma förbi den jobbiga perioden.
    Jag har för mig att det även var skillnad för mig om vi låg ner i sängen jämfört med om jag satt med dottern i famnen.
    Jag hoppas det blir bra för er, hur ni än väljer att göra.
Svar på tråden Hjälp! När kan jag börja amma igen?