• snobben00

IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare

Tänkte starta den här tråden för oss som kämpat på ett tag med ivf men inte lyckats få det där plusset än men nu ska vi lyckas! Själv har jag 8 embryoåterföranden bakom mig varav ett missfall men vägrar ge upp kampen än. Jag och min man klassas som oförklarligt barnlösa och dom hittar ingen anledning till att vi inte får barn. Nu i januari ska vi påbörja vårt tredje försök och jag hoppas vi blir några som kan följas åt nu under våren.

• Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare
  • BlankaBlanka

Snobben00: Jag har också varit tveksam inför detta. Men jag kommer avstå. I allafall nu i början när allt är så känsligt. Ingen av mina vänner har färgat håret under graviditeten.

• BlankaBlanka

Micro: Mycket tråkigt att höra. Jag har en vän som har AMH 0,2 och blev gravid på naturlig väg och fick precis en liten son.
    Så visst kan det gå. Håller tummarna för att du får göra flera behandlingar.

• tes 75
    snobben00 skrev 2014-02-28 05:41:35 följande:
    Hade tänkt tona håret nu till helgen, men har googlat lite på färga håret och graviditet. En del menar att det är ofarligt medan andra säger att gifterna går rakt igenom huden?! Och att en del frisörer inte ens färgar håret på gravida?! Vet inte vad jag ska tro? I så fall borde det väl vara lika riskabelt med hudlotion, krämer, deo och parfymer som du också har direkt på huden?! Någon som har hört något om det här?
    Kommer ihåg att jag kollade upp det när jag var gravid med dottern, & kom fram till att det inte var någon fara. Hur som helst, så pass tidigt i graviditeten som du är så delar väl inte fostret blod etc med dig ännu, så det torde väl vara lugnt oavsett?
  • snobben00

Läste någonstans att det var främst ämnet formaldehyd (osäker på stavningen) som var vanligt i äldre hårfärger som var anmärkningsvärt just vid graviditet. Det finns inte i den toning jag brukar använda men vill inte riskera något.
    Min man säger att det knappast kan vara något problem med tanke på hur mycket annat man faktiskt andas in och utsätts för ofrivilligt under en graviditet.
    Måla naglarna tex. kan ju inte heller vara så bra att andas in?! Svårt att veta vart man ska dra gränsen för sunt förnuft i det här fallet...

• snobben00
    Micro skrev 2014-02-27 18:04:11 följande:
    Fick beskedet, de avbryter å det är osäkert om det blir ngt mer försök:(( Pratade m sköterskan som meddelade o pratade om alternativet äggdonation. Läkaren ska ringa på onsdag (en hel evighet dit). Vilken chock, det är vårt första försök. Bröt ihop totalt inne hos chefen å i samtal m bästa vännen. Sambon är bortrest i tjänsten men stöttar d han kan.
    Tack för stödet Tes, vad heter tråden?
    Vad tråkigt men jag tror absolut inte att det är omöjligt för er att fortsätta framöver men äggdonation kanske också kan vara ett alternativ?
    Jag vet att jag många gånger tänkte att äggdonation eller spermiedonation skulle kunna vara ett alternativ för oss om vi hade behövt. Nu behövde vi ju dock inte det men känner ändå att dom som donerar är riktiga hjältar, framför allt kvinnor som genomgår hela hormonbehandlingen med äggplock och så.
    Jag hoppas och tror att det kommer att lösa sig för er framöver Glad

• Danisen
    snobben00 skrev 2014-02-28 05:41:35 följande:
    Hade tänkt tona håret nu till helgen, men har googlat lite på färga håret och graviditet. En del menar att det är ofarligt medan andra säger att gifterna går rakt igenom huden?! Och att en del frisörer inte ens färgar håret på gravida?! Vet inte vad jag ska tro? I så fall borde det väl vara lika riskabelt med hudlotion, krämer, deo och parfymer som du också har direkt på huden?! Någon som har hört något om det här?

köp ekologisk hårfärg. Tänkte jag faktiskt prova använder redan en del produkter för just som du säger så går det igenom huden.
  • snobben00
    Danisen skrev 2014-02-28 09:05:21 följande:

köp ekologisk hårfärg. Tänkte jag faktiskt prova använder redan en del produkter för just som du säger så går det igenom huden.
    Hur vet man att dom är ekologiska? Var får man tag i sånt?
    Jag har alltid brukat använda Schwartzkopf Poly Color intensivtoning men vet inte om det är så vidare bra nu? Rynkar på näsan
    Är verkligen i behov av att färga utväxt... man kanske kan gå till en frisör och tona med ekologiskt?
  • Micro

Snobben, blanka: Supertack för pepp. Behöver det verkligen, tungt att jobba idag m chock å sorg, vill bara gråta. Har en sansad å klok sambo dom sa samma, vi fortsätter försöka själva o i annat fall ÄD. Vu får avvakta samtal m läkaren på onsdag.

• Grimm
    snobben00 skrev 2014-02-28 08:45:33 följande:
    Läste någonstans att det var främst ämnet formaldehyd (osäker på stavningen) som var vanligt i äldre hårfärger som var anmärkningsvärt just vid graviditet. Det finns inte i den toning jag brukar använda men vill inte riskera något. Min man säger att det knappast kan vara något problem med tanke på hur mycket annat man faktiskt andas in och utsätts för ofrivilligt under en graviditet. Måla naglarna tex. kan ju inte heller vara så bra att andas in?! Svårt att veta vart man ska dra gränsen för sunt förnuft i det här fallet...

Hej, rekommenderar en pocket som heter Badskumt, den tar upp ännu fler farliga ämnen och att kosmetikabranschen nu har tillgång till ännu fler farliga och obeprövade kemikalier som går rätt in i huden och in o blodsystemet. Nagellack innehåller starka lösningsmedel och bra att undvika när man är gravid.
  • Danisen
    snobben00 skrev 2014-02-28 10:57:56 följande:
    Hur vet man att dom är ekologiska? Var får man tag i sånt?

Jag har alltid brukat använda Schwartzkopf Poly Color intensivtoning men vet inte om det är så vidare bra nu?

Är verkligen i behov av att färga utväxt... man kanske kan gå till en frisör och tona med ekologiskt?

Det finns många sidor på nätet bl.a vitaminvaruhuset.se , bodystore.se , apotea.se finns även frisörer som endast använder ekologisla produkter. Googla t.ex eko frisör och orten där du bor. Gör jag det får jag upp däromkring vi bor . Jag har bytt ut duschtvål, shampo/balsam, tvål, viss mat o.s.v kollar givetvis på priset. Massa produkter är inte dyrare och då är valet inte så svårt enligt mig .
Svar på tråden IVF januari 2014 - vi som kämpar vidare