• Zora

Tempar/Fertility friend

Milou3 skrev 2017-10-05 12:41:13 följande:

Nej du låter inte alls dryg. Är ju ingen gynekolog själv bara berättade vad jag läst och varit med om.

Den här tjejen hade kollat upp sin äl med vul så hon visste garanterat när hon hade äl. Och googlar man riktigt noga så hittar man sidor där det står att ägget KAN fästa så tidigt som 3 dagar efter, men att det vanligaste är några dagar senare :) Fast det stämmer säkert som du säger. Bara väldigt intressant att hon fick en nidblödning äl+3 efter konstaterad äl och denna tjej är nu gravid i V.30 så det blev inget mf heller.

Man kan ju även få en blödning i samband med äl, dvs när ägget släpper. Blodet behöver ju inte komma ut samma dag så det skulle ju kunna vara en sån blödning som den tjejen hade och inte en nidblödning. Även om det säkert kan vara en nidblödning också
  • Zora
    Eleonoratösen skrev 2017-10-06 07:16:09 följande:

Hej!

Hade hoppats på lite vägledning. Tempar min första månad och följer upp i Fertility friend. Jag fick utslag på ÄL enligt clearblue digital den 25/9 CD13, hade sex dagarna omkring. Fick en blödning någon dag efter och temperaturen har svajat lite. Innan ÄL 36, 20 ungefär, gick ipp samma dag som clearblue visade är till 36.35 och låg där och studsade mellan 36.35 och 36.40. Men nu de senaste dagarna har jag haft något högre temperatur igen runt 36.50?! (CD19) Nu har appen ändrat och menar att jag hade ÄL i måndag?! (Tyvärr har vi inte haft sex runt de dagarna... ????)

(Läste i appen att ytterliggarr en temphöjning kan ske när man är gravid men appen verkar inte tro det?!) Vad tro ni? Man borde väl gå efter ÄLtestet? BIM är beräknat om 6 dagar, tog ett gravtest men negativt..

Kan du lägga in grafen? Lättare att se då tycker jag.
  • Zora
    Eleonoratösen skrev 2017-10-06 20:18:25 följande:

Här! Har missat några dagar att tempa. Tycker det är lite knepigt men tycker idén är så smart att kunna temp kroppens cykel.

Det här var lite klurigt. Men kan iallafall säga så mycket som att ett positivt äl test inte är en garanti för att ett ägg verkligen släpper. Tittar man bara på tempen så ser det ut som att FF satt ut äl rätt, men temphöjningen är inte så markant så iallafall jag törs inte säga till 100% att äl verkligen har varit. Men om den varit så gissar jag på CD 19. Blir kanske lättare att se om några dagar när du har fler mätningar
  • Zora
    Eleonoratösen skrev 2017-10-06 22:41:30 följande:

Ok, om du har rätt så har vi helt missat ÄL denna månaden. Svar får vi väl i nästa vecka när det är BIM... 

Ja, antingen har ni missat äl eller så är din tempning inte tillförlitlig. MissKelli skrev bra om hur man bör göra. Tänk också på att om du tempar i munnen så lägg tempen så långt in under tungan som du kan och tempa gärna på samma sida jämt. Allt för att få en så jämn kurva som möjligt. Jag är upp flera gånger per natt (pga barn som inte sover som dom borde..) och jag tycker ändå att jag oftast får tydliga kurvor.

Ja det är bara att avvakta BIM. Ha i åtanke att OM ÄL skedde när FF satt ut den så har du BIM senare.
  • Zora
    Eleonoratösen skrev 2017-10-07 09:50:43 följande:

Okej, ska försöka få ordning på tempandet. Det är först nu man "kommer ihåg" och har rutin för det på morgonen. Min cykel har innan spiral alltid varit som en klocka, exakt 28 dagar. Inget p-piller i världen ändrade cykeln. Haft spiral i två år och inte haft mens och förra cykeln efter spiraluttag var 27 dagar och jag min dummerjöns skrev inte upp när jag hade ÄL utslag på sticka.

Mina två första graviditeter tog vi på ÄL test, första riktiga försök med äl-test. Tredje graviditeten var en hoppsan. Nu snart 7 år senare när vi önskat en liten fyra känns det som allt är upp och ner. Kanske åldern är emot en lite också? Fick en chock av hur ont mens gjorde och all motvärn jag har nu vet jag inte vad den här ihop med. Men tror FF kan bli bra att lära sig kroppen och känna igen tecken.

Kollar ni tappen och flygningarna? Hur viktigt är det för få "rätt" kurva i appen?

FF är kanon för att lära känna kroppen! Vår första var en hoppsan, 2:a tog 7 månader och vi körde både äl tester och FF. Nu 3:e går det inte så bra.. efter ett års försök blev jag gravid och fick sedan MA i v.9. Blev gravid direkt igen och fick ett till MA i v.11. Om en månad har det gått 1,5 år sedan vi började.. har kört både äl test, FF och NC nu.

Jag kollar inte tappen. Flytningarna märker jag oftast tydligt när de är fertila, men brukar inte logga det i FF.

Det finns egentligen inget som är en rätt kurva. Men det som är viktigt är att man kan se att äl har varit genom att man får en temperatur ökning. Efter äl ska tempen fortsätta hålla sig hög och är den fortfarande hög ca 16-18 dagar efter bekräftad äl så är sannolikheten att man är gravid mycket stor. Annars sjunker tempen dagen innan/samma dag som mensen kommer. Ibland kan det dock dröja någon dag in på mensen också.
  • Zora

Äl enligt FF 5/10 och enligt NC 9/10. Hade sex sista gången 5/10. Fick detta idag på testlagret. Finns ju ett streck, men kan det vara möjligt att det är så svagt på typ äl +13?

• Zora

Å sist grafen, dagens temp kan ha varit 36.79. Tog den vid 5, en timme tidigare än normalt. Tog den temp jag la in i normal tid, men då hade jag varit upp till olika barn typ2 ggr mellan 5 och 6

• Zora
    Erla skrev 2017-10-18 12:19:32 följande:

Jag tycker det är lite för starkt för ett spök. Det ser dessutom ut som att det är färg på strecket så blir förvånad om det inte skulle vara något ^^ dagens temp skulle jag nog ta den som du tog vid 5 även om det var för tidigt. Såvida du inte hunnit sova 3-4h efter det då :)

Tänk om det verkligen är nåt! Trots att det är så himla svagt.. bara att ha is i magen några dagar till :p
Svar på tråden Tempar/Fertility friend