Eleonoratösen skrev 2017-10-07 09:50:43 följande:
Okej, ska försöka få ordning på tempandet. Det är först nu man "kommer ihåg" och har rutin för det på morgonen. Min cykel har innan spiral alltid varit som en klocka, exakt 28 dagar. Inget p-piller i världen ändrade cykeln. Haft spiral i två år och inte haft mens och förra cykeln efter spiraluttag var 27 dagar och jag min dummerjöns skrev inte upp när jag hade ÄL utslag på sticka.
Mina två första graviditeter tog vi på ÄL test, första riktiga försök med äl-test. Tredje graviditeten var en hoppsan. Nu snart 7 år senare när vi önskat en liten fyra känns det som allt är upp och ner. Kanske åldern är emot en lite också? Fick en chock av hur ont mens gjorde och all motvärn jag har nu vet jag inte vad den här ihop med. Men tror FF kan bli bra att lära sig kroppen och känna igen tecken.
Kollar ni tappen och flygningarna? Hur viktigt är det för få "rätt" kurva i appen?
FF är kanon för att lära känna kroppen! Vår första var en hoppsan, 2:a tog 7 månader och vi körde både äl tester och FF. Nu 3:e går det inte så bra.. efter ett års försök blev jag gravid och fick sedan MA i v.9. Blev gravid direkt igen och fick ett till MA i v.11. Om en månad har det gått 1,5 år sedan vi började.. har kört både äl test, FF och NC nu.
Jag kollar inte tappen. Flytningarna märker jag oftast tydligt när de är fertila, men brukar inte logga det i FF.
Det finns egentligen inget som är en rätt kurva. Men det som är viktigt är att man kan se att äl har varit genom att man får en temperatur ökning. Efter äl ska tempen fortsätta hålla sig hög och är den fortfarande hög ca 16-18 dagar efter bekräftad äl så är sannolikheten att man är gravid mycket stor. Annars sjunker tempen dagen innan/samma dag som mensen kommer. Ibland kan det dock dröja någon dag in på mensen också.