• Zora

Tempar/Fertility friend

Med Äl test

• Zora
    Erla skrev 2016-09-27 19:39:09 följande:

Vad tror ni? Har ägget släppt eller bör jag ta ett till test senare ikväll?

Men kan man verkligen se på Äl test om ägget släppt? Stegringen (alltså när testet är positivt) är väl bara en indikation på att hormonnivån stigit så pass mycket att ett ägg kommer att lossna och att det oftast gör det inom 48h. Men sen kan det ju också hända att ägget inte lyckas lossna alls, eller att ägget inte klarar av att lossna inom 48h utan släpper senare.

Att jag funderar beror på att jag den här månaden fick positivt på Äl test CD 15 och dagen efter var det negativt. Alltså borde ägget då ha lossnat om det är så att negativt test efter positivt betyder att ägget släppt. Men temperaturstegringen kom inte förrän efter 5 dagar, på CD 20, alltså Äl på CD 19 enligt tempen.

På fredag lär jag veta om Äl testerna visade rätt. För kommer mensen då så kanske det stämmer att ägget släppt när testet blivit negativt efter positivt. Ska bli spännande att se
  • Zora
    Erla skrev 2016-09-27 19:39:09 följande:

Vad tror ni? Har ägget släppt eller bör jag ta ett till test senare ikväll?

Och för att svara på frågan, testet är ju negativt, så om det stämmer att ägget släppt när testet blivit negativt igen så har det släppt. Jag tycker isåfall inte att du behöver ta ytterligare ett test
  • Zora
    Erla skrev 2016-09-27 21:36:36 följande:
    Har för mig att någon här inne berättade att man kunde se att ägget släppt när testen blir negativa. Nu har ju inte jag fått något klart positivt, men det är sällan jag får starkare än såhär.

Får väl se vad tempen säger imorgon :P tack för svar!
    Svar och svar.. Vet inte om du blev så mycket klokare, jag spekulerar mest :p
  • Zora

Jaha.. Känns lite som mensen är på gång, lite svårt att urskilja symptom dock.. Hostar så jag får träningsvärk i magen och ont i huvudet, täppt i huvudet :( Men lutar åt att FF har rätt och NC fel.

Bifogar kurvan. Tempen får man ta med en nypa salt eftersom jag är osäker på om jag har feber

• Zora
    Starletz skrev 2016-09-29 07:51:45 följande:

Min Temp dök igår och steg idag igen. Vad tror ni? Finns det nån chans? BIM på tisdag

Klart chansen finns! Ni har ju prickat Äl :) Men går tyvärr inte att utläsa något av grafen. Är ju först efter BIM man kan säga något genom att titta på den. Enstaka temperaturvariationer upp och ner är normalt och betyder varken gravid eller icke gravid

Temperaturmetoden är jättebra för att få veta med stor exakthet när Äl var och man kan även se en graviditet (om tempen är fortsatt hög ca 16-19 dagar efter Äl) Tyvärr kan den inte användas för att upptäcka en graviditet före BIM. Visst, tittar man på en kurva där tempen börjar dippa framåt Äl + 12-13 så kan man misstänka att mensen är på G, men det är absolut inte säkert. Precis som att en kurva med höga temperaturer fram till Äl + 12-13 kan betyda graviditet, men mensen kan precis lika gärna komma dagen efter och tempen sjunka.
  • Zora
    Guffy78 skrev 2016-09-29 10:55:11 följande:
    Vad synd!
    Ja... men men.. kanske nästa månad blir vår
  • Zora
    ohhello skrev 2016-10-05 19:57:38 följande:

Varför går min temp INTE ner efter mensen den här månaden? Tror på riktigt att det är något fel med min kropp! Tempar precis som jag alltid gör & brukar ligga på 36.0-36.2 fram till ÄL.

Då är vi två! Jag brukar ligga på 36.1-36.3 ungefär. Nu ser det visserligen ut som det är påväg neråt, väääldigt sakta, men fortfarande lite väl hög tycker jag.
Svar på tråden Tempar/Fertility friend