• Zora

Tempar/Fertility friend

Erla skrev 2016-10-15 18:46:33 följande:
    Jag skulle nog ligga idag också bara för säkerhets skull :)
    Ja jag vill ju också det bara för att vara helt säker på att vi verkligen gjort allt vi kan! Men sambon är som sagt inte helt på.. dessutom har han druckit öl nu också och det brukar absolut inte vara bra för genomförandet.. ska försöka förföra honom iallafall, när barnen somnat :p
  • Zora

Äl måste väl ha varit va? Tycker min temp stiger så himla sakta jämt...

Om jag testar lägga in en temp runt 36.67 imorgon så sätts Äl till 14/10 så visst måste det vara så? Blev såklart inget mys igår. Sambon orkade inte..

• Zora
    Cecilah skrev 2016-10-17 19:08:41 följande:

Testade hur det skulle se ut om tempen gick upp lite ytterligare imorgon och då skulle äl sättas ut till fredag!

Nu är det så att jag fick positiv ägglossningstest fredag vid 13 tiden. Är det möjligt att det släppte så snabbt efter?

Tog ett äl test på fredagen kl 9 och det var inte positivt men det blev positivt vid 13 som sagt. Tycker jag borde haft äl lördag/söndag.

Det var även lördag/söndag jag hade som mest ont och även idag. Har liksom ont i hela ljumskarna och rumpan och svanken. Varför är det så? Aldrig varit med om samma..

Jo möjligt är det ju. Jag får ofta Äl samma dag eller dagen efter positivt Äl test. För min del ger Äl testerna bara utslag vid 10-12 tiden på dagen. Har nämligen testat både morgon, den tiden och kvällen. Den gången hade jag positiva (lika starka streck) 3 dagar i rad och det var bara när jag testade runt 11-tiden som det var positivt. Kväll och morgon var strecket betydligt svagare än kontrollstrecket.

Så, möjligheten finns ju att LH stegringen började tidigare, kanske redan dagen innan.

Men det som talar lite emot är ju det onda. Själv får jag nästan alltid så vansinnigt ont. Ibland så ont att jag inte kan sitta ner. I mitt fall är jag ganska säker på att det onda kommer vid Äl eller strax efter, sedan när det värsta gått över har jag ofta en molade värk som sitter i allt från några dagar till ända till mensen kommer. Vet faktiskt inte exakt varför det gör ont. Antingen är det vätskan från Äl, alt skulle det kanske kunna vara en cysta som spricker samtidigt som äl, men jag vet faktiskt inte
  • Zora
    Cecilah skrev 2016-10-17 19:08:41 följande:

Testade hur det skulle se ut om tempen gick upp lite ytterligare imorgon och då skulle äl sättas ut till fredag!

Nu är det så att jag fick positiv ägglossningstest fredag vid 13 tiden. Är det möjligt att det släppte så snabbt efter?

Tog ett äl test på fredagen kl 9 och det var inte positivt men det blev positivt vid 13 som sagt. Tycker jag borde haft äl lördag/söndag.

Det var även lördag/söndag jag hade som mest ont och även idag. Har liksom ont i hela ljumskarna och rumpan och svanken. Varför är det så? Aldrig varit med om samma..

Tänkte bara visa bild på de testerna. Har dock inte med de jag tog morgon och kväll, men de var negativa. Ungefär samma styrka som det 15/8

Testet 18/8 är solklart positivt. Det dagen innan är något svagare, men även det är positivt för jag tog ett CB digital då också i samma urin och fick glad gubbe. Så helt klart positivt två dagar, men jag tror att även det 19/8 kan vara positivt eftersom det är ungefär samma styrka som det 17/8. Den 20/8 var det negativt.
  • Zora
    Cecilah skrev 2016-10-17 21:38:54 följande:
    Tack för svar!! Tog ju ett test kvällen innan men det var inte positivt än, men kanske att det då blev det under natten. Eller så är det helt enkelt så att jag hade äl dagen efter dvs lördag! Oavsett vad så har vi väl ändå täckt in hyfsat bra och får nu vänta på BIM!

Bra att du säger att du har ont flera dagar efter för jag är ju så dum och börjar få massa förhoppningar bara för jag känner massa redan nu.

Men hoppas ändå lite extra denna månad då det är första gången vi tempar och kört med ältest :) jag är även 21 år och enligt vissa sidors statistik så har man 40% chans vid inprickning av äl. Så hoppas jag är lika fertil som majoriteten i min ålder för jag vill gärna bli gravid så jag kan föda i sommar iom pluggpaus ett år(läser på högskola). Tredje försöket men enligt mig ändå första riktiga.. tiden får utvisa.
    Ja precis, det kan ha börjat redan på natten, eller ännu tidigare om du är som jag och inte får utslag morgon och kväll. Men iom värken känns kanske lördag ändå troligare, eller kanske natten mellan fredag och lördag. 100% säker på exakt dag kan man nog inte vara, men oavsett om det var fredag eller lördag så har ni ju täckt in bra!

För mig har dagarna mellan Äl och mens alltid känts lika, dvs har alltid typ mensvärk från Äl fram till mensen kommer eller fram tills jag fått + (har två barn) De riktiga symptomen har inte kommit förrän en bit efter BIM. Men ni har ju oddsen på er sida iom att du är ung :) Själv är jag 38 och har väl inte lika goda förutsättningar.. Håller tummarna!
  • Zora
    Cecilah skrev 2016-10-17 23:00:15 följande:
    Åh tack så mycket för tummarna! Håller mina tummar för dig också och ge dig inte! Vill du ha ett till barn så släpp inte hoppet!

Hur gammal var du när du fick dina andra och hur många försök gick det åt? :)
    Jag var 37 när jag fick andra barnet (född 2015) tog 7 månader att få till, så räknar med att det kommer ta tid den här gången också. Vi har försökt 5 mån nu, men ett försök blev inget försök då sambon var bortrest över Äl.

Första barnet fick jag vid 35 och där var det inga försök för vi trodde vi skyddade oss :p
  • Zora

Alltså.. min graf ser inte så jättebra ut va? Det är ju bara en pyttehöjning sedan innan Äl. Brukar få mycket större skillnad och den är inte alls lik mina två gravidgrafer.. visst, tempen är över coverline och det är väl det som räknas, men ändå

• Zora

Den här månaden känns kroppen annorlunda... sedan igår har jag en lustig "värk" i magen och i korsryggen. Brukar ha ont från Äl till mens så det är inget konstigt egentligen, men det känns ändå inte riktigt som det brukar. Sen har jag ett lätt illamående. Inte som när man är magsjuk, utan mer som väldigt diffus åksjuka. Inte hela tiden utan ibland. Så brukar jag inte ha. Har däremot haft så med båda de andra barnen, men det har kommit mycket senare.

Men men. Jag tror ju egentligen inte att det här betyder något för det är väl lite tidigt att känna symptom av en ev graviditet. Är antagligen de vanliga symptomen innan mens, bara det att jag känner efter mer och kanske förstorar det. Vet ju att de riktiga symptomen kommer senare.

Tempen skuttade upp idag men är inte säker på att det är riktigt rätt. Får se imorgon om tempen fortfarande är så hög, då stämmer nog dagens också.

• Zora
    Cecilah skrev 2016-10-20 08:29:47 följande:

Första gången jag tempar som sagt, vad ska jag hålla utkik efter dessa dagarna efter äl? Hittar inte en bra sida om hur tempen ska se ut om man är gravid.. eller rättare sagt hur den helst ska vara.

Hoppas ni kan hjälpa en nybörjare litegrann!

Efter Äl håller sig temperaturen högre än innan Äl fram till mensen, oavsett om man är gravid eller inte. När mensen kommer sjunker den och är man gravid håller den sig fortfarande hög.

Tempen kan alltså inte avslöja en graviditet förrän BIM passerats och tempen fortfarande är hög, dvs ca 15-18 dagar efter Äl.
  • Zora
    Cecilah skrev 2016-10-20 08:44:58 följande:
    Tack för svar, bara att vänta då.. känner mig så otålig :(
    Haha!! Jag vet! Dagarna går ju så långsamt!!
Svar på tråden Tempar/Fertility friend