• Erla

Tempar/Fertility friend

Nanok skrev 2016-03-27 09:37:09 följande:

Jag blir så ledsen...

Denna månad har tempen efter äl sett mycket jämnare ut och hållit sig hög. Skulle haft mens igår eller idag och testade på morgonen nu. NEGATIVT.

Min normala tempkurva brukar inte se ut såhär, utan tempen brukar successivt dippa efter 8 DPO. Jag har inte haft mina vanliga pms-symptom. Haft lite mensvärkaktiga kramper, men ingen spotting (som jag också brukar ha någon dag innan mens), och ingen mens. 

Oundvikligen så var ju mina förhoppningar höga när tempen var fortsatt hög imorse. Tror ni att det fortfarande finns någon chans, eller är det något annat som gör att tempen ser ut såhär? =(

Hade hoppats kunna ge maken ett fint påskägg idag, men nej... var vårt 7e försök nu.

Kurvan ser ju jättefin ut och att plussa på äl+15 gör ju inte alla :) kan vara så att ägget är låghormonare och då kan det dröja innan man plussar. Har du testat med ett testa tidigt? Det kan ju vara för tidigt för ett vanligt :)

det kan finnas några orsaker till att det ser ut som det gör. T.ex graviditet, hormonstrul som förlängt lutealfas, graviditet som inte riktigt tagit sig ordentligt och kommer stötas ut. Som sagt finns det några orsaker, men det som är säkert är ju att du bör få mens SENAST imorgon då man inte kan ha längre lutealfas än 16 dagar.
  • Erla
    Nanok skrev 2016-03-27 10:07:54 följande:

Tack för ditt svar!

Ja, kurvan fick ju upp mina förhoppningar rejält! Tempen har, som sagt, aldrig hållit sig uppe såhär länge. 

Nej, testade med ett clearblue och ett vanligt RFSU (testa ofta). Inte tillstymmelse till streck. Kanske får införskaffa ett Testa tidigt om nu inte mensen kommer.

Vad gör man om det fortsatt är negativt och ingen mens efter 16 dagar? Kontaktar MVC eller bara väntar?

Gör det :) jag hade nog testat fram till dag 20 utan pos innan jag kontaktat mvc, men det är bara för att jag drar mig för att ringa och boka tid. Med ett testa tidigt bör du ju få streck på väldigt snart beroende på hur mycket hcg du hade när ägget börjar producera mer. Tycker du ska ringa så snart du själv känner att du inte kan vänta mer :)
  • Erla
    Loppan84 skrev 2016-03-27 10:25:14 följande:

Hmm ser att det skrivs att man absolutinstruktion kan ha mer än 16 dagar lutealfas men det kan man absolut ha. Vanligast är 12-14, sen kommer innan 16 men finns de som har längre. Oftast beror det dock på någon hormonobalans och att kroppen producerar progestoron längre än vanligt - kan bero på övervikt, endometrios eller nått annat men absolut inte omöjligt. Har man gång på gång längre än 16 dagar bör man nog få medicinering men det vet jag inte säkert, men verkar som många har Chlomid t.ex

m.wisegeek.org/what-is-a-long-luteal-phase.htm

Jaha kan man det!? Hade ingen aning men det brukar ju alltid finnas undantag i allt :P bra att du länkat så man kan läsa om det också ^^
  • Erla
    eid skrev 2016-03-28 08:14:11 följande:

Min mens kom tyvärr igår :( Vi målade om vardagsrummet hela dagen så jag hann inte känna efter så mycket. Imorgon kommer jag att kontakta gyn kring hur vi går tillväga för att påbörja utredning, känns trots allt lite hoppfullt. Nästa BIM är dagarna innan min födelsedag så får hålla tummarna för en fin födelsedagspresent:)

Vad tråkigt, men hoppas ni får den hjälp ni behöver :)
  • Erla

För nyfikenhetens skull tempade jag tre gånger vid tre olika tillfällen idag. Vaknar ju på nätterna och ville se hur tempen såg ut alla gånger jag vaknade.

Kl: 04:15 - 36.3 - 4h sömn

Kl: 06:15(normal temptid) - 35.9 - ca 2h sömn

Kl: 09:00 - 36.6 - ca 3h sömn

Tog den första tempen såklart då jag hade mest sömn där, men någon mer som har sådana enorma temperaturskillnader? Undrar vilken temp jag hade fått om jag sovit i sträck till 06:15. Blir ju nojig eftersom jag så gärna vill att dippen ska bero på implantation och inte mens. Har BIM imorgon.

• Erla
    Symetrical skrev 2016-03-28 09:43:06 följande:

Jag tillhör också de som kunnat få helt hysteriska temperaturskillnader, men då främst beroende på vilken tid jag tempat och mindre beroende på hur många timmars sammanlagd sömn jag fått.

Vet att jag kunnat få 36,2 vid 5-tiden (min normala temptid), för att sen ha fått 36,6 bara två-tre timmar senare.

Kan du inte lägga upp grafen?

Okej. Jag kan inte säga om det beror på tiden eller sömnen tyvärr :/ såhär ser grafen ut idag om jag tar den första tempen

• Erla
    Symetrical skrev 2016-03-28 10:38:31 följande:

Håller tummarna att gårdagens dipp var pga att ett ägg fäste. Ligger ju bra i tiden i alla fall!

Men skrev du att du har bim imorgon?! Väldigt kort lutealfas isf ju. Kanske värt att få progesteron utskrivet för att minska risken för MF pga progesteronbrist..?

Åh hoppas!! :D ja tidigare har jag fått dipp på äl+5 så känns ju bra om det skulle ske på +7 istället. Jepp, har BIM imorgon och har också varit orolig för att det ska vara en orsak till MF, men gäller inte det tidiga MF? Har ju ändå klarat mig till v.7 och med tanke på de brutala blödningarna sist är jag osäker på om jag inte gick längre än vad jag trodde. Blödde nästan i samma mängd som vid MA:t där embryot slutade utvecklas i v.7 och kom ut i v. 13 ca. Kan ju dock bara spekulera, men har för mig att det ofta handlar om tidiga MF när man har kort lutealfas :)
  • Erla
    Malin 845 skrev 2016-03-28 13:07:43 följande:

Tog en sticka, och ja samma jäkla spök.. Nu orkar jag snart inte mer.. När tycker ni jag ska ta proveran? Äl+19 idag om äl nu var på cd 22. Och cd 41.. Ursäkta för mina svordomar men borde fan synas på TL nu..

Håller med Loppan där. Kontakta BM så ni kan reda ut vad det är som pågår. Ta med testen och förklara din situation så du inte tar proveran och ändå råkar vara gravid.
  • Erla
    Symetrical skrev 2016-03-28 13:41:46 följande:

Ja, så tänker förvisso jag också! Såvida lågt progesteron även kan påverka embryots utveckling..!? Bara spekulationer, dock.

Ja, det har inte jag ens tänkt på. Läste att många med lågt progesteron får ordinerat det till och med v.12 och det känns ju onödigt om det inte skulle behövas. Får leta och se om jag hittar någon information om det. I övrigt får jag liksom bara se vad som händer här. Har inga symptom alls. Brukar åtminstone ha lite ömma bröst nu som indikerar mens, men nada. Kan känna mig öm i tjejmagen om jag legat på rygg för länge eller om katten bestämmer sig för att lägga sig på magen på morgonen, men det säger ju inte så mycket...
Svar på tråden Tempar/Fertility friend