• Anonym (Anna)

kan fanimej inte sluta äta.

I kväll har jag hunnit sätta i mig middag, en halv liter glass, två skålar yoghurt med flingor, två apelsiner och en halv påse halstabletter. Det är helt galet.

Jag har alltid haft svårt att lita bli att äta om kvällarna, men kunde då hålla mig till ett par mackor ELLER glass. Nu går jag ut i köket varje halvtimme för att hämta något att äta. Detta är äckligt, men jag kan helt inte låta bli. Madness. Förr var det socker och/eller fett jag ville ha, nu hetsäter jag knäckebröd och soyghurt...

Någon? Något?

• Svar på tråden kan fanimej inte sluta äta.
  • apa4ewer

Kolla om du saknar något ämne i kroppen. Kanske saknas något. Annars behöver du kanske bara ta tag i kragen o låta bli köpa mer mat än det krävs/ vecka. Funkar för mig, Om jag äter upp allt så får jag snåla med rester så har lyckats lägga ner lite med kvällsätandet. 

• Anonym (tristessätning?)

Äter du för att du är uttråkad? För det gör nämligen jag.

• Anonym (Anna)

Nog är jag uttråkad allt, jag har kommit till en punkt då jag inte kan förmå mig att göra någonting om kvällarna. Tristessen kommer när barnet mitt somnat och alla sysslor är gjorda. Dagtid har jag en ytterst bra kosthållning.

Det är lite utav en chock att jag äter sådana kopiösa mängder. Utan att känna mig proppmätt. Har som sagt alltid haft problem med småätning om kvällarna, men nu är det löjligt. Det har tom hänt att jag haft i mig all frukostmat. Vansinne.

• gateaux

Jag känner verkligen igen mig! Jag hade samma problem som du i många år fram tills för ungefär ett år sedan. 

Kunde också äta mycket och lite vad som helst, gärna på kvällen eller mitt i natten. För mig fungerade det att kartlägga varför jag gjorde så.  Jag läste boken "Snällfällan" och insåg att jag åt mycket på känslor, oftast om jag var stressad, uttråkad eller tankspridd. Fundera på när du äter mycket, i vilka situationer och på hur du mår.

Jag har märkt att jag triggar mitt sug efter allt möjligt när jag äter godis och dricker läsk med tillsatser och e-ämnen, därför har jag slutat med det. Jag äter efterrätt ibland och någon bulle ibland, men jag nöjer mig med mycket mindre än förut. Jag ser också till att njuta och fokusera på maten när jag äter, sitter alltid ner och äter och äter inte i farten, det hjälper mycket. Jag blir liksom mätt på riktigt när jag inte längre slänger i mig mat utan att tänka. Har dessutom gått ner i vikt och mår mycket bättre. 

• gateaux

Vad gör du när du äter? Sitter du vid datorn eller kollar du på TV? För mig var det så naturligt att ha maten som "sällskap" vid datorn eller TV:n, men jag började öva på att inte äta där. Nu kan jag göra det, men nu är skillnaden att jag äter när jag är hungrig och att jag äter en lagom portion.

• Anonym (Anna)

Tack för råd.

Jag äter vid teven nu för tiden. Fram tills för en månad sedan hade jag mat som sällskap, nu känns det mer som att jag tittar på teve för att kunna äta obehindrat. Innan satt jag och läste eller pysslade typ, men sådana aktiviteter hindrar matintaget (inser jag nu när jag tänker på det).

Shit. Jag är nog död inombords.

Får ringa VC. Om jag inte kan fixa det själv (Jag brukar kunna fixa det själv, men denna perioden har varit oändligt lång).

• gateaux

Det är nog jättebra att prata med någon på Vårdcentralen, till exempel en kurator. Hjälp finns att få!

Jag rekommenderar verkligen "Snällfällan", den har många verktyg som man kan använda för att hjälpa sig själv. Jag tror att det är klokt att göra saker som hindrar en från att äta, precis som du gjorde förut. Hur kommer det sig att du slutade pyssla och läsa?

Jag finns här om du vill prata.

• Matilda03

Känner igen mig i detta även om jag kan äta även på dagarna, har haft ätstörningar av olika typer länge. Men det har varit bra i flera år men sen för cirka 2 år sen blev det jobbigt igen o jag har hetsätit ofta. Nu mår jag lite bättre för jag har börjat plugga men jag har ändå den här ätstörningen fortfarande o det känns skitjobbigt. Som ett ok på axlarna...

Svar på tråden kan fanimej inte sluta äta.