• Ronja 551

Hur lägger ni era barn utan krig!?

Ni som har två små barn tätt, hur gör ni vid läggning?! Jag är själv varannan vecka... Har en ettåring och en treåring... Det är en fruktansvärd mardröm att lägga dem!

Det skriki o sparkas o kastas sängkläder... De avlöser varandra och jag kan inte vara på två platser sån tidig! Har provat alla knep jag någonsin kan komma på men det slutar ändå nästan alltid med att läggningen tar över 3 timmar och alla är vansinniga.

Själv vill jag inte uppleva en kväll till!!!!!
    De är glada trevliga och väluppfostrade barn i alla andra situationer, det är läggningen som är olidlig...

Viss?!

sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?
  • elyse

Hur du frågar barnets andra förälder hur han/hon gör och om det är samma "kaos" där?

• Ramborg

Har visserligen bara en enda, drygt två. Men det enda sättet här hemma är att helt enkelt vänta tills hon är tillräckligt trött. Tjugo minuter extra i soffan med en bok när hon inte vill lägga sig motverkar tre timmars krig.

Ska bli spännande att se hur det blir när syskonet kommer om några månader. Följer med spänning din tråd för att ta del av kloka tips.

42.
  • Coruscant

Varför vara på 2 platser samtidigt? Funkar det inte att ligga mellan barnen och lösa nedan de tex. dricker välling. Sen får du bära dem till sina sängar.

• Nyfikna72

Var konsekvent bara........ge aldrig upp utan låter du dem få som de vill så är det de som gäller........ Våra ungar lägger vi bara och de somnar utan mankemang alls. En bra början är att ge dom egna sängar så tidigt som möjligt och vänja dem vid det, att sova med päronen må vara mysigt men många får ett mörker sen när de ska sluta med det.

• Natulcien

Min spontana tanke är ju om de verkligen är riktigt trötta? För om de orkar härja i tre timmar så verkar de ju onekligen ganska pigga..?

Jag har ju bara ett barn, så det går ju inte att jämföra, men vi har aldrig krigat. De perioder som han har varit lite mer stimmig så har vi bara legat intill honom och väntat ut honom.
    Kan du inte natta dem i samma säng och mysa alla tre, så slipper du springa till två platser? Så gjorde jag de gånger jag nattade min syster barn i samma ålder som dina är nu.

• Toppen9

Sätter treåringen framför en film och nattar ettåringen först, sen rar jag och nattar treåringen kanske inte idealiskt men mer harmoniskt än det jag har testat innan

• Ronja 551

När min man - pappa till båda - är hemma lägger vi varsin utan några problem. Problemet när jag är själv är att om jag ammar/ger välling till minsta då lever den stora jävel o lyssnar inte på något. Tror det är för att han inte får uppmärksamhet tycker han.

Läser jag för stora då är lilla hysterisk o ska amma eller slita i boken. Provat att låta stora se film på sitt rum medan jag lägger lilla. Det funkade en kväll sen sket han i filmen o kom o hoppade i vår säng istället... Provat att ha lillen i mitt knä medan jag läser för och lägger stora = då vägrar stora höra saga o ska bara leka med lillebror...

Känns hopplöst! Slutar alltid med att jag blir arg

• Lilla Morran

Hmm, det är ju lite knepigt om man inte fått in fungerande rutiner för den äldste innan nästa kommer, men det betyder inte att det är omöjligt En treåring kan man prata med och förklara vad som gäller, ex: Ikväll äter vi kvällsmat, sen borstar vi tänder och tar på pyamasen. Sedan läser mamma en bok för dig i sängen och sedan ska jag lägga ditt syskon, så då får du vila dig i din säng. Givetvis kommer inte detta att funka som smort på en gång, du lär få ladda upp med en stor portion tålamod vilken metod du än väljer. Tror att det viktigaste är 1: att du har bestämt dig för hur det ska gå till. 2: ladda med tålamod, 3: håll ut minst en vecka och avgör därefter om det blivit nån skillnad. Lycka till!!! Här hemma lägger jag ofta tre barn själv och har gjort sen de föddes, samma för min man som också är ensam om kvällarna ofta. Den som behöver lägga sig först, nattas först, sedan i tur och ordning. Alla barn vet vad som gäller. Sen är vi inte mer än människor och visst blir man irriterad när barnen strular och har oroliga perioder, men har man en i grunden fungerande rutin så brukar strulet gå över ganska snabbt.

• Ronja 551

Nej de är inte riktigt trötta, det har du nog rätt i. Där har jag ett av problemen. Den stora sover på dagen. Försöker få han att inte sova, men som vi bor blir det en del transport med bil. Efter Dagis sommar han alltid i bilen...

Natulcien skrev 2013-12-02 19:31:46 följande:
    Min spontana tanke är ju om de verkligen är riktigt trötta? För om de orkar härja i tre timmar så verkar de ju onekligen ganska pigga..?

Jag har ju bara ett barn, så det går ju inte att jämföra, men vi har aldrig krigat. De perioder som han har varit lite mer stimmig så har vi bara legat intill honom och väntat ut honom.

Kan du inte natta dem i samma säng och mysa alla tre, så slipper du springa till två platser? Så gjorde jag de gånger jag nattade min syster barn i samma ålder som dina är nu.

Svar på tråden Hur lägger ni era barn utan krig!?