• Orka

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Hej MiNi!
    Jag hoppas att det gick bra på äggplocket! Har ni hunnit sätta tillbaka något?
    Jobbigt med missfall! Det måste göra sorgen över barnlöshten ännu värre. Själv sörjer jag det jag aldrig haft. Du sörjer det du haft och misst.

Ylle99, när har du testdatum? Jag vill inte tjata, men jag är ju så nyfiken på hur det går. Jag håller tummar och tår!

Det känns lite bättre på hemmafronten nu. Vi har slutat bråka och fokuserar på flytten. Allt praktiskt börjar ordna upp sig. Däremot är det galet mycket att göra på jobbet. Har inte tid att vända mig. Jag hinner varken träna eller vara ute på kvällarna i den fina våren.

Vi har haft avskedsfest för vänner. Det känns sorgligt att lämna dem, men samtidigt är det ju tur att vi har vänner här. Annars hade ju tiden som vi bott här varit bortkastad.

Månaden man ska göra frysåterföring ska man tydligen använda preventivmedel. För att minska risken för tvillingar... Hm... skulle ni följa det? Det står typ ingenstans men när jag frågade fick jag det rådet muntligt. Jag kanske ska låtsas att jag hade vaxpropp så jag inte hörde det.

• Orka

Hej Ylle99. Så du är ännu inte helt återställd? Men på bättringsvägen i alla fall.
    Jag var också rejält mörbultad, kunde knappt gå de första dagarna. Men sen blev det snabbt bättre och jag kunde träna som vanligt efter en vecka. Jag hoppas du snart känner dig som vanligt igen!

Överallt där det står om IVF så påpekar man ju att man vill minska risken för tvillingfödeslar. Då kom jag att tänka på att man inte skriver något om det när man pratar om FET. Om man försöker på egen hand samtidigt som man åker och sätter in ett upptinad embryo så föreligger det ju en ökad risk för tvillingar, tänkte jag. Eget ägg+upptinat ägg=2. Så jag frågade om det och fick svaret att man bör använda preventivmedel.

Jag kan dock erkänna att vi inte har använt preventivmedel den här månaden. Det är inte säkert att jag kommer hinna åka och sätta in något embryo på grund av en massa jobb och flytt, så då vill vi ju inte missa denna månadens chans för att vi använder kondom. Jag har precis börjat använda ägglossningsstickor igen för att se när FET kan bli aktuellt. Jag har inte använt dem över ett år. Det har varit skönt att slippa, men nu är det alltså dags igen.

• Orka

Calqyl: Jag förstår att du är brydd över det där med klänningen. Det låter som en bagatell men det är ju faktiskt svårt att veta hur man ska göra. När jag gifte mig köpte vi klänningen några månader innan, och då beställde vi den inte utan jag köpte en färdig i en affär. Men jag visste att jag inte skulle vara gravid för vi tog en paus i bebisverkstaden. Vi visste inte då att vi skulle fortsätta kämpandet i flera år.
    En sak du kan göra är att köpa en modell som funkar att flera lägen, till exempel en med snörning. Det är dessutom snyggt (tycker jag för det hade jag). Prata med någon som har koll.
    Sen är det ju en fråga om hur mycket pengar du tänker lägga och om du kan tänka dig att ta "risken" med att behöva köpa en ny klänning om du skulle få en bulle i ugnen.

Jag lyssnade på ett radioprogram där ett par hade genomgått 7 IVF innan det lyckades. Tjejen tyckte att man skulle planera sitt liv som om man inte skulle bli gravid, t.ex. boka in resor. Försöka leva lite i nuet. Kanske inte är helt applicerbart på brudklänningsköp, men lite.

Ylle99, jag hängde också en del på trådar om symtom efter insättning. Jag kunde inte hålla mig därifrån trots att jag var skeptisk. Jag kom också fram till att mina symtom var resultatet av alla hormoner. Men så var jag ju inte gravid heller.

Jag fick testdag 18 dagar efter ÄP. Mensen smygstartade 14 dagar efter ÄP och brakade loss ordentligt när jag slutade med lutinus 16 dagar efter ÄP. Men nu ska ni inte tänka så mycket på det. Det kommer gå bättre för er, och dessutom har jag 9 eskimåer som jag planerar att sätta in.

• Orka

Hej Ylle99. Det där låter inte alltför kul. När jag hade varit på ÄP var de lite oroliga för att jag skulle bli överstimulerad, bland annat eftersom jag hade så många äggblåsor. De bad mig hålla koll på vikten så att den inte gick upp och att jag inte kände mig svullen och illamående. Jag antar att din klinik har informerat dig också.

• Orka

Hej Calqyl! Jag förstår att du är nervös. Jag var nervös varje gång jag skulle börja med något nytt läkemedel (totalt 4 st). Men man vänjer sig jättefort.

Jag kan inte svara på det där med blod och orgalutran, för den har jag inte använt. Men sprit på magen kan jag svara på. Jag körde med klorhexidin och bomullstuss. Lät det torka en kort stund. Jag frågade personalen på apoteket och det var så man skulle göra. Men de påpekade också att det inte är så farligt. Till diabetiker brukar man tydligen ge rådet att det räcker att duscha regelbundet. Det är ju trots allt ens egna bakterierna och dem tål man bra.

Ylle99, din stackare. Ring kliniken och hör med dem också!

• Orka

Hej igen!

Tusan också, Ylle99 att du ska drabbas av överstimulering! Jag blev lite orolig att det var det du drabbats av eftersom svullnaden aldrig lade sig. Tycker synd om dig!

Jag läste om överstimulering på bipacksedeln till mina sprutor och fick för mig att jag var överstimulerade redan innan äggplocket. Jag mådde illa och kände mig uppsvälld. Men så ringde jag till fertilitetsmottagningen på sjukhuset och fick veta att det är först efter äggplocket som man blir överstimulerad, typ. Och så verkar det som när man lyssnade på vad de sa på IVF-kliniken också. Att jag mådde illa och var uppsvullen innan ÄP var tydligen normalt, men det var det ingen som hade talat om....

• Orka

Nej men vad jobbigt! Att hamna på sjukhus är väl inte det en räknar med precis när man gör IVF.
    I alla fall hade en väl hoppats på att det skulle dröja 9 månader. På min klinik sa de att fostret inte skulle ta skada av en överstimulering vid en eventuell gravid. Hoppas de har rätt!

Jag vet inte när eller om vi gör FET den här månaden. Jag började testa med ägglossningsstickor dag 12 efter mens. Nu är jag på dag 16 och ännu inget utslag. Jag ska testa till dag 19 sen ska jag höra av mig och diskutera med kliniken. De förberedde mig på att det inte är säkert att jag kommer få någon ägglossning den här månaden, pga IVF försöket. Jag vet inte riktigt vad som händer om jag inte får någon ägglossning. Vi kanske måste vi vänta till nästa månad. Då kanske vi inte hinner innan kliniken tar sommarledigt. Jag försöker ta allt som det kommer. Det finns ju inget vi kan göra förutom att vänta och se.

Jag hoppas du orkar fortsätta skriva til oss Ylle99.
    Calqyl, gick det bra med sprutan?

• Orka

Jo, det är ju inte så lätt att våga glädjas och hoppas när man har gått igenom så mycket. Men jag tycker ändå du ska glädjas, mitt i allt elände. Positivt testresultat ger oändligt mycket mer möjligheter än ett negativt. Vet du hur länge du kan tänkas bli kvar på sjukan?

Mina testickor började ge lite utslag igår. Svåra att läsa av är de, jag kör med såna där enkla stickor. Har av princip vägrat köpa dyra digitala, eftersom företaget tjänar pengar på att lura folk att de kommer lyckas bli gravida bara man använder deras superdupertest. (Som om det är testet i sig som gör en gravid, jo pyttsan.) Jag pratade med kliniken om att jag tyckte det var svårt att veta och de rekommenderade digitala test, så nu får jag bita i det sura äpplet och gå och köpa ett sånt ändå.
    Tyvärr krockar allt supermycket med vår flytt. Men jag vill ju så gärna!

Varför kunde de inte ha gett fullt utslag igår? Det hade varit bäst ur planeringssynpunkt. Men inget ska vara lätt inte.
    Suck...

• Orka

Igår skrev jag ett inlägg, men måste glömt posta det. Nytt försök.

Nej, det verkar inte så kul att ligga på sjukhus. Jag har aldrig gjort det själv, men hälsat på andra som legat inne. Det är ju ofta inte så kul heller för att man är orolig för vad som ska hända. Jag hoppas att det som händer är att du kommer ut frisk och att magen börjar växa Glad.

Det blir inget FET den här måndagen Gråter. Jag fick ett jättekort utslag på ägglossningsstickorna, så kliniken tyckte inte det var tillförlitligt. Man kan kolla med ultraljud också, men det hinner jag inte fixa nu. Kan inte åka en hel dag till kliniken i Uppsala, och här i staden är alla gynmottagningar överbokade. Jag har jättemycker på jobbet och hemmet är upp och ner med flyttkartonger. Så min man och jag bestämde oss för att det är bättre att vänta till nästa månad. Det finns gränser för hur mycket stress man orkar med.

Jag hade hoppats på att vi skulle ruva tillsammans, Calqyl, men nu får jag hålla tummarna för dig! Spännande att åka på äggplock!

• Orka

Hej på er! Nu har jag varit borta några dagar, för jag har haft fullt upp med flyttande. Calqyl, jobbigt att vänta till på måndag, men det är ju väldigt positivt att göra en långtidsodling. Då kan man välja den bästa blastocysten sen. Jag är väldigt trött i huvudet och orkar inte skriva så långt idag, men jag följer med spänning hur det går för er båda. Kram!

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?