Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
Nu är jag igång med nässprayen. Det känns lite skump för jag har blivit illamående, vilket inte står med på bipacksedeln som en biverkning. Jag ska ge det några dagar och se. Det kanske slutar när kroppen vant sig vid hormonerna.
Jag känner också att jag mår bättre psykiskt. Jag tror det vänder för många när man äntligen får påbörja behandling. För mig känns det nästan som om vi precis börjat barnalstringsförsöken på nytt. Det var 2,5 år sen egentligen...
Ibland kan jag komma på mig själv med tankar som jag inte alls hade för ett år sen. Om en kvinna går förbi med barnvagn på stan. Då tänker jag ofta "Jaha det är hennes liv". Mitt liv är att jag måste kämpa kämpa kämpa! Och det känns ändå OK. För det finns ingen rättvisa i världen. Jag tror inte på någon gud. Så det finns ingen som styr över våra liv, mer än det som vi själva eller andra människor kan styra. Det finns ingen där uppe som vill oss illa. Det råkar bara vara så att vi har svårt att få barn.
Pch så känns faktiskt bra att tänka på att vi ändå är väldigt priviligierade att få bo i ett sånt rikt, välordnat och upplyst land som Sverige. Det gör inte att jag inte har rätt att sörja över min barnlöshet. Men det gör det kanske lättare att bära den.