• Orka

Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?

Snart fyller vår dotter ett år {#emotions_dlg.flower}
    Jag är SÅÅ tacksam för att IVF finns och att det lyckades för oss.

Och tänk så himla kul att det har funkar för oss alla och att vi sitter med varsin bebis/barn.

• Orka

Hej igen. Är det något liv härinne?

Jag saknar er!

Igår fick jag reda på att brorsan och hans fru står i kö till IVF. De har försökt flera år nu. Det kastar ju ett misstankens ljus på min sida av familjen. Kan det vara något konstigt med våra gener? Utredningen visade inga fel för dem heller. Och vår dotter verkar må bra. Skumt!

Jag håller såklart tummarna. Vi vill gärna ha kusiner till lillan!

När vi var som djupast i barnlöshetsträsket kläckte min kollega ur sig att hon var avundsjuk på oss som skulle ut och resa. Själv skulle hon vara hemma och föda fram en kolikbebis. Jag blev så upprörd att jag talade om för henne att hon skulle vara tacksam för gåvan som en graviditet är. Det var till och med en planerad graviditet, om det nu har med saken att göra.

Nu är hon gravid igen och sitter och säger ungefär samma saker. Hopplöst!

• Orka

Skoj med barn som växer! Tandborstning är inte helt lätt. Man kanske ska se det som målet är att vänja dem tandborsten, mer än att få till den perfekta borstningen. Just nu är det antingen skrik och vända bort huvudet, eller bita järnet på tandborsten.

Lilltjejen har börjat ta sina första steg. Fast hon verkar lite räddhågsen och har nu gått tillbaka i utvecklingen till att träna på att endast stå upp utan stöd. Det är ju så jobbigt när fötterna inte gör som en vill, så det är lika bra att stå still, tycker hon. Krypa är ju ändå bäst för förflyttningar!
    Hon tar lite tid på sig. Det är helt OK.

Min bror och svägerska vet om att vi gjort IVF. Det vet hela släkten och nästan alla vänner. Vi valde tillslut att vara öppna med det, för annars ska vi gå och oroa oss för att någon ska berätta för någon annan och tillslut vet vi inte vem som vet vad. Och så vill vi inte att det ska vara något tabu runt det, för lilltjejens skull. Hon kom ju ändå till på det viset och då är det viktigt tycker jag att det inte ska vara något hemligt och hysch hysch med det.

Nu står de i kö, men det är mer än ett halvårs väntetid att gå via landstinget. Bara för att starta utredningen. De har gjort en utredning privat också, som inte visade några fel. Det känns som om vi hade tur som fick komma in så fort. Det var ett annat landsting.

• Orka

Nämen hej Calyl! Vilket sammanträffande! Jag loggade in på familjeliv för att svara på en tråd och då såg jag att det fanns ett inlägg här. Jag är sällan inne annars. Tänk att när vi försökte med första graviditeten så hade jag stenkoll på allt. Men nu har jag tappat bort saker och ting.

Jag har inte tagit några preventivmedel sedan dottern kom. Vi körde oskyddat fram tills hon var ett cirka. Mensen kom efter fem månader. Så kanske kan man säga att det gick ett halvår där jag hade kunnat bli gravid. 

Sen kom jag på att jag inte ville ha ett till barn med så kort mellanrum egentligen. Min man verkade inte bry sig om vilket. Så då drog vi på kondom i ett halvår. Nu har vi försökt igen i fyra månader. Det känns inte lika jobbigt den här gången. Jag tar det mer med ro. Men ju mer tiden får desto jobbigare blir det såklart. Samtidigt vet jag att det finns "backup" i frysen. Fast det finns ju aldrig några garantier.

Hur tänker du själv kring syskon, Calqyl? Och hur mår familjen? Min dotter fyllde nyss två år :) Hon är supergo och jättebestämd. Typisk tvååring!

• Orka

Hejsan! Jag vet inte hur länge vi försöker. Vi gör nog en frysåterföring till hösten samtidigt som vi fortsätter på egen hand. Hoppas ni på att starta ett färskförsök innan sommaren?

Jag använder tyvärr inte Instagram men om du vill ha lite personligare kontakt så får du gärna skicka något till hurorka@gmail.com

• Orka

Hej Calqyl vart tog du vägen? Jag har inte hört något från dig på länge! Hur gick mötet? Har ni planerat in en ny ivf? Jag använde ägglossningstest denna månad för att träna inför eventuell frysåterföring i höst. Jag fick glad gubbe tidigare än jag trodde så det är ju bra att veta det annars kan jag ju missa rätt dag.

• Orka

Hej Ellencassandra. Vad kul att du käst u vår tråd. Det är inte mycket fart i den nuförtiden. Men det kanske kan bli. Vi är igång med syskonförsök på egen hand och tänkte kanske prova med FET i höst. Hör gärna av dig om hur det går för dig! Jag har ju erfarenhet av processen!

• Orka

Hallå Ellencassandra. Hur har set gått för er? Vi tänkte göra frysåterföring den här månaden. Men det blev aldrig något utslag på ägglossningstestet. Så då har jag nog inte haft ägglossning denna månad. Vi får vänta tills nästa månad helt enkelt. Det känns inte alls så jobbigt som förra gången vilket är skönt!

• Orka

Oj här händer det grejer! Ruvningstiden, den gruvligaste och ändå mest spännande tiden. Allt eller inget kan hända! Berätta mer! Var det långa eller korta protokollet? Hur mådde du? Hur gick äggplocket?

Jag gjorde mycket ägglossningstest innan vi sökte hjälpt för barnlöshet. Av sköterskan fick vi rådet att skippa testen för i och med att jag hade regelbunden ägglossning så gav det inte så mycket. Det blev bara som en grej att stressa och må dåligt över. Det tyckte jag var ett bra råd så då släppte jag det. VI såg till att ha sex regelbundet med max fem dagars mellanrum istället.

I somras gjorde jag första ägglossningstestet på 3 år. Det gav utslag. Och så gjorde jag detta i oktober och det var helt tomt. Det är ju rätt normalt att inte ha ägglossning i alla cykler, så jag är inte så orolig. Jag hoppas på nästa cykel!

Ja, vi fick faktiskt hela 9 femdagarsodlade till frysen. Så vi kan verkligen vara tacksamma för det. Nu finns det fem ägg kvar.

• Orka

Det är tufft att inte få några extra till frysen. Det finns å andra risk för överstimulering också och det är inte alls kul! Det har vi erfarenhet av i denna tråden. Men jag minns inte om det har med hormondosen att göra. Eller något annat. De sa att jag låg i riskzonen men jag klarade mig. Det blev 32(!) ägg. Så vi behöver nog sänka min dos om vi gör om färskförsök Jag fick väldigt ont efteråt och mådde pyton. Dey gick över efter ungefär ett dygn.

Är ni oförklarligt barnlösa? När sökte i hjälp? Känner ni många i er ålder som har barn? När jag var 26 hade vi inte ens börjat försöka ännu. Vi började när jag var 27. Har ni varit öppna med barnlösheten?

• Orka

Min man ville inte berätta för nån i början. Jag pratade i smyg med en vän för att orka. Sen övertalade jag honom om att vi skulle berätta för våra familjer. Jag ställde det som ultimatum för att orka gå igenom ivf. När dottern föddes berättade vi för släkt och Många vänner också. Jag ville inte att de skulle höra det omvägen. Men en del vänner och bekanta vet inte. Och inte jobbarkompisar. Är inte riktigt deras business. Min man var mycket skeptisk i början men har slappnat av mer med tiden . Det är nog lättare att vara oförklarligt barnlös som vi är för då behöver ingen känna att det är dens fel.

När vi började försöka hade nästan inga i vår bekantskapskrets barn men det hann blå några medan vi försökte. Det var jobbigt men nu är jag glad för att de har barn så vi min dotter har lekkamrater när vi ses.

• Orka

Aj då! Det är det jobbigaste med alltihopa. Att försöka tolka kroppsliga symptom. Hoppas verkligen mensen håller sig borta ändå!

Vi har inte pratat tillsammans med vänner. Det har mest varit jag som pratat lite eller mycket om det med mina tjejkompisar. Ett par av våra vänner var uttalat nyfikna så dem pratade vi lite mer med tillsammans. Och med närmsta familjen. Min man är kanske relativt öppen men han är ändå MAN. Trist för männen att de ska vara så förbannat tillslutna.

Nu håller jag tummarna. Om det ändå händer med mensen så finns jag här!

• Orka
    Ellencassandra skrev 2017-11-12 19:41:36 följande:

Jaa :( å har haft så mycket mensvärk också :/ bara å ta nya tag. Men känns tungt ;(

Nej vad trist! Inte nig med sorgen utan dessutom mensvärk! Hur reagerade du och hur reagerade din partner? Har ni tänkt vänta ett tag med ett nytt försök?
  • Orka
    Tuttifrutti17 skrev 2017-11-12 22:49:41 följande:

Hej folket :)

Har försökt bli gravid i 2,5 år. Under utredning nu och ivf är planerad. De hittar inget fel på oss men de hittades inga levande spermier i mig sist jag var på kliniken. Så förmodligen antikroppar som stöter bort spermierna.

Hade ägglossning 23/10 (bekräftat av läkare) får alltid mens 15 dagar senare men den har inte kommit ännu. (Imorgon är den en vecka sen) Finns det ens en möjlighet att vara gravid? Kan spermierna ha överlevt nått annat tillfälle vi haft sex? Någon som kanske varit i samma sits? Så förvirrad :/

Hej Tuttifrutti. Jag har tyvärr ingen info att komma med. Du har inte funderat på gravtest då? Det är ju ett bra sätt att slippa grubbla.

Jag hade inte hört talas om antikroppar mot spermier utan fick googla en del. Det verkar vara ett nytt forskningsområde som inte har tagits upp i svenska behandlingar ännu. Stämmer det? Jag minns inte att de har kollat detta på mig. I vilket fall så kanske de inte kunde se alla spermier i undersökningen så du kan nog vara gravid trots allt. Håller tummarna!
  • Orka

Det där med 0 chans till att bli gravid på egen hand tror jag stämmer på vissa infertilitetsproblem men långtifrån alla. Jag gillar inte när folk kommer dragande med solskenshistorier om spontangraviditeter efter att de har blivit förklarade helt infertila. Mer som en information har det hänt mer än en gång att läkarna har fel. Jag vet till och med ett par som fick barn via ivf och som trodde de kunde skippa preventivmedel sen för läkaren hade sagt att de hade noll chans på egen hand. Så blev de oplanerat och ofrivilligt gravida igen kort efter. Så det kan vara riktigt dumt att säga så till en patient.

I vilket fall. Har du provat med dyrt digitalt test typ cleatblue? Jag hade problem med billiga tester som visade helt negativt när jag var gravid efter ivf. Gick bättre med digitalt.

• Orka

Hm.. jag minns att jag provade med ett test som gav svaret svart på vitt. Typ med en glad gubbe eller nåt. Så jag behövde inte tyda svårtolkat streck. Jag använder alltid digitalt numera. Vi ska ju försöka med ostimulerad FET förhoppningsvis denna månad så måste ha 100 % koll på ägglossningen.

Svar på tråden Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?