Någon oförklarligt barnlös som väntar på att få göra IVF?
Lycka till på återföringen, Calqyl! Visst är det bra att kliniken har öppet på helgen! Annars hade ju typ 2 av 7 återföringar fått skjutas fram, eftersom de skulle inträffat på helgen.
Ylle99, återföringen görs det antal dagar efter ägglossningen som det befruktade ägget var gammalt när det frystes. Calqyl har ju långtidsodlade, om jag minns rätt. Alltså sker insättningen nästan en vecka efter ägglossningen.
Intressant fundering det där med ägget. Det har jag aldrig funderat på. Här kommer mina högst lekmannamässiga funderingar.
Jag fick aldrig någon blödning (förutom en jätteliten två dagar efter införandet. Kan ha vairt en nidblödning när ägget fäste). Det är ju inte helt ovanligt att kvinnor ägglossar med mer än ett ägg, men att bara ett blir befruktat. Jag tror inte att kroppen måste göra sig av med det obefruktade genom mens, utan jag tror det obefruktade ägget kan tillbakabildas. Jag läset om en kvinna som var gravid med tvillingar. Ett av fostren dog tidigt i magen, men hon fick aldrig något missfall utan det döda fostret tillbakabildades. Det var ju bra för det fostret som fortfarande levde.
Jag kom, helt från det blå, att tänka på en sak som hände för några år sen. En kollega X till mig fick sitt fjärde barn, tyvärr alldeles för tidigt fött. Efter en månad av intensiv vård dog den lilla. Min man och jag hade påbörjat barnalstringsförsöken ett halvår tidigare och jag var i en känslig period. Jag pratade med en annan kollega Y om det, om hur ledsen jag blivit av barnets död. Min kollega Y har själv haft väldigt svårt att få barn och testade efter 10 år IVF och fick ett barn som idag är i tonåren. Kollega Y ställde sig nästan lite kallsinnig och ville inte alls tycka synd om kollega X eftersom X redan hade tre barn sedan tidigare. Om kollega X däremot hade varit typ 40 år och detta varit hennes enda barn, då hade Y kunnat tänka sig att tycka synd om henne. Jag blev nästan lite chockad av resonemanget.
Nu när det börjar bli alltmer sannolikt att vi kommer att få vårt efterlängtade barn, så har jag börjat få lite distans till barnlösheten. Att sakna ett barn som aldrig fötts är hemskt jobbigt, men att förlora ett fött barn måste ju vara FRUKTANSVÄRT. Förstår inte hur man kan ställa sig kall till någon vars barn dött, bara för att den har andra barn. Självklart är det ju värre om man inte har några andra barn alls, men ÄNDÅ.
Hur resonerar ni?