STORA sömnproblem idag 9 mån
Hej!
Vill kolla här ute i världen om där finns någon mer än jag som har eller har haft det såhär och hur det har gått?!
Min dotter är 9 månader och ända sen hon föddes så har hon sovit dåligt och orolig.
Efter förlossningen så sov hon 4-5 timmar sen efter det så har det varit igång.
Hon har EN gång sovit 4 timmar i sträck.
En vanlig natt ser ut såhär ungefär: Lägger sig kl 19 sen vaknar hon en gång i timmen fram tills kl 22 då jag går och lägger mig bredvid henne (hon sover alltid mellan mig och pappa). Sen efter 22 så har jag inte lika bra koll men mellan 1-2 timmar sover hon i taget. Skulle jag mot alla regler få tre timmar så känner jag av detta för då är jag väldigt pigg på morgonen.
Har jag tur så sover hon två timmar och har jag tur så somnar hon hyffsat lätt om med napp och lite välling när hon vaknat. Men oftast har hon en gång per natt en period där det tar ca 1-2 timmar att få henne att somna om. Ja ni kanske förstår att där inte är mycket sömn kvar till mig.
På dagen sover hon idag sammanlagt 3 timmar ungefär men det är precis nu för 2 veckor sen tror jag som hon började med detta. Ända fram tills nu så har hon bara sovit en halvtimme där, en halvtimme där osv. När hon var bebis sov hon max 10 min i vagnen. Hon fick sova på mig i bärsjal mestadels på dagen och nätterna ser likadana ut nu som när hon var nyfödd. Så vissa kommer kanske säga att hon sover för mycket på dagen, det är bara det att oavsett om hon sovit mycket eller lite på dagen så har nätterna varit exakt dom samma ändå så personligen så tror jag inte det har med det att göra.
Under nattens lopp så vaknar oftast min 3-åring och vill komma in till oss. Så då byter hon och pappa säng så jag ligger ytterst med tilde i mitten och nova längst in mot väggen.
Runt kl. 7 vaknar alla och då går vi upp.
Jag går på knäna!!!
Det jag reagerar på och känner att det inte stämmer är att hon inte är inne i någon dålig sömnperiod som vissa kan komma in i. Eftersom hon aldrig har sovit mer än detta sen hon föddes! Hon har alltid varit sån här! Men vi går på knäna som familj. Alla sover dåligt. Min man jobbar men hjälper mig det han kan men han vaknar ju också. Iofs inte lika mycket som jag men ändå.
Jag har varit hos kiropraktor. Det visade sig att hon hade en låsning från nacke till höft. Kallas även kiss-syndromet. Detta förklarar dålig sömn, skrik i bilen (se längst ner) och en massa annat. Jag har varit på 3 behandlingar utan något som helst resultat =(
Jag har idag varit hos barnkliniken för att utesluta öron mm som det skulle kunna finns fel på men hon är helt frisk! Hon kommer skicka en remiss till sömnkliniken i lund. Men hon trodde inte dom heller skulle kunna göra något men det var nog mest för att jag skulle känna att något gjordes tror jag som hon skickade remiss.....
Det finns sömndroppar att ge men det får man inte ge förens dom är 1 år så det är 3 månader kvar. Men det känns också väldigt fel att ge men just nu så ser jag inget val för vi går på knäna.
Jag kommer boka tid hos en homeopat. Detta går egentligen mot mina principer och jag tror inte riktigt på det men jag griper efter alla halmstrån nu och jag känner att åka dit och se vad han har att säga kan man ju göra och sen ta beslut efter det om han hittar något....
Ja vad mer har jag gjort.
Jag har gått över på mjölkfritt sen 3 veckor tillbaka, INGET resultat på sömnen men på mycket annat!!
Jag har haft henne sovandes i sin säng bredvid mig med handen på henne, inget resultat.
Jag har haft henne i eget rum i egen säng med lampan släckt, tänd osv. Inget resultat.
Jag har spelat musik.
Jag har gett henne gröt tre gånger på raken under dagen samt välling precis innan hon lägger sig men inget resultat.
Hon har sovit hos mormor, inget resultat (sover lika illa där)
Jag har försökt ha henne sovandes i vagnen på natten istället.
Testa lägga henne vid olika tider på kvällen.
INGET fungerar, det som går allra lättast är att ha henne bredvid mig i sängen för då kan jag fortsätta halvsova eller vad jag nu gör under tiden som jag ger henne mat eller bumpar henne i rumpan eller vad jag nu gör. Hon vill ju väldigt gärna hålla handen så att sova i vår säng är det absolut lättaste nu för att vi ska orka.
Jag känner verkligen att jag har testat ALLT som jag kan komma på!
Jag vet inte om det har med detta att göra men ända sen hon föddes har det INTE gått att åka bil med henne. Idag går det bättre om hon är trött (då somnar hon men det gjorde hon inte förens hon var kanske 4 mån, fram tills dess så SKREK hon oavbrutet) men är hon inte trött går det bara att åka en kort sträcka annars är det bara gnäll och skrik.
Och på detta så har jag en underbar 3-åring hemma som jag försöker orka med gällande trots och allt annat som hör åldern till....
Är det någon som har eller har haft det såhär??? Hur har det gått för er?? Har ni fått någon hjälp? Har det gått över av sig själv?