Inlägg från: LindaMamman |Visa alla inlägg
  • LindaMamman

STORA sömnproblem idag 9 mån

Sitter här och "gruvar" mig för ännu en natt och tänkte skriva en tråd... så fann jag denna. Jag har ingen tröst och inga tips, men lite lättare är det att höra att det finns fler som har det ungefär lika. Vi har en son på 6 månader och en som just fyllt 4 år. 4-åringen sover i eget rum och ropar ibland på natten. Då går pappan dit. Annars sover pappan på ett "eget" rum för tillfället för om båda vi vuxna sover dåligt gör vi inget annat än kivas och är lättretliga dagtid. Lillebror som är 6 månader sover uruselt. Vissa nätter lite bättre, de flesta sämre. En "bra" natt vaknar han kanske en gång varannan timme, gnäller lite, får nappen/bröstet och sover vidare en timme eller 2. En sämre natt gallskriker han en gång i timmen - ibland oftare!! Då vill han INTE ha nappen, han vänder bort ansiktet och blir nästan mer provocerad om jag försöker ge honom den. Det enda som hjälper då är att ta upp honom, amma (trots att han rätt nyss ätit så han är ju inte hungrig), rapa och sen hålla tummarna att han somnar. Somnar han sover han mellan 10 minuter-1 timme, max. Jag samsover med honom (har provat egen säng bredvid, i annat rum, vagnen osv) för vart han än ligger vaknar han hela tiden och ligger han bredvid kan jag buffa, ge napp, ge bröst utan att gå upp. Jag vet inte när jag sov längre än 2 timmar och förutom att jag är så trött så jag håller på att ramla isär har jag ständigt dåligt samvete för den äldre gossen som till för 6 månader sedan var vårat allt, och den vi alltid hade tid med. Nu måste han alltid vänta för vi ska bära lillebror, trösta, mata, rapa, byta, vyssja, vagga.................... och efter x antal dåliga nätter på raken har jag så dåligt tålamod, blir lätt irriterad och känner mig som en urusel mamma. Jag får dessutom så himla ont i nacke/axlar när jag sover lite så bara därför blir man ju lättretlig. 
    Vår 6-månaders gillar heller inte att åka bil. Vi försöker åka när han ska sova för då somnar han rätt lätt och sover en stund. Är han pigg blir han hel-arg bara vi försöker sätta honom i bilstolen och gallskriker. Det går oftast över efter ett tag och han somnar, men det beror nog mest på att vi inte åker någonstans när han är nysoven. Ibland händer det att han sitter och tittar ut och inte skriker, men han ledsnar rätt fort och börjar skrika. 
    Ja, vad gör man? 

• LindaMamman
    Saralainen skrev 2013-11-13 08:10:11 följande:
    Inatt sov hon 4,5 timme i sträck!! Det är det längsta hon gjort sen hon föddes! Hoppas hoppas det är på rätt väg :)
    Wow! :) Vad härligt!
Svar på tråden STORA sömnproblem idag 9 mån