STORA sömnproblem idag 9 mån
Usch, vad jobbigt. Jag har liknande erfarenhet men för mig var det inte riktigt lika illa. Dottern vaknade alltid minst 3 gånger per natt (vissar perioder värre) fram till hon var knappt två år. Det som var en viktig skillnad var att hon alltid somnade om bara hon fick mat, dvs hon hade i alla fall inga vakenperioder.
Vi prövade också massa olika varianter med egen säng, inte säng bredvid, i eget rum osv. Men vi gick alltid tillbaka till samsovning då det, precis som du upplever, var mest praktiskt. Eftersom hon åt på nätterna långt efter året försökte vi ta bort flaskan, med resultatet att det då blev värsta kaoset som vi inte orkade stå emot. Hellre flaska och somna om snabbt, så resonerade vi.
I våras vände det i alla fall plötsligt och hon började sova hela natten alternativt med ett uppvak. Jag var helt chockad. Kunde vakna 04.00 i ett tyst sovrum och undra om hon levde.
Sedan hade hon en period då hon faktiskt sov hela natten i flera månader. Men det vände, så nu vaknar hon oftast en gång. Numera sover hon i egen säng i vårt sovrum (hennes val). När hon vaknar får hon komma till oss. Hon ska också ofta ha välling (hon drack ersättning fram till i våras, sedan slutade hon med det bara sådär i och med att hon började sova bättre), vilket hon får. Om klockan är 04.30 vill jag inte riskera att hon inte somnar om igen! Och ett uppvak är verkligen ingenting jämfört med hur det var.
Jag hoppas verkligen det löser sig och blir bättre. Om 2 år känns som lång tid, tro mig, det går fort. Ett råd är att, precis som andra varit inne på, ta all hjälp som går. Sov i skift, hjälp varandra. När du är som tröttast, sätt i öronpropparna och gå och lägg dig i ett annat rum. Du överlever!