Inlägg från: Saralainen |Visa alla inlägg
  • Saralainen

STORA sömnproblem idag 9 mån

Hej!

Vill kolla här ute i världen om där finns någon mer än jag som har eller har haft det såhär och hur det har gått?!

Min dotter är 9 månader och ända sen hon föddes så har hon sovit dåligt och orolig.
    Efter förlossningen så sov hon 4-5 timmar sen efter det så har det varit igång.

Hon har EN gång sovit 4 timmar i sträck.
    En vanlig natt ser ut såhär ungefär: Lägger sig kl 19 sen vaknar hon en gång i timmen fram tills kl 22 då jag går och lägger mig bredvid henne (hon sover alltid mellan mig och pappa). Sen efter 22 så har jag inte lika bra koll men mellan 1-2 timmar sover hon i taget. Skulle jag mot alla regler få tre timmar så känner jag av detta för då är jag väldigt pigg på morgonen.
    Har jag tur så sover hon två timmar och har jag tur så somnar hon hyffsat lätt om med napp och lite välling när hon vaknat. Men oftast har hon en gång per natt en period där det tar ca 1-2 timmar att få henne att somna om. Ja ni kanske förstår att där inte är mycket sömn kvar till mig.

På dagen sover hon idag sammanlagt 3 timmar ungefär men det är precis nu för 2 veckor sen tror jag som hon började med detta. Ända fram tills nu så har hon bara sovit en halvtimme där, en halvtimme där osv. När hon var bebis sov hon max 10 min i vagnen. Hon fick sova på mig i bärsjal mestadels på dagen och nätterna ser likadana ut nu som när hon var nyfödd. Så vissa kommer kanske säga att hon sover för mycket på dagen, det är bara det att oavsett om hon sovit mycket eller lite på dagen så har nätterna varit exakt dom samma ändå så personligen så tror jag inte det har med det att göra. 

Under nattens lopp så vaknar oftast min 3-åring och vill komma in till oss. Så då byter hon och pappa säng så jag ligger ytterst med tilde i mitten och nova längst in mot väggen.
    Runt kl. 7 vaknar alla och då går vi upp.

Jag går på knäna!!!

Det jag reagerar på och känner att det inte stämmer är att hon inte är inne i någon dålig sömnperiod som vissa kan komma in i. Eftersom hon aldrig har sovit mer än detta sen hon föddes! Hon har alltid varit sån här! Men vi går på knäna som familj. Alla sover dåligt. Min man jobbar men hjälper mig det han kan men han vaknar ju också. Iofs inte lika mycket som jag men ändå.

Jag har varit hos kiropraktor. Det visade sig att hon hade en låsning från nacke till höft. Kallas även kiss-syndromet. Detta förklarar dålig sömn, skrik i bilen (se längst ner) och en massa annat. Jag har varit på 3 behandlingar utan något som helst resultat =(

Jag har idag varit hos barnkliniken för att utesluta öron mm som det skulle kunna finns fel på men hon är helt frisk! Hon kommer skicka en remiss till sömnkliniken i lund. Men hon trodde inte dom heller skulle kunna göra något men det var nog mest för att jag skulle känna att något gjordes tror jag som hon skickade remiss.....
    Det finns sömndroppar att ge men det får man inte ge förens dom är 1 år så det är 3 månader kvar. Men det känns också väldigt fel att ge men just nu så ser jag inget val för vi går på knäna.

Jag kommer boka tid hos en homeopat. Detta går egentligen mot mina principer och jag tror inte riktigt på det men jag griper efter alla halmstrån nu och jag känner att åka dit och se vad han har att säga kan man ju göra och sen ta beslut efter det om han hittar något....

Ja vad mer har jag gjort.
    Jag har gått över på mjölkfritt sen 3 veckor tillbaka, INGET resultat på sömnen men på mycket annat!!
    Jag har haft henne sovandes i sin säng bredvid mig med handen på henne, inget resultat.
    Jag har haft henne i eget rum i egen säng med lampan släckt, tänd osv. Inget resultat.
    Jag har spelat musik.
    Jag har gett henne gröt tre gånger på raken under dagen samt välling precis innan hon lägger sig men inget resultat.
    Hon har sovit hos mormor, inget resultat (sover lika illa där)
    Jag har försökt ha henne sovandes i vagnen på natten istället.
    Testa lägga henne vid olika tider på kvällen. 

INGET fungerar, det som går allra lättast är att ha henne bredvid mig i sängen för då kan jag fortsätta halvsova eller vad jag nu gör under tiden som jag ger henne mat eller bumpar henne i rumpan eller vad jag nu gör. Hon vill ju väldigt gärna hålla handen så att sova i vår säng är det absolut lättaste nu för att vi ska orka.  

Jag känner verkligen att jag har testat ALLT som jag kan komma på!        

Jag vet inte om det har med detta att göra men ända sen hon föddes har det INTE gått att åka bil med henne. Idag går det bättre om hon är trött (då somnar hon men det gjorde hon inte förens hon var kanske 4 mån, fram tills dess så SKREK hon oavbrutet) men är hon inte trött går det bara att åka en kort sträcka annars är det bara gnäll och skrik.

Och på detta så har jag en underbar 3-åring hemma som jag försöker orka med gällande trots och allt annat som hör åldern till....

Är det någon som har eller har haft det såhär??? Hur har det gått för er?? Har ni fått någon hjälp? Har det gått över av sig själv?       

• Svar på tråden STORA sömnproblem idag 9 mån
  • Saralainen

Tusen tack för alla era svar. Jag har pratat med mannen min och vi ska börja dela på nätterna så får vi se hur det går. Hon är ju jättemammig så hon skriker ju bara när han tar henne. Men något måste göras.

På senare tid har det blivit värre med sömnen tycker jag. Inatt var fruktansvärd. Hon sover inte en hel timme och när hon vaknat har jag väldigt svårt att få henne att somna om. Går jag runt och skumpar henne så kommer hon till ro på två sekunder men vaknar så fort vi lägger oss ner. Det håller ju inte. Mannen fick nog när jag stod och grät i köket kl 4 i morse samtidigt som jag blandade mat. Då tog han henne och la henne i sin säng i sitt rum, satte sig bredvid och lät henne skrika tills hon somnade. Det tog 50 min sen efter det sov hon i 3 timmar!!! Det är det längsta hon gjort på flera veckor! Jag är så emot att göra såhär men vi måste bryta det! Mannen ska ta henne inatt igen. Jag hoppas att värsta kullen var igår och att det blir mindre och mindre skrik. Vi håller tummarna och fortsättning följer :)

• Saralainen

Tusen tack för att ni engagerar er och det hjälper att få höra att man inte är ensam.
    Nätterna nu ser ut såhär idag sen vi började med att låta henne somna själv:
    Jag lägger henne vid 7. Antingen somnar hon i min famn eller lägger jag henne i sin säng om hon inte somnar i famnen (den gången tog det ENDAST 10 min för henne med lite skrik och gnäll innan hon somnade, jag var chockad).
    Sen är det olika när hon vaknar. Mellan 10 min-2 timmar.
    Mannen har skiftet till kl 12. Jag lägger mig kl 8 och sover till 12 därefter tar jag över.
    VARJE natt har hon en period mellan 1-2.30 som hon inte kan somna om på. Det är så himla märkligt! Inatt var hon gnällig och skrek om vartannat men inte alls hela tiden utan bara ibland så det var inte jobbigt. Och nu har hon faktiskt börjat lägga sig ner och försöka somna. Utan skrik! Hon vänder och vrider på sig och försöker hitta någon ställning att somna i men det går inte. Hon kommer inte till ro.
    Men efter 2.30 somnar hon igen och sover mellan 10-60 min.
    MEN stora skillnaden sen vi började låta henne somna själv är att nu räcker det med nappen för att hon ska somna igen (förutom mellan 1-2.30), må så vara att jag får gå in en gång i timmen och sätta i den, det är det värt. När hon sov hos mig somnade hon ju inte ens om med nappen utan låg bara och snurrade och gnällde/skrek.
    Vi har dessutom tagit bort maten helt så sista målet hon får är vällingen kl. 7. Stora förändringar för min lilla tjej så hon får växa in i detta nu. 
    Nätterna är långt ifrån bra men om man jämför så är dom bättre! Jag hoppas det går framåt här för varje natt och att hon lär sig mer och mer att komma till ro (och att jag slipper vänta i 2 år!!!) =). Fortsättning följer =)  

• Saralainen

Jag hittar ingen bra info om tyst reflux. Bara reflux men det är väl inte samma? Har ni någon bra sida jag kan läsa om det på?

• Saralainen
    CMW skrev 2013-11-12 18:30:30 följande:
    Vad glad jag blev när jag hittade den här tråden! Eller glad är väl fel ord,väldigt synd att vi alla har så dåliga natter, men skönt att veta att man inte är ensam. Vår dotter är snart 11 månader och hon sover också extremt dåligt. Precis som TS nämnde så har det varit så ända sedan hon föddes. När alla andra bebisar på BB sov timmar I sträck I sina korgar så var vår dotter uppe och gnällde. Det där dygnet efter förlossningen när bebisar ska sova hur länge som helst såg vi inget av. Hon har alltid vaknat ofta och har haft väldigt svårt att somna om. Som det ser ut  nu så somnar hon själv I sin spjälsäng vid 7 på kvällen och då sover hon till strax fore 9 men då är det stört omöjligt att få henne att somna om där. Då tar vi upp henne till vår sang och då somnar hon oftast om men sover bara max två timmar I sträck då. Sen när hon vaknar igen på natten har hon jättesvårt att komma till ro, hon kryper runt och gnäller och försöker lägga sig ner men kan inte somna. Hon vill hela tiden krypa upp på mig och drar mig I håret och liknande. Hon är så väldigt mammig också, när min man försöker ta henne på nätterna blir hon bara helt hysterisk och somnar aldrig om. Såg attmin dator hade ändrat stavningen till engelska så alla i:n har blivit stora I:n, men det går nog att läsa ändå :)   

Det låter som min dotter. Hon kniper mig i halsen när hon ska försöka sova. Man blir helt knäpp! Har ni testat att låta henne skrika sig till sömns så hon lär sig att somna om? Det har funkat för oss. Det är långt ifrån bra nätter men dom är iaf bättre! Du har fått lite tips här i tråden. Kanske du inte testat allt och kanske där är något som är värt att testa :)
  • Saralainen
    Saralainen skrev 2013-11-12 20:03:03 följande:
    Det låter som min dotter. Hon kniper mig i halsen när hon ska försöka sova. Man blir helt knäpp! Har ni testat att låta henne skrika sig till sömns så hon lär sig att somna om? Det har funkat för oss. Det är långt ifrån bra nätter men dom är iaf bättre! Du har fått lite tips här i tråden. Kanske du inte testat allt och kanske där är något som är värt att testa :)

Ville bara säga det om mammig oxå. Min dotter skriker när jag går men efter den natten när pappa fick nog så går det bra hos honom med. Hon är fortfarande mammig om hon ser mig men för första gången på 9 mån kan pappa lägga henne utan problem.
  • Saralainen
    annojb skrev 2013-11-12 20:21:19 följande:
    som Mandelskorpan skriver... samma som reflux men utan en massa kräk. Är mkt smärtsamt!!!  Men usch, (utan att döma, har inte läst allt det du skrivit) men jag hoppas verkligen inte att du låter din bebis skrika sig till sömns! det är tortyr både om hon har- eller inte har reflux! och skulle hon som sagt även lida av reflux, mår hon verkligen ännu sämre av att skrika då skrik många gånger bildar mer slem och detta i sin tur retar refluxen än mer.   Inget barn skall behöva skrika sig till sömns!  

Döma är ju precis det du gör. Hon ligger ALDRIG ensam. Vi sitter inne hos henne och sjunger och håller handen. Och inte för att jag behöver Förklara mig men hon skrek en gång på 50 min och en gång på 10 min därefter INGENTING. Jag är en hönsmamma och hade inte gjort det om det inte hade varit tvunget . Ang reflux, varför tror ni har det? Jag har läst Lite om det bara men känner inte riktigt att hon faller in i kategorin. Räcker det med dålig sömn? Samt det jag läste var att mjölkfritt skulle göra det bättre och hon har gått på mjölkfritt i en månad utan någon förbättring. Konstigt inte barnläkaren undersökte det när vi var där eller det får Man slåss för?
  • Saralainen

Inatt sov hon 4,5 timme i sträck!! Det är det längsta hon gjort sen hon föddes! Hoppas hoppas det är på rätt väg :)

• Saralainen

Ang reflux. Har läst på lite mer om det nu.

Jag har tagit bort komjölk, ingen förbättring.

Hon har aldrig varit hostig eller slemmig på nätterna. Hon går upp bra i vikt. Det ENDA som skulle stämma in är irriterad och sover dåligt. Kan man söka för reflux för enbart det????

Svar på tråden STORA sömnproblem idag 9 mån