SofiaN01 skrev 2014-01-23 11:49:45 följande:
Hej! Jag har en undran angående diet, vikt och ägglossning.. (ber om ursäkt om det inte passar in i tråden) Jag blev diagnostiserad med pcos vid 24 års ålder och hade då inga tankar på att bli gravid eller något åt det hållet så jag fick p piller utskrivna för att behandla (???) mina problem. Nu 4 år senare vill jag och min man försöka bli gravida med vårt första barn och efter som jag inte har haft ägglossning sedan jag slutade med p piller 5 månader sedan gick jag idag till min gynekolog för undersökning samt råd och tips. Det enda hon sa kunde underlätta var om jag gick ner 10 kg för att hjälpa med ägglossningen, hon skrev en remiss till livsstilskliniken för att få träffa en dietist... grejen är att jag inte är överviktig! Jag är 164 cm lång och atletiskt byggd med mycket muskler och stabil benstome och jag vägde i morse 65 kg, kanske är det några kg över optimalvikten (har ju nyligen varit jul och så) men att jag skulle behöva gå ner 10 kilo låter extremt. Jag lever ett över huvud taget hälsosamt liv med mycket motion, ett aktivt jobb och bra normala matvanor. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, om jag ska gå till dietisten eller om jag ska uppsöka en annan läkare och be om en andra åsikt. Jag litar på min doktor och hon har alltid gett mig bra råd tidigare. Jag undrar är det någon annan som har fått rådet att gå ner så mycket i vikt av sin läkare som behandling av pcos? Jag kan tänka mig att VAD man äter kan påverka typ alkohol/rökning snabbmat etc men jag äter vad vem som helst skulle uppleva som normalt till och med nyttigt och jag röker inte och dricker ingen alkohol alls. Jag trivs med min vikt för det mesta och förutom att jag inte har regelbundna ägglossningar är jag fullt frisk. Jag har sedan ett tag tillbaka undviktit för mycket stärkelserika konhyderater och ersatt med grönsaker men inte så extremt som tex LCHF eller Atkins. Har någon något råd hur jag ska se på det här? Jag vet inte vad man ska tänka, min man tycker att det var ett bra råd och att jag skulle kunna börja banta så hans insikt ger jag inte mycket för... Jätte tacksam för andras erfarenheter / Sofia
Jag tycker heller inte att du ska gå ner så mycket! Länge har läkare pratat om vikt och pcos men senaste forskningen visar att det är att sänka sin insulinproduktion som är det viktiga. Insulin är ju ett hormon och det tar överhanden för pco:are så att de andra hormonerna (som ska göra dig fertil) kommer i obalans. Hög insulinproduktion får man ju av kolhydrater så jag tycker du gör helt rätt att slopa dem.
Kolla gärna denna länk, denna doktor menar att det tar 1-2 månader att bli gravid efter lchf start för de med pco.
www.dietdoctor.com/how-to-eat-to-get-pregnant