• Anuuska

(PCOS)

Hej. Jag har PCOS, och försökt snart i tre år att bli gravid med min sambo. Har nu börjat med LCHF och det går ganska bra. Bara att den här väntan att vänata på att bli gravid är så jobbig! Ända jag tänker på är att bli gravid! Svårt att låta bli när det är det man vill. Jag är fortfarande ung så har många år på mig att bli gravid. Men jag vill inte vänta längre. Vill bli det nu! Är det någon annan som har PCOS som med försöker bli gravida eller har blivit gravida? Skulle bara vilja prata med andra i samma situvation. Om ni har nå tips eller då!

• Svar på tråden (PCOS)
  • Fiiaa

Semlan24- om sträcken på testen är lika starka så tror jag det är äl mellan 12-24 timmar. Dagen efter äl är bra att ha sex oxå sa min gyn läkare!

Men missat de har ni nog inte!

• TheBlueOcean

Nu har jag tagit vaccinationen så att barnverkstan kan komma igång igen. Får se om man får något + 2013 annars så hoppas jag på 2014 :)

• semlan24

Plussade nu på morgonen!!! Kan varmt rekommendera LCHF till alla med PCO, alltid värt att försöka :D

• Fiiaa

Lchf äter ni med pco de för övervikt? Eller vilken anledning?

Grattis till plusset!

• semlan24

Jag åt det för att hålla insulinnivån nere.. Insulin stör hormonet som startar ägglossningen (tror jag). Är normalviktig, kanske nåt åt det högre bmi:t.. Gick ner 4 kg på dieten, vet inte om det spelade in men kanske lite :)

• Fiiaa

Okej, för jag är inte heller överviktigt,

167 cm 59 kg.

Man kanske skulle prova lchf då!?

• Cegesi
    semlan24 skrev 2013-11-16 07:38:59 följande:
    Plussade nu på morgonen!!! Kan varmt rekommendera LCHF till alla med PCO, alltid värt att försöka :D
    Vad roligt! Grattis!!

Ska ge LCHF en chans till. Vet ju att jag mår lite bättre av det. 
  • By Starlight

Grattis till plus!

jag mår inte bra av lchf. Men jag går till en dietist som hjälper mig. 

Dumma pcos..Jag fick lite stegring på äl-testet igår..men idag syntes knappt nåt andra streck. fattar noll. Dumma dumma. Snart orkar jag inte mer...

Fick upp hoppet för äl... och allting när förra månaden var så "normal"....    

8 månader av försök nu..Lite drygt...  

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • SofiaN01

Hej! Jag har en undran angående diet, vikt och ägglossning.. (ber om ursäkt om det inte passar in i tråden)

Jag blev diagnostiserad med pcos vid 24 års ålder och hade då inga tankar på att bli gravid eller något åt det hållet så jag fick p piller utskrivna för att behandla (???) mina problem. Nu 4 år senare vill jag och min man försöka bli gravida med vårt första barn och efter som jag inte har haft ägglossning sedan jag slutade med p piller 5 månader sedan gick jag idag till min gynekolog för undersökning samt råd och tips.

Det enda hon sa kunde underlätta var om jag gick ner 10 kg för att hjälpa med ägglossningen, hon skrev en remiss till livsstilskliniken för att få träffa en dietist... grejen är att jag inte är överviktig! Jag är 164 cm lång och atletiskt byggd med mycket muskler och stabil benstome och jag vägde i morse 65 kg, kanske är det några kg över optimalvikten (har ju nyligen varit jul och så) men att jag skulle behöva gå ner 10 kilo låter extremt. Jag lever ett över huvud taget hälsosamt liv med mycket motion, ett aktivt jobb och bra normala matvanor. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, om jag ska gå till dietisten eller om jag ska uppsöka en annan läkare och be om en andra åsikt. Jag litar på min doktor och hon har alltid gett mig bra råd tidigare.

Jag undrar är det någon annan som har fått rådet att gå ner så mycket i vikt av sin läkare som behandling av pcos? Jag kan tänka mig att VAD man äter kan påverka typ alkohol/rökning snabbmat etc men jag äter vad vem som helst skulle uppleva som normalt till och med nyttigt och jag röker inte och dricker ingen alkohol alls. Jag trivs med min vikt för det mesta och förutom att jag inte har regelbundna ägglossningar är jag fullt frisk. Jag har sedan ett tag tillbaka undviktit för mycket stärkelserika konhyderater och ersatt med grönsaker men inte så extremt som tex LCHF eller Atkins.

Har någon något råd hur jag ska se på det här? Jag vet inte vad man ska tänka, min man tycker att det var ett bra råd och att jag skulle kunna börja banta så hans insikt ger jag inte mycket för...

Jätte tacksam för andras erfarenheter

/ Sofia

• jemo2014
    SofiaN01 skrev 2014-01-23 11:49:45 följande:
    Hej! Jag har en undran angående diet, vikt och ägglossning.. (ber om ursäkt om det inte passar in i tråden)

Men herregud Sofia! Vad var det för klåpare du träffade?
    Du har ju ett BMI som ligger helt normalt, till och med med ganska god marginal till det som kallas "lätt övervikt". Att du skulle gå ner 10 kilo låter inte alls rimligt, alla kan inte bli så smala, vi är alla byggda olika!
    Jag har ett BMI på 26, alltså lite över gränsen för normalvikt, jag är också atletiskt byggd (brukar vara så med oss pcoare). Jag skulle aldrig kunna bli så smal och tro mig... jag har försökt.
    Tror knappast att din ofrivilliga barnlöshet beror på övervikt, du behöver ju annan typ av hjälp. Om jag vore du skulle jag helt klart byta läkare. Gå till en gyn med erfarenhet av pcos och barnlöshet (ingen vanlig bm alltså). Om du bor i Stockholm kan jag varmt rekommendera Sophiahemmet där vi fick hjälp på en gång utan att min vikt eller livsstil ifrågasattes.

• SofiaN01
    jemo2014 skrev 2014-01-23 12:33:15 följande:

Men herregud Sofia! Vad var det för klåpare du träffade?
    Du har ju ett BMI som ligger helt normalt, till och med med ganska god marginal till det som kallas "lätt övervikt". Att du skulle gå ner 10 kilo låter inte alls rimligt, alla kan inte bli så smala, vi är alla byggda olika!
    Jag har ett BMI på 26, alltså lite över gränsen för normalvikt, jag är också atletiskt byggd (brukar vara så med oss pcoare). Jag skulle aldrig kunna bli så smal och tro mig... jag har försökt.
    Tror knappast att din ofrivilliga barnlöshet beror på övervikt, du behöver ju annan typ av hjälp. Om jag vore du skulle jag helt klart byta läkare. Gå till en gyn med erfarenhet av pcos och barnlöshet (ingen vanlig bm alltså). Om du bor i Stockholm kan jag varmt rekommendera Sophiahemmet där vi fick hjälp på en gång utan att min vikt eller livsstil ifrågasattes.

Jag känner lite så också men det är jus så svårt att veta- tyvker jag iaf.. Jättetack för tipset det ska jag verkligen göra :)
  • mamma 85

Hej! Jag fick diagnosen PCOS för 5-6 år sedan då jag var ca 23-24. Jag var normalviktig, men hade mens 1-3 gånger per år med allt mellan 5 veckors mellanrum upp till 11 månaders mellanrum. efter att ha haft oskyddat sex i flera år gick jag ner några kilon ca 6-7 kg och 9 månader senare blev jag spontant gravid.

Jag har nu en liten pojke på snart 1 år och 6 månader och plussade nyligt igen. Även denna gång en spontan graviditet. 

Ni som fortfarande är väldigt unga kan jag trösta med att det kan hända att det blir bättre med åren. Jag var 26 och skulle fylla 27 när jag blev gravid första gången och nu är jag 28 och ska fylla 29 vilket jag tror är anledningen att jag lyckats bli gravid. Sen så behöver självklart många med PCOS få hjälp av ägglossningsstimulerande läkemedel eller via IVF, men många med väldigt gott resultat. sen kan jag också flika in att vid min nuvarande graviditet har jag ca 10 kg kvar av mammavikten, men jag hade påbörjat en LCHF-diet som kanske också hjälpte till lite.

Jag tänkte bara skriva in och kanske ge några unga PCO:are lite hopp :) och jag önskar er alla lycka till på er resa fram till en bebis. 

• crola

Hej! Har nyligen fått veta att jag har PCOS och läkaren rekommenderade mig att gå ner i vikt- minst 25 kg.
    Förra året i mars vägde jag lika mycket och blev ändå gravid, men fick utomkveds och som slutade med att äggledaren opererades bort. Har varit väldigt deprimerad av det här periodvis. Just idag försöker jag gå ner i vikt och har lyckats gå ner ca 2 kg på drygt en vecka genom att välja gluten och laktosfria produkter samt ta bort socker. Vill försöka med en stadig viktnedgång och som kan övergå till en hälsosam livsstil. Det tar ju ett tag att ställa om sig inför sådant också. Annars är jag i din sits.. försökt få barn i 3 år och längtar oerhört mycket efter det.

• Ingrediensen
    SofiaN01 skrev 2014-01-23 11:49:45 följande:
    Hej! Jag har en undran angående diet, vikt och ägglossning.. (ber om ursäkt om det inte passar in i tråden) Jag blev diagnostiserad med pcos vid 24 års ålder och hade då inga tankar på att bli gravid eller något åt det hållet så jag fick p piller utskrivna för att behandla (???) mina problem. Nu 4 år senare vill jag och min man försöka bli gravida med vårt första barn och efter som jag inte har haft ägglossning sedan jag slutade med p piller 5 månader sedan gick jag idag till min gynekolog för undersökning samt råd och tips. Det enda hon sa kunde underlätta var om jag gick ner 10 kg för att hjälpa med ägglossningen, hon skrev en remiss till livsstilskliniken för att få träffa en dietist... grejen är att jag inte är överviktig! Jag är 164 cm lång och atletiskt byggd med mycket muskler och stabil benstome och jag vägde i morse 65 kg, kanske är det några kg över optimalvikten (har ju nyligen varit jul och så) men att jag skulle behöva gå ner 10 kilo låter extremt. Jag lever ett över huvud taget hälsosamt liv med mycket motion, ett aktivt jobb och bra normala matvanor. Jag vet inte hur jag ska gå vidare, om jag ska gå till dietisten eller om jag ska uppsöka en annan läkare och be om en andra åsikt. Jag litar på min doktor och hon har alltid gett mig bra råd tidigare. Jag undrar är det någon annan som har fått rådet att gå ner så mycket i vikt av sin läkare som behandling av pcos? Jag kan tänka mig att VAD man äter kan påverka typ alkohol/rökning snabbmat etc men jag äter vad vem som helst skulle uppleva som normalt till och med nyttigt och jag röker inte och dricker ingen alkohol alls. Jag trivs med min vikt för det mesta och förutom att jag inte har regelbundna ägglossningar är jag fullt frisk. Jag har sedan ett tag tillbaka undviktit för mycket stärkelserika konhyderater och ersatt med grönsaker men inte så extremt som tex LCHF eller Atkins. Har någon något råd hur jag ska se på det här? Jag vet inte vad man ska tänka, min man tycker att det var ett bra råd och att jag skulle kunna börja banta så hans insikt ger jag inte mycket för... Jätte tacksam för andras erfarenheter / Sofia

Jag tycker heller inte att du ska gå ner så mycket! Länge har läkare pratat om vikt och pcos men senaste forskningen visar att det är att sänka sin insulinproduktion som är det viktiga. Insulin är ju ett hormon och det tar överhanden för pco:are så att de andra hormonerna (som ska göra dig fertil) kommer i obalans. Hög insulinproduktion får man ju av kolhydrater så jag tycker du gör helt rätt att slopa dem.
    Kolla gärna denna länk, denna doktor menar att det tar 1-2 månader att bli gravid efter lchf start för de med pco.
    www.dietdoctor.com/how-to-eat-to-get-pregnant
Svar på tråden (PCOS)