• Anuuska

(PCOS)

Hej. Jag har PCOS, och försökt snart i tre år att bli gravid med min sambo. Har nu börjat med LCHF och det går ganska bra. Bara att den här väntan att vänata på att bli gravid är så jobbig! Ända jag tänker på är att bli gravid! Svårt att låta bli när det är det man vill. Jag är fortfarande ung så har många år på mig att bli gravid. Men jag vill inte vänta längre. Vill bli det nu! Är det någon annan som har PCOS som med försöker bli gravida eller har blivit gravida? Skulle bara vilja prata med andra i samma situvation. Om ni har nå tips eller då!

• Svar på tråden (PCOS)
  • Anuuska
    siri89 : Ja man får inte hoppas för mycke. Det kommer en bebis när det dags! En dag kommer det till oss alla. 
  • Fiiaa

Jag har samma problem som er, försökt i 1 år 8 mån. Innan vi fick någon utredning, ätit pergotime i 4 mån, sen ville gyn ta spermier prov på sambon, visade sig va lite slöa å få i antal. Men vi gjorde spolning av äggledarna sen blev jag gravid en månad senare utan pergotime. Tyvärr slutade de i MA v 12. Så har precis gått igenom detta hemska.

Medans jag väntar på att kroppen ska återställa sig, så har jag läst på en del på fertlitetsguiden.com, tips på kost tillskott, studier som förbättrar osv. Så nu är där hem köpt till sambon, håller på att läsa ikväll för oss med pcos, vad vi kan göra!? Finns en del kosttillskott som säga minska risk för missfall och ändra ägg kvaliteten samt få egen äl.

Kolla in under kosttillskott.

• Bettanspettan

Hej! Jag fick diagnos pcos för 15 år sedan när jag var 20 år. Jag fick snabbt hjälp med provera och pergotime och har under åren fått 3 barn. Mina pojkar är nu 14, 12 och 5 år. Det tog 3 kurer var för de första två och bara en kur för lillen. Så ge inte upp hoppet! Lycka till!!!

• By Starlight

Hej. Jag har pcos. Fick diagnosen i juli i år. Sökte hjälp hos barnmorska eftersom jag inte blev gravid. Hon skickade mig vidare till en ganska elak gynläkare (men det är en annan historia) som konstaterade pcos.
    Jag har en dotter på 4 år. Hon blev till på andra försöket. Men då vägde jag ungefär 20 kg mindre och vet inte om jag hade pcos..eller pco då.

Jag kämpar med vikten med det går jävligt långsamt och är riktigt jobbigt. Jag satte godisförbud på mej från den dagen läkaren sa att jag måste gå ned för att ha en chans att bli gravid med pcos.
    Hon vägrade ge mig nån annan hjälp att bli gravid Inte ätit en godisbit sedan dess. Men lever inte helt sockerfritt osv...      
    Men har nog bara gått ner sådär 6 kilo sedan juli. Vet att jag kan göra ännu mer..Men samtidigt är jag så himla deppig över att inte bli gravid..och över hela situationen så då har jag inte energi till att göra drastiska förändringar för viktnedgången.  Det är märkligt. Men ibland funkar man konstigt. Men det sägs ju att det är svårare att gå ned när man har pcos också..kanske ligger nåt i det.

Denna månaden lyckades jag hitta en ägglossning på stickorna! Lycka! Men..gjorde ett negativt graviditetstest idag såklart. ;( :( :( Så ledsen och besviken på mig själv och min kropp. 
    Kan heller inte tänka på NÅNTING annat än att bli gravid..dag ut och dag in... 

Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Cegesi

Hej! Vi har försökt bli gravida i över ett år och för två veckor sen började vi vår utredning. Konstaterades då att jag har har PCO/PCOS vilket jag misstänkte. Har mens typ varje månad (cykler på 32-38 dagar, ibland längre) och väger aningens mycket. Läkaren sa dock att vikten troligtvis inte var problemet. Min mans spermaprov visade på få spermier. Känns fruktansvärt hopplöst emellanåt även om jag vet att det inte är omöjligt.

En av mina bästa vänner berättade idag att hon var gravid. Så himla roligt men samtidigt lite jobbigt. Alla i min närhet verkar bli gravida så fort de bestämmer sig för att skaffa barn. Minst tre i min närhet har blivit gravida på första försöket. Hur sannolikt är det?!

Angående ägglossning-stickor. Provade detta men vad svårt det var! Inte kissa på 4 timmar och ska tas mellan 10 och 20. Jobbade tyvärr sent två dagar och det känns inte helt ok att göra det på kontoret så de dagarna missade jag. Om jag hade ägglossning så hade jag nog gissat på de dagarna också. Tycker det är meckigt värre. Fast å andra sidan kan man ju ha sex varann dag och skita i sånt där. 

Anuuska: Duktig du är med viktnedgången! Vet hur jobbigt det är. Hoppas det löser sig för er.

• By Starlight

Så noga behöver man inte vara med stickorna. Jag bara tar en om dagen under en period när jag gissar att jag ska ha äl. Vissa månader visas inget. Nu visade det senast..såg en stegring dag för dag och sedan hur det blev svagare. Skönt att man hade en äl iaf.

Alla blir gravida och får barn omkring oss också. Jag mår skit av det. 

• TheBlueOcean
    By Starlight skrev 2013-11-03 19:05:02 följande:
    Denna månaden lyckades jag hitta en ägglossning på stickorna! Lycka! Men..gjorde ett negativt graviditetstest idag såklart. ;( :( :( Så ledsen och besviken på mig själv och min kropp. 

Kan heller inte tänka på NÅNTING annat än att bli gravid..dag ut och dag in... 

Jag vill inte vara taskig när jag säger detta men jag blev jätteledsen när jag hade fått positivt ÄLtest och sedan ingen mens eller plus, jag ringde då till min läkare på Gyn och hon sa att vi med pcos kan få positivt på ÄL stickor utan att ha ÄL och alltså att det var mycket större chans för oss att få det så och tyckte därför att det var bortkastade pengar. Vi skulle hellre gå och kolla det hos en läkare, med blodprov? Någon annan som hört det?
  • Cegesi
    By Starlight skrev 2013-11-03 21:47:45 följande:
    Så noga behöver man inte vara med stickorna. Jag bara tar en om dagen under en period när jag gissar att jag ska ha äl. Vissa månader visas inget. Nu visade det senast..såg en stegring dag för dag och sedan hur det blev svagare. Skönt att man hade en äl iaf.

Alla blir gravida och får barn omkring oss också. Jag mår skit av det. 
    Får slarva lite mer nästa gång. =) Hoppas dock att jag får svar från läkaren på mina progesteron-prov som jag tagit idag och i fredags.

Det är jättejobbigt när alla runtomkring blir gravida. Jag är jätteglad för deras skull och tycker det är jätteroligt. Egentligen. Men samtidigt blir jag arg/ledsen och önskar det var jag. Svårt att ha rationella tankar. Därför är det lite skönt att man här kan få bekräftelse på att man inte är ensam.
  • By Starlight
    Cegesi skrev 2013-11-04 16:45:46 följande:
    Får slarva lite mer nästa gång. =) Hoppas dock att jag får svar från läkaren på mina progesteron-prov som jag tagit idag och i fredags.

Det är jättejobbigt när alla runtomkring blir gravida. Jag är jätteglad för deras skull och tycker det är jätteroligt. Egentligen. Men samtidigt blir jag arg/ledsen och önskar det var jag. Svårt att ha rationella tankar. Därför är det lite skönt att man här kan få bekräftelse på att man inte är ensam.

Jag känner att jag blir helt knäckt och arg av allas gravidbesked och skäms som fanken av det.

Kan ibland ryta till åt min dotter på 4 år när hon tjatar om bebis också. "det är inte så lätt att bara skaffa!!!" Som om hon skulle fatta det liksom...Men nerverna sitter på utsidan....Usch. Borde verkligen uppsakatta henne och bara njuta av att faktiskt redan vara mamma. Men man liksom förlorar sig i den här karusellen när det inte funkar och när pcosbeskedet kom.

Vad är progesteron eg?
    TheBlueOcean skrev 2013-11-04 01:18:48 följande:

Jag vill inte vara taskig när jag säger detta men jag blev jätteledsen när jag hade fått positivt ÄLtest och sedan ingen mens eller plus, jag ringde då till min läkare på Gyn och hon sa att vi med pcos kan få positivt på ÄL stickor utan att ha ÄL och alltså att det var mycket större chans för oss att få det så och tyckte därför att det var bortkastade pengar. Vi skulle hellre gå och kolla det hos en läkare, med blodprov? Någon annan som hört det?

Åh :( Hoppas att jag iaf hade en äl. Näe jag har inte hört det..men jag kan eg inte så mkt om min "defekt".

• Fiiaa

Har med hört att man kan få positiva äl test av pco, inte jätte vanligt sa min gyn. Men jag testade äl stickor under 4 månader och fick inte utslag någon gång. Jag testar alltid från dag 11-18 två gånger om dagen, så man inte missar stegringen, ska helst va samma tider!

Det är många gravid i min närhet med, de jobbigaste är min lillasyster på 25 som ska ha sitt 5e barn i vecka efter jag hade beräknad bf, å jag får inte behålla min nu:(

Sen våra chanser kanske inte är jätte stora igen, eftersom sambon har få och slöa simmare!!

Men år 2014 är vårt år va ????

Svar på tråden (PCOS)