• Anuuska

(PCOS)

Hej. Jag har PCOS, och försökt snart i tre år att bli gravid med min sambo. Har nu börjat med LCHF och det går ganska bra. Bara att den här väntan att vänata på att bli gravid är så jobbig! Ända jag tänker på är att bli gravid! Svårt att låta bli när det är det man vill. Jag är fortfarande ung så har många år på mig att bli gravid. Men jag vill inte vänta längre. Vill bli det nu! Är det någon annan som har PCOS som med försöker bli gravida eller har blivit gravida? Skulle bara vilja prata med andra i samma situvation. Om ni har nå tips eller då!

• Svar på tråden (PCOS)
  • By Starlight
    Fiiaa skrev 2013-11-04 20:21:42 följande:
    Har med hört att man kan få positiva äl test av pco, inte jätte vanligt sa min gyn. Men jag testade äl stickor under 4 månader och fick inte utslag någon gång. Jag testar alltid från dag 11-18 två gånger om dagen, så man inte missar stegringen, ska helst va samma tider!

Det är många gravid i min närhet med, de jobbigaste är min lillasyster på 25 som ska ha sitt 5e barn i vecka efter jag hade beräknad bf, å jag får inte behålla min nu:(

Sen våra chanser kanske inte är jätte stora igen, eftersom sambon har få och slöa simmare!!
    Men år 2014 är vårt år va ????

okej...blä...jäkla skit.

Oj..5e barnet och 25 år.

Ja...jösses...förstår att det känns :(

Ja för fan...det MÅSTE vara vårt år!!!      
    Älskade Ellen född 16 nov 2009
  • Cegesi
    By Starlight skrev 2013-11-04 19:23:23 följande:

Jag känner att jag blir helt knäckt och arg av allas gravidbesked och skäms som fanken av det.

Kan ibland ryta till åt min dotter på 4 år när hon tjatar om bebis också. "det är inte så lätt att bara skaffa!!!" Som om hon skulle fatta det liksom...Men nerverna sitter på utsidan....Usch. Borde verkligen uppsakatta henne och bara njuta av att faktiskt redan vara mamma. Men man liksom förlorar sig i den här karusellen när det inte funkar och när pcosbeskedet kom.

Vad är progesteron eg?

Åh :( Hoppas att jag iaf hade en äl. Näe jag har inte hört det..men jag kan eg inte så mkt om min "defekt".

Saxat från wikipedia: 

Som kvinnligt könshormon förbereder det graviditet, håller fostret vid liv samt förhindrar ägglossning. Nivåerna för en icke-gravid, fertil kvinna når därför en topp som börjar några dagar efter ägglossning och avtar någon dag innan menstruationen börjar.

Det är väl ett sätt att kolla om man har haft ägglossning. Fick egentligen inte veta så mycket hos läkaren då jag hade lite för mycket att tänka på så jag glömde ställa frågor.

Fiiaa skrev 2013-11-04 20:21:42 följande:
    Har med hört att man kan få positiva äl test av pco, inte jätte vanligt sa min gyn. Men jag testade äl stickor under 4 månader och fick inte utslag någon gång. Jag testar alltid från dag 11-18 två gånger om dagen, så man inte missar stegringen, ska helst va samma tider!

Det är många gravid i min närhet med, de jobbigaste är min lillasyster på 25 som ska ha sitt 5e barn i vecka efter jag hade beräknad bf, å jag får inte behålla min nu:(

Sen våra chanser kanske inte är jätte stora igen, eftersom sambon har få och slöa simmare!!
    Men år 2014 är vårt år va ????

Jag hoppas verkligen att 2014 är vårat år! Babyboom för alla pcosare. :)

• semlan24

Hej! Vilken bra tråd! Jag och min kille försöker också skaffa barn. Vi har hållt på i 8 månader... Men eftersom jag visste att jag hade PCO sedan tidigare så var vi hos gynekologen när vi försökt i 2 mån, hon rekommenderade regelbundet sex och att vi skulle återkomma när det gått 1 år eftersom hon trodde jag skulle kunna ägglossa spontant (jag hade då BMI på 25).. Vi brände nästan ut vårt förhållande på det, blev jättejobbigt med schemalagt samliv, usch :P Sen dess har jag har provat "allt", bidrottninggele, omega 3 fettsyror, ägglossningstester, gå ner 5 kilo i vikt, träna mycket, träna lite.. Men ingen mens eller ägglossning i sikte.

Tills vi provade lchf. Trodde aldrig jag skulle palla äta den kosten, fast det gick ganska bra. Började med det för ca 2 veckor sedan. Och efter 10 dagar ÄGGLOSSADE JAG! (positivt äl-test + starka symtom) Gah! Kan ni tänka er? Jag är lite av en pessimist, tänkte att det är säkert bara slumpen. Men om man försöker i 8 månader och inget händer, sen 10 dagar av lchf så händer det. Nu räknar jag ner till grav.testet och hoppas!

Har du fått nån medicinsk hjälp TS? Nån mer som lyckats med lchf? Och en dum fråga, är det nån som vet ifall man ska fortsätta äta det även som gravid? (känns ju som att "syftet" redan är uppfyllt då, hehe).

• Cegesi
    semlan24 skrev 2013-11-04 20:53:04 följande:
    Hej! Vilken bra tråd! Jag och min kille försöker också skaffa barn. Vi har hållt på i 8 månader... Men eftersom jag visste att jag hade PCO sedan tidigare så var vi hos gynekologen när vi försökt i 2 mån, hon rekommenderade regelbundet sex och att vi skulle återkomma när det gått 1 år eftersom hon trodde jag skulle kunna ägglossa spontant (jag hade då BMI på 25).. Vi brände nästan ut vårt förhållande på det, blev jättejobbigt med schemalagt samliv, usch :P Sen dess har jag har provat "allt", bidrottninggele, omega 3 fettsyror, ägglossningstester, gå ner 5 kilo i vikt, träna mycket, träna lite.. Men ingen mens eller ägglossning i sikte.

Tills vi provade lchf. Trodde aldrig jag skulle palla äta den kosten, fast det gick ganska bra. Började med det för ca 2 veckor sedan. Och efter 10 dagar ÄGGLOSSADE JAG! (positivt äl-test + starka symtom) Gah! Kan ni tänka er? Jag är lite av en pessimist, tänkte att det är säkert bara slumpen. Men om man försöker i 8 månader och inget händer, sen 10 dagar av lchf så händer det. Nu räknar jag ner till grav.testet och hoppas!

Har du fått nån medicinsk hjälp TS? Nån mer som lyckats med lchf? Och en dum fråga, är det nån som vet ifall man ska fortsätta äta det även som gravid? (känns ju som att "syftet" redan är uppfyllt då, hehe).
    Hoppas hoppas att du får ett plus! Jag har testat LCHF tidigare men inte i syftet att bli gravid utan för att gå ner i vikt. Får plocka upp det där igen!

Katrin Z fortsätter ju käka low carb nu när hon är gravid. Tror man kan göra lite som man själv tycker känns bäst. Glad 
  • siri89

Theblueocean: Jag har ju också pcos och jag får alltid svaga streck på äl-test. De var ytterst en aning starkare den dagen jag faktiskt hade äl enligt vul... Strecket var inte lika starkt som kontrollstrecket så var väldigt svårt att se... Jag har kört med testlagrets...

De är ju bara att testa ett test då och då, även om du inte tror du har äl och se om du också alltid får svaga streck. Isåfall är det viktigt att följa upp på VUL och ligga i när de visar ett större ägg:) blodprov går nog med:) lycka till!

• By Starlight

Nu kom min mens..Men det gör inget. Likabra eftersom alla stickor visat att jag inte är gravid. Och med dagens mens så har jag nästan haft en normal månad med äl och mens och tiden imellan osv. Väldigt ovanligt för pcosjag.
    Så då är jag ganska säker på att jag hade en riktig äl sist. För den stegrade och var starkt och försvagades just den tiden i måndaden då den bör ligga...när man är "normal"...
    Men jävla skit tänker man ju...varför blev jag inte "befruktad" då för? Men ja...det är ju mirakel det där med att "hitta rätt"...Men man vet inte vad man ska tro...  

• Fiiaa

Nej varför blir man inte befruktad? Det är en väldigt bra fråga..

Är väl ändå bra att mensen är något regelbunden större chans till egen äl iaf!

Många säger ligga varannan dag metoden under den fertila veckan!! Kanske är de som gäller?

• By Starlight

man ska väl ligga varannan dag..men under älstegringen är det väl bra om man ligger just den dagen. Så då ska man göra det varje dag,

Jobbigt :)

Jag är 31 år och ganska trött på hotty hotty jämt. =)   

• Fiiaa

Dagen efter när ägget är på väg ner sa min läkare va bra med!!

Haha jag är 27 år å orkar inte heller varje dag ) hihi

• semlan24

En fråga, om någon vet. Jag hade stegring på äl-stickorna både fredag morgon och lördag morgon. Vi hade sex fredag kväll och lördag kväll.. men  jag är orolig att det ska ha varit för lite. Vet nån när ägglossningen egentligen inträffar? Hade symtom typ 4 dagar i rad (från fre-mån), men som kraftigast lördag kvällen (ungefär menskramper).

Svar på tråden (PCOS)