• Cegesi

(PCOS)

Hej! Vi har försökt bli gravida i över ett år och för två veckor sen började vi vår utredning. Konstaterades då att jag har har PCO/PCOS vilket jag misstänkte. Har mens typ varje månad (cykler på 32-38 dagar, ibland längre) och väger aningens mycket. Läkaren sa dock att vikten troligtvis inte var problemet. Min mans spermaprov visade på få spermier. Känns fruktansvärt hopplöst emellanåt även om jag vet att det inte är omöjligt.

En av mina bästa vänner berättade idag att hon var gravid. Så himla roligt men samtidigt lite jobbigt. Alla i min närhet verkar bli gravida så fort de bestämmer sig för att skaffa barn. Minst tre i min närhet har blivit gravida på första försöket. Hur sannolikt är det?!

Angående ägglossning-stickor. Provade detta men vad svårt det var! Inte kissa på 4 timmar och ska tas mellan 10 och 20. Jobbade tyvärr sent två dagar och det känns inte helt ok att göra det på kontoret så de dagarna missade jag. Om jag hade ägglossning så hade jag nog gissat på de dagarna också. Tycker det är meckigt värre. Fast å andra sidan kan man ju ha sex varann dag och skita i sånt där. 

Anuuska: Duktig du är med viktnedgången! Vet hur jobbigt det är. Hoppas det löser sig för er.

• Cegesi
    By Starlight skrev 2013-11-03 21:47:45 följande:
    Så noga behöver man inte vara med stickorna. Jag bara tar en om dagen under en period när jag gissar att jag ska ha äl. Vissa månader visas inget. Nu visade det senast..såg en stegring dag för dag och sedan hur det blev svagare. Skönt att man hade en äl iaf.

Alla blir gravida och får barn omkring oss också. Jag mår skit av det. 
    Får slarva lite mer nästa gång. =) Hoppas dock att jag får svar från läkaren på mina progesteron-prov som jag tagit idag och i fredags.

Det är jättejobbigt när alla runtomkring blir gravida. Jag är jätteglad för deras skull och tycker det är jätteroligt. Egentligen. Men samtidigt blir jag arg/ledsen och önskar det var jag. Svårt att ha rationella tankar. Därför är det lite skönt att man här kan få bekräftelse på att man inte är ensam.
  • Cegesi
    By Starlight skrev 2013-11-04 19:23:23 följande:

Jag känner att jag blir helt knäckt och arg av allas gravidbesked och skäms som fanken av det.

Kan ibland ryta till åt min dotter på 4 år när hon tjatar om bebis också. "det är inte så lätt att bara skaffa!!!" Som om hon skulle fatta det liksom...Men nerverna sitter på utsidan....Usch. Borde verkligen uppsakatta henne och bara njuta av att faktiskt redan vara mamma. Men man liksom förlorar sig i den här karusellen när det inte funkar och när pcosbeskedet kom.

Vad är progesteron eg?

Åh :( Hoppas att jag iaf hade en äl. Näe jag har inte hört det..men jag kan eg inte så mkt om min "defekt".

Saxat från wikipedia: 

Som kvinnligt könshormon förbereder det graviditet, håller fostret vid liv samt förhindrar ägglossning. Nivåerna för en icke-gravid, fertil kvinna når därför en topp som börjar några dagar efter ägglossning och avtar någon dag innan menstruationen börjar.

Det är väl ett sätt att kolla om man har haft ägglossning. Fick egentligen inte veta så mycket hos läkaren då jag hade lite för mycket att tänka på så jag glömde ställa frågor.

Fiiaa skrev 2013-11-04 20:21:42 följande:
    Har med hört att man kan få positiva äl test av pco, inte jätte vanligt sa min gyn. Men jag testade äl stickor under 4 månader och fick inte utslag någon gång. Jag testar alltid från dag 11-18 två gånger om dagen, så man inte missar stegringen, ska helst va samma tider!

Det är många gravid i min närhet med, de jobbigaste är min lillasyster på 25 som ska ha sitt 5e barn i vecka efter jag hade beräknad bf, å jag får inte behålla min nu:(

Sen våra chanser kanske inte är jätte stora igen, eftersom sambon har få och slöa simmare!!
    Men år 2014 är vårt år va ????

Jag hoppas verkligen att 2014 är vårat år! Babyboom för alla pcosare. :)

• Cegesi
    semlan24 skrev 2013-11-04 20:53:04 följande:
    Hej! Vilken bra tråd! Jag och min kille försöker också skaffa barn. Vi har hållt på i 8 månader... Men eftersom jag visste att jag hade PCO sedan tidigare så var vi hos gynekologen när vi försökt i 2 mån, hon rekommenderade regelbundet sex och att vi skulle återkomma när det gått 1 år eftersom hon trodde jag skulle kunna ägglossa spontant (jag hade då BMI på 25).. Vi brände nästan ut vårt förhållande på det, blev jättejobbigt med schemalagt samliv, usch :P Sen dess har jag har provat "allt", bidrottninggele, omega 3 fettsyror, ägglossningstester, gå ner 5 kilo i vikt, träna mycket, träna lite.. Men ingen mens eller ägglossning i sikte.

Tills vi provade lchf. Trodde aldrig jag skulle palla äta den kosten, fast det gick ganska bra. Började med det för ca 2 veckor sedan. Och efter 10 dagar ÄGGLOSSADE JAG! (positivt äl-test + starka symtom) Gah! Kan ni tänka er? Jag är lite av en pessimist, tänkte att det är säkert bara slumpen. Men om man försöker i 8 månader och inget händer, sen 10 dagar av lchf så händer det. Nu räknar jag ner till grav.testet och hoppas!

Har du fått nån medicinsk hjälp TS? Nån mer som lyckats med lchf? Och en dum fråga, är det nån som vet ifall man ska fortsätta äta det även som gravid? (känns ju som att "syftet" redan är uppfyllt då, hehe).
    Hoppas hoppas att du får ett plus! Jag har testat LCHF tidigare men inte i syftet att bli gravid utan för att gå ner i vikt. Får plocka upp det där igen!

Katrin Z fortsätter ju käka low carb nu när hon är gravid. Tror man kan göra lite som man själv tycker känns bäst. Glad 
  • Cegesi
    semlan24 skrev 2013-11-16 07:38:59 följande:
    Plussade nu på morgonen!!! Kan varmt rekommendera LCHF till alla med PCO, alltid värt att försöka :D
    Vad roligt! Grattis!!

Ska ge LCHF en chans till. Vet ju att jag mår lite bättre av det. 
Svar på tråden (PCOS)