Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Varför hatar folk SD?

Dorian Ertymexx skrev 2015-03-03 18:19:20 följande:
    Riktigt illa när man tar uppenbara skämt som sanning.
    Ja, källkritik är en underskattad förmåga. Ibland är ämnesområdet så okänt att man tror att källkritik handlar om huruvida man kan beteckna SD:s  ökade väljarantal som en lavinartad ökning eller inteSolig

Mr me:s tråd om att somalier ska kunna få välja att arbeta som läkare utan att de har en godkänd läkarutbildning borde kunde fungera som ett exempel på hur snett det kan gå om man inte förstår att kontrollera sanningshalten i en historia.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-03 21:43:52 följande:
    Passera gränsen för vad? Finns det några forumsregler mot dåliga argument?
    Vad i det jag säger kan du inte ta och varför?
    Passera gränsen för vad du finner acceptabelt, då kan du ju testa om din uppfattning överensstämmer med Familjelivs.

Som så ofta på FL och i diskussioner överhuvudtaget pågår det ett flertal samtal samtidigt i den här tråden, det jag har haft synpunkter på är det enfaldiga synsättet att tro att egna värderingar är allmängiltiga. Det är enligt min uppfattning helt absurt att kräva att alla ska anse att SD:s valframgångar måste ses som lavinartade, precis som det skulle vara att påstå att de inte får betecknas som lavinartade.

När dessutom en person tror att detta har med källkritik att göra så kan det ju vara på sin plats med lite folkbildning.

Du skriver något om att alla som känner dig vet att... för mig är det inte att höja nivån, utan bara ytterligare ett irrelevant känsloargument. Jag känner inte dig, men du skrev för en tid sen ett inlägg som fick mig att studsa till, det var det där om att du känner sorg när du ser så många icke etniska svenskar på våra gator.

Det är förstås en känsla jag inte kan ta ifrån dig - med det är heller ingen känsla jag någonsin kan bli en del av. Jag förstår att man rimligen har en helt annan syn på invandring än jag har när man sörjer över att det Sverige som en gång var inte finns kvar.

Det senare är ju också en viktig komponent i SD:s syn på Sverige.

Vad är det som gör att du inte kan tänka dig att ta ställning för SD? Är det för att partiet är så Rysslandsinspirerade?

Det är enligt min uppfattning annars ett parti som är i skriande behov av lite mer välartikulerade sympatisörer.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-03 23:44:11 följande:
    Denna sajt har som andra sajter regler för vad som är okej eller inte, vilket inte var vad jag åsyftade, utan kvalitetsnivån på diskussionen och de argument som framförts (inte alla, men de flesta jag kommenterat).
    Ingen debattör och ingen ståndpunkt tjänar något på att hålla igång en diskussion på låg nivå.
    Se det som en hockeymatch, jag sågar inte laget för att bryta mot regler utan för att de spelar dåligt och jag gör det även om det är ett lag jag stödjer, för spelar de dåligt kommer de att förlora.
    FDFMGA skrev 2015-03-03 22:23:08 följande:
    Som så ofta på FL och i diskussioner överhuvudtaget pågår det ett flertal samtal samtidigt i den här tråden, det jag har haft synpunkter på är det enfaldiga synsättet att tro att egna värderingar är allmängiltiga. Det är enligt min uppfattning helt absurt att kräva att alla ska anse att SD:s valframgångar måste ses som lavinartade, precis som det skulle vara att påstå att de inte får betecknas som lavinartade.
    Det var inget enskilt exempel som detta jag åsyftade, utan mer allmänt.Tror du seriöst att det var just den textraden som från mitt håll var menat att höja kvalitetsnivån i diskussionen?
    Det kanske var irrelevant för just kvalitetsnivån, men det är en förklaring relevant för min inställning till trådens ämne.
    När dessutom en person tror att detta har med källkritik att göra så kan det ju vara på sin plats med lite folkbildning.
    Det finns nog en och annan här, på både för- och emot-sidan som brister i källkritik. Vad som var fallet i just denna diskussion kan jag inte ta ställning till då jag inte varit en del av den och inte är insatt. Jag kan då undra varför du tar upp det med mig?Ytterst få här känner mig personligen, utan det är vad jag uttrycker som åsyftas, jag har ju hängt här ett tag, skriver mycket, så vissa har nog kunnat bilda sig en uppfattning...

Jag känner inte igen uttrycket, är du säker på att jag har skrivit så? Jag skulle bli förvånad om du hittade ett sådant uttryck från mig.
    Det är förstås en känsla jag inte kan ta ifrån dig - med det är heller ingen känsla jag någonsin kan bli en del av. Jag förstår att man rimligen har en helt annan syn på invandring än jag har när man sörjer över att det Sverige som en gång var inte finns kvar.

Det senare är ju också en viktig komponent i SD:s syn på Sverige.
    Enligt min åsikt är förändring inte nödvändigtvis positivt eller negativt, utan det är hur förändringen ser ut som är viktig. Förändring i syfte att förbättra är bra, förändring bara för att eller som leder till något negativt är dåligt.
    Jag sörjer det som var bra och som blivit sämre, inte det som var bra eller dåligt och som blivit bättre.

Ja, det är en viktig komponent för SD, utan tvekan.Det finns många skäl till att SD inte kan få mitt stöd. Ytterst handlar det om förtroende. Deras konservatism draget åt det kristna hållet känns även rätt unken.
    Jag tvivlar även över deras människosyn och hur de resonerar kring konsekvenser av invandring. Jag har mer praktiska och ekonomiska skäl till min syn på invandring och hur man prioriterar olika saker. Jag lägger skuld och ansvar över dess konsekvenser på svenska politiker och myndigheter i huvudsak, inte på människor bara för att de har annat ursprung.

Jag har ett intresse i att SD når framgång och det är som väckarklocka för andra partier. Jag hoppas det inte behöver gå så långt att SD får betydande makt i samhället.
    Det är enligt min uppfattning annars ett parti som är i skriande behov av lite mer välartikulerade sympatisörer.
    Ja, det har det, om de ska nå mer framgång.
    Jag ser dock större behov, både i ärlighet, prioritering, argumentation och nyansering i övriga partier....eller att några nya kliver in på banan...att lockelsen till stöd för SD försvinner.

Vad som är låg nivå eller inte är inte något objektivt kriterium och du var en av de personer som argumenterade för att man måste e SD:s ökning som lavinartad.

Det funkar inte så -  och det är likadant med ett flertal andra värdeladdade uttryck i debatten där det verkar som att det finns en mer eller mindre medveten intention från SD-aktivister att försöka få tolkningsföreträde avseende dessa.

Du kan få tycka att SD:s ökning är lavinartad, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan tycka att vi har massinvandring, men du kan inte begära att jag ska göra det. Du kan få tycka att det finns en politisk korrekthet i Sverige som innebär att man medvetet väljer att inte fokusera på reella problem, men du kan inte begära att jag ska göra det.

Tja, begära kan du förstås. Och om jag ska ha en synpunkt på nivån på debatten så är detta ett av de främsta skälen till att nivån blir så låg att den hamnar i argumentationsteknikens gärdsgårdsserie där SD-stolpskotten tjongar på med uttryck om "du är bara PK".

Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-04 13:58:25 följande:
    Objektivt eller ej, är det lätt såga argumenten så är de uppenbarligen inte bra.
    Hur man ser på SD's ökade resultat är bara en liten detalj i allt jag skrivit om i denna tråd...men okej, då är inte ökningen lavinartad då, kanske minimal, helt betydelselös...
    FDFMGA skrev 2015-03-04 09:42:31 följande:
    Vad gäller din sorg över invandringen. Jag kan försöka leta upp inlägget om du anser det angeläget. Det är en tid sen du skrev inlägget, att jag fortfarande minns det så väl beror på att det för mig var som att möta en främmande värld. Jag bor själv så att det är rätt blandat vad gäller folks ursprung, inget jag ens tänker på normalt - just därför fastnade din beskrivning över din sorg när du åker in till stan och möter en befolkning med vitt skilda ursprung.

Jag tänkte rätt länge på ditt inlägg, försökte föreställa mig hur det är att se världen med dina ögon, men lyckades aldrig.
    Vid en snabb genomgång av mina inlägg hittade jag inget som ens påminner om ett sådant uttryck, som sagt skulle jag bli förvånad om jag hade skrivit något sådant.

Ok. Jag får lägga ner lite tid på att försöka hitta ditt inlägg, Familjelivs sökfunktion är inte den mest välutvecklade som finns, så det kan nog ta lite tid - men jag återkommer med svar på om jag hittar det eller inte någon gång i veckan.

Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.

I övrigt så anser jag att liksom så många andra "invandringskritiker" missar vad diskussion handlar om utifrån ett "pk-perspektiv". Jag har aldrig sett någon som hävdat att SD är främlingsfientliga för att de vill begränsa invandringen, utan kritiken riktar in sig på att de gör skillnad på folk och folk, att vissa etniciteter är mindre välkomna än andra samt att individer tilldelas gruppegenskaper utifrån etnicitet eller religion som så att säga avgör hur välkomna de är - i stället för deras asylskäl.

Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.

Vidare så tycker jag att du missar att kritiken mot SD handlar om kritik mot åsikter. I en av dina första texter i den här tråden skriver du byt ut sverigedemokrat mot jude. Det fanns nog - och finns - en och annan jude som menar att förföljelsen av judar inte är åsiktsrelaterad utan har med synen på judar som etnicitet eller judendomen som religion att göra.

Alltså att  judeförföljelsen bara är en annan gren på samma träd där man kan hitta SD:s åsikter om vilka etniciteter som har något i Sverige att skaffa.
  • FDFMGA
    Ogenomtänkt skrev 2015-03-04 16:41:23 följande:

Angående FDMFGA:s inlägg 22207

Jag upplever det du beskriver som ett stort problem. Att SD och deras kritiker ofta pratar förbi varandra. Alltså att invandringskritik inte måste vara rasistisk, men att den ofta är det. Exakt vad antirasister kritiserar, eller borde kritisera, och vad som inte är rasism (utan eventuellt dålig politik) . Detta gör debatten oerhört märklig ibland.

Angående "lavinartad ökning"

Är det inte mer rimligt att diskutera vad SD:s ökning inneburit eller kan innebära om den fortsätter än att prata om vad det ska kallas?

Partiet har uppenbarligen växtvärk och svårt att hitta folk till alla platser. Ännu svårare att hitta kompetent folk. Det borde "staty" och hans vapendragare fundera lite på. Vad händer om det ökar ännu mer? Det kanske inte nödvändigtvis är positivt för SD-anhängare. Partiet riskerar att implodera. Det riskerar att bli kaos i våra demokratiska församlingar.

Visst.

Philipssons inlägg här ovan är ett typexempel. Det är klart att Mellanösternkonflikten kommit oss närmare i och med att många som flytt hit direkt eller indirekt har varit berörda av den.

Och det är klart att man då kan säga att det finns judehat bland muslimer i Sverige.

Men går man ett steg till och säger att vi kan inte ge asyl till muslimer på grund av att de är judehatare så sällar man sig till just den kategori av människor som kategoriserar andra i kategorier.

Och lavinartad är ju också intressant eftersom det är effekterna av en lavin som har betydelse, inte lavinen i sig. Jag skulle inte påstå att SD:s ökning haft särskilt stora konsekvenser, de saknar fortfarande inflytande - medan en sverigedemokrat säkert skulle kunna påstå att effekterna är så långtgående att demokratin inskränkts genom decemberöverenskommelsen.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-04 19:51:26 följande:
    Jag hittade alla mina inlägg genom att klicka på 'Visa endast'.Flört
    FDFMGA skrev 2015-03-04 15:11:28 följande:
    Tillsvidare kanske du kan svara om du kan känna sorg när du rör dig i miljöer i Sverige där inslaget av personer som ser ut som etniska svenskar är förhållandevis litet.
    Ja, det kan jag med handen på hjärtat faktiskt säga, lite som att titta på ett gammalt fotografi med något som man saknar. Dock försöker jag att inte se på detta med invandring och invandringspolitik allt för känslomässigt utan mer praktiskt och rationellt.Sett ur rent integrationsperspektiv så är det med stor sannolikhet enklare att integreras ju närmare kulturerna står varandra, men alla är ju naturligtvis lika mycket värda för det.
    I övrigt beskriver du väl den syn jag har på SD.
    FDFMGA skrev 2015-03-04 15:11:28 följande:
    Det påstås också att vissa andra partier har anpassat sin politik till SD, exempelvis KD - knappast: Du kommer aldrig att höra KD:s partiledare likt Åkesson förklara att det särskilt är folk från muslimska länder som inte har något här att göra.
    Jag är helt övertygad om att KD anpassat sin politik efter SD, eller rättare sagt efter SD's framgångar och detta kommer vi förhoppningsvis få se mer av.
    Dock är det inte en anpassning på så vis att man tar efter SD's politik, utan snarare att man ändrar fokus på frågorna i och med att man genom SD förstår att det är viktigt för väljarna.

För mig är det här extra viktigt nu i och med att min hjärtefråga försvaret är aktuellt, vilkas behov man givit kalla handen, till stor del för att man inte vill röra migrationsbudgeten, utan snarare öka den.
    Jag vet inte riktigt vad du vill säga med detta? Skillnaden mellan åsikt och syn är hårfin. Genom att byta ut ordet Sverigedemokrater mot ett annat ord, som judar, svenskar, muslimer, latinamerikaner, homosexuella eller vad du vill så vill jag få folk att känna hur samma ord och uttryck känns beroende på vilken grupp som pekas ut. Det är tyvärr mycket hyckleri inom den anti-rasistiska rörelsen. Jag har aldrig förstått detta med att säga sig vilja bekämpa rövhål när man är ett själv, än mindre kan jag acceptera sådant. Det är väl också en stark anledning för mig att skriva kritiska inlägg här, sjunk inte till deras nivå, visa att du är bättre.

Ja, om du bara hade skrivit i den här tråden så hade det inte inneburit så mycket besvär - men det jag syftade på var ett inlägg skrivet för ett år sen eller två - att jag minns det så väl berodde på att du verkligen lyckades förmedla känslan av sorg över en förlorad värld. Jag får helt enkelt försöka söka ordentligt och hoppas att inlägget jag minns inte fanns i någon tråd som raderats. Jag återkommer efter att jag fått lite tid till detta.

Det väsentliga är åtminstone just nu att du skriver att du kan känna sorg när du möter ett mer blandat befolkningsinslag än det vi såg när vi var barn. Så antingen minns jag rätt eller också är jag alldeles suverän på att läsa av känslor mellan raderna på nätet.

Jag försöker också vara rationell, det ligger liksom i sakens natur att det bör vara lättare för en norrman än för en etiopier att finna sig tillrätta i Sverige, men det ligger också i asylpolitikens natur att bedömningen utgår från en enskild persons asylbehov inte vad man tror om personens integrationspotential.

Jag är inte alls övertygad om att KD har anpassat sin politik efter SD, tja - åtminstone inte som du menar att man närmar sig SD. Jag tror snarare att SD:s  inträde i riksdagen har inneburit det motsatta men att ett antal partier nu bedömt att man inte längre kan låta avskyn för rasistiska åsikter i riksdagen hindra att man föreslår förändringar i invandringspolitiken. T ex är väl Löfven och Merkel överens om att driva frågan om ett kvoteringssystem inom EU, något som mycket väl skulle ha kunnat bli av redan under regeringen Reinfeldt annars.

Överhuvudtaget är det en lustig paradox att SD i praktiken har påverkat invandringspolitiken så att den blivit mer liberal än annars, såtillvida att Alliansen sökte samarbete med MP för att garantera att SD inte skulle få någon vågmästarroll i invandringspolitiska frågor.

Ja, jag har förstått att din hjärtefråga är försvaret. Det fanns en tid efter Sovjets fall när nästan alla ansåg att den försvarspolitiska analysen bara pekade i en riktning: fred i vår tid och för all framtid, åtminstone i vårt närområde. Det svänger snabbt ibland. Hursomhelst, svaret på hur vi ska förhålla oss till ett Ryssland med ambitionen att ta tillbaka vad de förlorade finns inte i en våldsam upprustning av försvaret utan snarare i ett fördjupat försvarspolitiskt samarbete inom EU, precis som med flyktingmottagningen, alltså.

Slutligen. Det är en jävla skillnad på att tycka illa om åsikterna hos sverigedemokrater eller något annat parti än att avsky judar eller samer eller ryssar eller slovener. Det är till och med en jävla skillnad på att avsky frimärkssamlare, bergsklättrare, militärer eller arbetsförmedlare - jämfört med att avsky judar eller araber.

För en tid sen var det en av våra sverigedemokrater här på FL som skrev om judemedia och juden Aschelberg. Robert Aschbergs farfar var jude, hade farfarn vart militär skulle ingen ha anklagat R A för att vara militär.

Det är liksom det som gör skillnaden så stor mellan att tycka illa om sysselsättningar eller åsikter jämfört med att tycka illa om människor för något de varken har valt eller kan påverka själva.
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-04 19:54:36 följande:
    En lavin gör ingen skada förrän den vuxit sig tillräckligt stor, vissa kan stanna vid en ofarlig nivå.
    Om du kollar riktningen på samtliga laviner som dokumenterats någonsin så kommer du att finna att riktningen alltid är densamma:

NedåtSkrattande
  • FDFMGA
    Philipsson skrev 2015-03-05 00:29:15 följande:
    Att öht tala om "kristna", "muslimer", "män", "kvinnor", "barn", "vuxna" m.fl., är att dela in människor i kategorier. Likaså "björk", "ask", "lind" o.s.v. Människan är nämligen en katoriserande varelse, och en stor del av vetenskapen handlar om just kategorisering.

Vad beträffan frågan om invandrande muslimer så handlar det ju inte om muslimer på individbasis, utan på i det här fallet "gruppen muslimer". Om det visar sig vara så att "gruppen muslimer" av olika skäl, stöter sig med andra grupper i det svenska samhället, så finns det skäl att diskutera hur önskvärt det är att "gruppen muslimer" blir större och större. Sverige är ju en sekulariserad stat. Skulle Sverige kunna fortsätta att vara det med en muslimsk majoritet i landet, är en fråga man kan ställa sig. Och hur önskvärt är det att vi får konflikter mellan olika grupper, enklaver, i samhället öht, intressekonflikter?

Det mångkulturella projektet, som är så omhuldat av etablissemanget, har felaktigt framställts som om det vore okomplicerat. Dess förespråkare har medvetet bortsett från problemen, av ideologiska skäl.
    Precis. Västerländsk rättsuppfattning bygger på att man individualiserar och detta gäller även asylbedömningar medan den sverigedemokratiska människosynen bygger på kollektivisering.

Det är en (o)-lustig paradox att när Jimmie Åkesson förklarar att muslimer är de som i första hand bör nekas asyl eller när du gör en asylbedömning på gruppbasis av muslimer visar ni med all önskvärd tydlighet att ni har en människosyn som inte är anpassat till västerländskt rättstänkande - alltså precis det ni anklagar muslimer för att inte varaSkrattande

SD skiljer ut sig från övriga riksdagspartier i många avseenden - men främst genom sin tydligt rasistiska framtoning.
  • FDFMGA
    EnAnonumius skrev 2015-03-05 09:32:20 följande:
    Detta med kollektivisering och människosyn är ju knappast unikt för SD.
    Titta igenom vänster ideologierna,så ser man en hel del av just detta med kollektiviserande människosyn.
    Fast det är åtminstone delvis en annan slags kollektivt tänkande som kanske har sitt ursprung i den tidiga arbetarrörelsens insikt att man tillsammans kunde påverka men att man ensam var mycket svag. Det var också en kollektivisering som i första hand syftade just till att skapa drägligare livsvillkor för flertalet och inte bara till att demonisera kapitalet och kapitalisterna.

Kokar man däremot ner SD-soppan blir det inte mycket annat kvar än påståendet "De har inget här att göra" - eftersom konflikter och krig traumatiserar människor samt att de som kommer hit är delar av den konfliktkultur de flyr från, vilket enligt SD-aktivisterna innebär att vi importerar osvensk problematik.

I sig innebär ju detta att vi aldrig behöver ta emot flyktingar, eftersom bara de som inte har någon anledning att fly är de som borde tas emotSolig
  • FDFMGA
    Tom Araya skrev 2015-03-05 14:53:21 följande:
    Vad är det som säger att muslimer inte pekas ut ur integrationssynpunkt?
    Nu är jag inte riktigt med. Jag syftade på asylbedömning - exempelvis att Jimmie Åkesson sagt att det i första hand är människor från muslimska länder som inte har något i Sverige att göra - och att han då gör sig skyldig till ett rasistiskt sätt att resonera.

Vad gäller integration av muslimer så hoppas jag verkligen att våra politiker har mer förfinade metoder att se på gruppers integration än att bedöma en så pass heterogen samling som alla muslimer som en grupp med gemensamma integrationsproblem.

Det är en jävla skillnad på FL där man kan läsa trådar skapade av någon som sannolikt ingår i SD:s propagandaarmé där hela arbetsplatser tiger och lider för att anställda muslimer tar de andras kaffekoppar och tvättar bort sin skit med hjälp av dessa och på verkligheten som den ter sig för oss som har kolleger med muslimsk bakgrund.

www.familjeliv.se/forum/thread/74871430-svenskar-ar-radda-for-muslimer-ett-exempel-fran-min-arbetsplats
Svar på tråden Varför hatar folk SD?