Varför hatar folk SD?
Tom Araya skrev 2015-03-18 19:33:07 följande:
Vad det gäller främlingsfientlighet eller i alla fall varianter av vad som brukar kallas det så är jag övertygad om att ökad invandring, ökade integrationsproblem, ökad mångkulturalism och de etablerade partiernas oförmåga att hantera det leder till ökad främlingsfientlighet. Sedan kan vi heller inte förneka att vissa invandrade grupper har svårt att acceptera och respektera vissa andra, detta är ett litet problem idag, men kommer att öka i betydelse.
FDFMGA skrev 2015-03-18 18:07:13 följande:
Frågan är en aning felställd.Själv anser jag att det vore fantastiskt om vi kunde ta emot färre flyktingar men med bibehållen bedömningsnivå av asylskäl. Alltså - orsaken till att vi tar emot flyktingar är att folk flyr från krig och förföljelse och vem önskar inte att de som söker sig hit kunde komma för att de vill, inte för att de måste.
Jag tycker att kulturrasism är ett bra begrepp eftersom det bättre pekar på skillnaderna i människosyn mellan SD och de övriga riksdagspartierna.
Ser man på sverigedemokrater som kulturrasister kan man mycket bättre förstå varför de anser att muslimer kommer att förbli samma muslimer oberoende av erfarenheter i generation efter generation - och varför något så befängt som att Sverige kommer att bli en muslimsk stat är ett reellt hot för dem.
Ränderna går aldrig ur, brukar den där SD-kommunpolitikern som ständigt byter nick skriva. Jag tror inte att en kulturrasist skulle tillämpa en kulturrasistisk definition på sig själv. Tänkesättet är nog bara tillämpligt på representanter för andra kulturer medan de själva betraktar sig som flexibla nog att kunna anpassa sig till andra kulturer om de skulle vara tvungna.