Inlägg från: Gert |Visa alla inlägg
  • Gert

Varför hatar folk SD?

themia skrev 2015-04-18 17:15:13 följande:
    Från din horisont är alla vänstervridna, som inte tycker som du
    Det är ditt svar om varför BBC och SVT tar in vänstermänniskor för att bua åt andra partiledare?
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-04-18 18:13:07 följande:
    Gert skrev 2015-04-18 17:20:43 följande:
    Det är ditt svar om varför BBC och SVT tar in vänstermänniskor för att bua åt andra partiledare?

Nja, men som vän av ordning kan man ju undra över källan.

Det verkar så osannolikt att jag snarare skulle gissa att det bara är ytterligare en uppdiktad historia från någon SD-aktivist.

Jag kan iofs tänka mig att man bjöd in rett representativt urval politiskt intresserade får olika håll och att någon tokskalle har skruvat till det så att det tolkas som att man selektivt bjöd in vänsterfolk.

Du skriver att det har rapporterats - är det du som har rapporterat dettaSkrattande
    Jag läste det faktiskt från en SD-hatarsajt som hade "källor" att folk buade åt Åkesson. Vanliga människor brukar uppföra sig så jag antar att SVT tog in dom vanliga vänsterpacken som skriker och buar när Åkesson talar.
    Vi - jodå, jag tillhörde lögnarna - förnekade problemen, fast vi alla såg dem. Birger Schlaug, 1997
  • Gert
    KillBill skrev 2015-04-18 23:02:19 följande:

Jag ser att MP rusar och SD rasar i senaste SIFO. Spännande!

Årets bästa siffror för Miljöpartiet mobil.svd.se/nyheter/arets-basta-siffror-for-miljopartiet_svd-4498314

Det ända man kan dra några slutsatser av är att Socialdemokraternas kräftgång fortsätter även i denna undersökning och det är oerhört glädjande nyheter.

Angående SD så har SIFO alltid fel. Innan valet skrev dom att SD låg på 9%, de fick 13%. Så med detta resultat borde SD ligga på 15-16%. 
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-04-19 09:28:05 följande:
    Fast då tänker man med fel kroppsdel.

Det enda man kan säga säkert utifrån Sifos material är att Miljöpartiets uppgång är säkerställd.

Att sedan SD minskar, det kan man väl se som grädde på moset, men ett osäkert sådant.

För övrigt trängde sig en romsk tiggare förbi i kön på Ica igår, jag kände hur irriterad jag blev, så gör man bara inte - men så visade det sig att hon bara ville lämna in en upphittad mobil.

Du som är ledande inom branschen generalisera utifrån ett enstaka exempel - vilka slutsatser tycker du man ska dra?
    Förstår att du var tvungen att påpeka det!

Miljöpartiet har inte gjort någonting utmärkande förutom att Frigoliten har skapat en privat flyglinje mellan Arlanda och Bromma flygplats. Tveksamt om dessa siffror stämmer. Nästa gång kommer de ha backat tillbaka till 6%. Det enda som stämmer är sossarnas kräftgång. 

Angående tiggarna vill Erik Ullenhag nu föra Sverigedemokratisk flyktingpolitik för tiggarna. Alltså de hjälpas i sitt närområde i sitt hemland. Ganska roligt att förslaget kommer från just Gullenhag. 

www.svt.se/nyheter/inrikes/fp-ge-tiggarna-hjalp-i-hembyar
  • Gert
    SIFO har konsekvent underskattat SD och konsekvent överskattat MP:

MP - Apr 15 - 8,9%
    MP - Mar 15 - 6,6 %
    MP - Feb 15 - 7,9%
    MP - Jan 15 - 7,4, 6,7%
    MP - Dec 14 -7,4%
    MP - Nov 14 - 8,4%
    MP - Okt 14 - 10,0%
    MP - Sep 14 - 8,3%, 10,3%, 10,5%
    MP - Aug 14 - 11,0%, 10,3% 11,1%,11,4%
    MP - Jul 14 - ingen mätning
    MP - Jun 14 - 13,0%
    MP - Maj 14 - 10,3%
    MP - Apr 14- 10,6%

Med andra ord, Sifo förutspådde att MP skulle bli tredje största parti i samtliga tio undersökningar innan valet i ett intervall mellan 8,3%-13,0% och medeltal på ? 10,7%. Utfallet blev 6,89% med andra ord, en överskattning på 55,3% av stödet för MP. 

Samtliga undersökningar efter valet (med undantag för januari och mars '15) visar att MP har ökat efter valet igen. I synnerhet direkt efter valet där MP påståtts nästan fördubblat sitt resultat (trots alla skandaler kring Romson t.ex.).
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-04-19 10:01:47 följande:
    Nja, din tolkning av regeringsplanets funktion är en smula tendentiös.

Detsamma kan sägas om Ullenhags syn på tiggande EU-migranter. Det finns inget parti som anser annat än att lösningen på deras situation inte finns i Sverige, så utan att ha läst artikeln du länkar till så vågar jag påstå att Ullenhag inte ändrat uppfattning på den punkten.

Men det är säkert ett bra förslag, Ullenhag är ju rätt vettig.
    Ullenhags förslag går ut på att Sverige måste satsa pengar på hjälporganisationer som ska hjälpa de tiggande romerna i sina hembyar så att färre söker sig till Sverige. Det låter ganska mycket som SD:s flyktingpolitik faktiskt.

Här är hela Ullenhags Brännpunkt: www.svd.se/opinion/brannpunkt/tiggarfragan-kan-bara-losas-i-rumanien_4498334.svd
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-04-19 10:16:18 följande:
    Jaha, det skulle inte förvåna mig.

Kan man kanske tänka sig att SD-volontärer far ner till Syrien och Irak för att se till att förhållandena där blir så drägliga att folk inte tvingar fly.

Tänk att hjärntusten SD har lösningen på flyktingfrågan. Det är bara att ta sig för, som en gammal granne brukade säga.

t
    Man kan ju göra som Norge vill göra. Bygga ett gigantiskt mottagningscentrum i Turkiet där 2 miljoner flyktingar kan tas emot. Det låter som en mycket bättre idé än att de ska ta sig till Skandinavien på en farlig väg med hjälp av människosmugglare. Då kanske även Dublinförordningen kan upprätthållas.

www.nettavisen.no/nyheter/vil-opprette-en-asylmottak-med-plass-til-2-millioner-asylskere/3422775857.html
  • Gert
    Sifos felfaktor för SD är 1,44 vilket ger knappt 18% i denna undersökning.
    Felfaktorn för MP hos Sifo är 0,64 vilket ger MP ca 5,8%, vilket är ungefär vad dom får hos andra opinionsinstitut.

Sifo är riktiga skojare.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-04-19 10:53:11 följande:
    Nej, Ullenhags exempel avsåg hjälp i hembyarna i Rumänien.

Femskrittsartikeln föreslår ett gigantiskt flyktingcenter i Turkiet. Ska du tillämpa det senare tänkesättet på tiggande EU-migranter så kan ju Fremskrittspartiet föreslå att ett gemensamt hjälpcenter för Europas tiggare byggs i Norge.
    Ja, det är klart. Norge kan gott ta emot fler tiggare. Ullenhag kanske kan åka ner och hjälpa flyktinglägren i Syrien, Jordanien och Irak nu när han vill använda samma metod för tiggarna från Rumänien.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?