Errol Flynn skrev 2014-03-15 10:33:33 följande:
Jag har en kompis från Irak som själv är egen företagare och pratar perfekt svenska. De flydde till Sverige pga de är kristna. Han har vänner som bott här i 10-20 år och inte kan många ord svenska, en del kan ingen alls. En del har aldrig varit utanför Rosengård. De tycker att HAN är en idiot som jobbar för det behöver man inte i Sverige. Då talar vi om män i sina bästa år. De vill hellre röka vattenpipa och kolla på irakisk tv. De har 0 ambitioner. Min irakiske vän skulle ni förmodligen ge stämpeln "vit kränkt man" om han bara uttryckte sig i skrift och ni inte såg honom. Han säger själv att majoriteten av de irakier som Sverige släpper in är de med lägst status i Irak. De ses som smuts i sitt hemland (av de andra irakierna).
Pratar man med invandrare så har de en nyktrare syn på detta än svenskar. De berättar öppet om bidragsfusk/asylfusk osv och undrar om svenskar är blinda och döva. Då är frågan, vad ska man göra åt detta? Integrationen fungerar inte och Sverige ställer inte tillräckligt höga krav. Att det ens är kontroversiellt att kräva att man lär sig språket är pinsamt. Och ja, det är fjantigt med svenskar som flyttar till Mallis och inte lär sig spanska men de är i alla fall självförsörjande och är inga kostnader för nya hemlandet. Och jag skulle gissa på att kriminaliteten är närmare 0.
Du tycks kunna differentiera när det gäller människor du personligen träffat, men för övrigt klumpar du ihop i "vi och dem" och "de goda och de onda".
Jag skulle inte ge din vän stämpeln "vit kränkt man" om han uttryckte de åsikter du redovisar här. Jag är mer inne på att den person som delar in människor i olika skikt där det finns en grupp som betraktas som "smuts" själv har en smutsig människosyn.
Bidragsfusk är också en nagel i ögat på mig, men där ser jag lika allvarligt på fusket oavsett om det är invandrare eller infödda svenskar som står för fusket.
Bidragsfusk är