Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Varför hatar folk SD?

Hummelnr12 skrev 2014-09-12 08:27:35 följande:

ett stycke ner på denna sida så talas det om den mänskliga essensen 

sverigedemokraterna.se/manniskan/

Citerar stycket så alla kan läsa det lättillgängligt här och bilda sig en uppfattning.

"Sverigedemokraterna står för en mer nyanserad och därmed också en mer realistisk människosyn. Vår strävan är att utforma politiken efter hur vi tror att människan är och inte hur vi önskar att hon vore. Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få. Till hjälp med att skapa en grovkornig bild kan vi dock ta den moderna vetenskapen och den mänskliga historien. Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen."

Vad i allsin dar finns det för vetenskapliga (moderna) exempel på en nedärvd och gruppbunden "essens" som man "inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser"? Jag kan bara hålla med om att det luktar illa. Trodde faktiskt inte att det fanns minsta lilla spår av en sådan människobild i Sverigedemokraterna som parti och i den offentliga partiprofilen. Jisses.

Även sluklämmen - "Om det till exempel är så att en viss företeelse i olika varianter förekommit i nästan alla mänskliga samhällen i nästan alla tider, så menar vi att det är rimligt att anta den på något sätt är kopplad till den mänskliga essensen." - implicerar ju även det att ena varianten till detta, alltså företeelser i grupper, handlar om en gruppbunden "essens" som man då "inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser".

Det är i princip som att de diskuterar som om (exempelvis) religiöst hedersvåld, som är en företeelse inom vissa grupper, uppträder som ett "essentiellt" fenomen i människor inom gruppen och på samma grunder som exempelvis pedofili "som man inte [heller] kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser". Kanske inte det bästa av exempel, just religiöst våld, men är inte i form för att komma på något bättre just nu - tror dock att de flesta ser mönstret och kan tänka vidare på det själva.

Vet inte vad jag ska säga, smått chockad faktiskt. Hoppas formuleringarna inte blev allt för otydliga, behöver en portion sömn. Tack för bidrag iallafall, det där var något nytt för min del.
  • Digestive

Det finns ju så mycket finskrivet sumpvatten i det där stycket att jag inte kan få ro nog för att somna, ju mer man läser desto tydligare blir bilden av deras människosyn - och den har väldigt lite i ett modernt samhälle att göra och än mindre i ett av världens mest välinformerade länder. Vi var först i världen med offentligt tillgängligt bredband och något sånt här kan poppa upp i vår rikstad och i värre fall i regeringen, även om nog det värsta vore de folkligt nära ute i kommunerna, som har inflytande över människors öden mer intimt och personligt och som kanske ser och hanterar andra med en sådan här människosyn.

"- Så du är ifrån Somalia? [Då vet jag allt vad du har i dig och vilken "essens" som du kommer att sprida vidare i vår genpool. Usch..] Förlåt, vad sa du att du behövde hjälp med nu igen?"

• Digestive
    Philipsson skrev 2014-09-12 09:38:22 följande:

Feminism är en intresseförening för kvinnor och kvinnors intressen, och har inte nödvändigtvis alls något med rättvisa eller jämställdhet att göra.

Skaffa dig bildning i ämnet istället för att spegla den indoktrinering du har blivit utsatt för, och nu försöker pådyvla andra! Du låter som en missionär!

Att du alltid bara ska.. i några meningar som inte ens stödjer eller förklarar sin egen existens.

Ideologin kan spåras bakåt till 1700-talet och ämnet går att doktorera i - det är en ganska bra bit ifrån en intresseförenings magnitud. Det finns mer filosofisk vers inom denna ideologi än vad du och jag skulle kunna mäkta med att rymma i skallen tillsammans.

Att du inte kan skilja på saker och ting utan har ett sorts behov av att dra hela världen över din envisa kamm, är varken nytt eller intressant att gång på gång få ta del utav. Och du låter som du, vilket är nog.

Va!?!? Finns det utstickande grupper inom den feministiska rörelsen som inte nödvändigtvis är jämställda eller rättvisa? Du är så djup och klarsynt. Så typiskt att feminismen inte är så rent på innehåll som Sverigedemokraterna, där vet man verkligen vad man får och det är vitt som snö. Du förstår dig verkligen på den mänskliga fenomendynamiken i större grupper du. Ju större grupp desto mindre sticker folk ut åt olika håll, inte sant? Det verkar logiskt, den tar vi.

Och vad är det jag hör, har feminism med kvinnliga intressen att göra!?!? Jag trodde att dagens feministiska folkrörelse i första hand handlade om att lite uppeggande trotsa mot mäns sexuella våld men att de inte riktigt vet vad de vill. Och än viktigare, vad har du som man för intresse av kvinnors intressen? Jisses, tänk om det inte handlar om en enda ballbärare i vissa frågor, något sådant kan det ju inte finnas något behov utav alls. Något sådant vore ju lika tokigt som att inte satsa på vård för testikelcancer även för kvinnor. Ne, det gäller att föra in jämställdhet där den verkligen behövs och då måste såklart problemen gälla båda könen, annars får det helt enkelt vara.

Förstår inte folk att det är millimeterprincipen jämställdhet ifrån tanke till metod som är det viktiga här och inte nyttan man kan göra eller ledan man kan få slut på? Jävla kvinnointressen!!

Snälla, bjud på en onliners till som sammanfattar denna ideologi men ur ett allt djupare perspektiv och innan jag somnar. Du får inte bespara mig din visdom i det här eller i något - sjung ut, flyg, flyg!!
  • Digestive
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 10:09:54 följande:

Det fantastiska är att jag har verkligen på alla sätt försökt få denna mänskliga essens förklarad för mig. Jag har frågat ett antal forskare inom genetik de har inget svar, jag har frågat ett antal läkare om att få svar på vad rent konkret vad denna essens är rent bilogoskt och socialt, de kan inte ge mig svar. 

I denna text skriver de själv att de inte i heller riktigt vet vad denna essens är utan de "bara" vet att den finns där. Jag skickade ett mail till dem för att fråga. Jag fick inget svar på frågan men de ändrade i texten. Det med rasbiologiskt institut har försvunnit från texten dock.

Folk gör väl bara mer och mer rätt när de liknar dem med en sekt. "Essensen" kanske är det som skiljer mugglare ifrån det magiska folket i Harry Potter? De kommer ju till och med i olika grupper och i arvsmässiga varianter, som inte kan förtränga och kämpa mot sin "essens" helt utan vidare och så vidare. Det påminner mer om Harry Potter än något icke fiktivt iallafall.
  • Digestive
    Kunigunda skrev 2014-09-12 18:05:52 följande:

Skrämmande läsning. De hittar liksom på en helt egen biologi och bygger sedan sin politik på detta.

Man vill både skratta och kasta rutten frukt. Vilka farliga nötter. Tänk hur de sköter sin uppgift ute i kommunerna, med grunderresonemang identiska med den rashygieniska skolningen i deras partiprofil och sinne.
  • Digestive
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 20:30:06 följande:

Det påminner starkt om den rasbiologi som fördes i Sverige på 20-30 talen. Som Tyskalnd senare tyckte var så fantastisk så att de gjorde både en och två studieresor till Sverige. Det var en fantastisk utställning om detta på Malmö museum förra året. Väldigt intressant att se vilka foliehattar de hade på sig.

Ja, verkligen! Fantastiskt vidrigt och att man sprang på det först nu, har ändå läst en del i deras partiprogram och profil - det här gick dock helt förbi.

Har seriöst fortfarande svårt att svälja det, inte enbart för att det är så informationsmässigt förlegat i Sverige 2014, utan också för att sådant här har krälat in sig på mage i riksdagen och nu troligen i regeringen.

Det här är vidriga resonemang som tar sig in i huvuden så infekterade att de VILL ha rätt i sak. Det finns liksom ingen ursäkt, extremt få infödda svenskar har förvägrats tillgång till skolning eller någon annan informationsväg som reder ut faktisk biologi och här pratar vi om ett parti med tusentals, tusentals medlemmar.
  • Digestive
    Hummelnr12 skrev 2014-09-12 22:39:00 följande:

Det som skrämmer mig är att det finns folk som hittat på det här och folk som läst det och tar ställning för att det är okej liksom. Att man röstar på ett parti som har en människosyn som mer eller mindre betraktar andra raser som mindre värda och att det finns i deras mänskliga essens, denna magiska essens som ingen vet vad den är men alla har den i antingen god eller elak form.  

Håller med och det barkar väl åt din slusats om hur de betraktar människor men jag skulle vilja formulera det annorlunda - för även om det säkert grundar sig i att betrakta raser annorlunda så markeras företeelser, som exempelvis beteende, och det gör att de kan åberopa denna, enligt dem, arvlaga skillnaden mot vilken grupp som helst. Föreställningen om hur människan är i deras beskrivningar, kan gälla allt ifrån kommunister till muslimer som afrikanska urinvånare. Man kan säga att de skapar en lätt grund för sig att ideologiskt kunna anmärka på människor i all oändlighet och vifta bort allt ifrån andra chanser till att ge någon chans överhuvudtaget. De hugger sin ideologiska syn på människor i sten och menar att människor är lika essentiellt (för att använda begreppet i ett dugligt sammanhang) oföränderliga som stenen.

Det kanske inte är så konstigt att människor som gärna drar andra över samma kamm både finns i partiet och i partistödet i en kännbar utsträckning, när det skriftligen är ett av partiets ideologiska profliler.
  • Digestive
    Hummelnr12 skrev 2014-09-13 18:07:33 följande:

Ja håller fullständigt med dig. Om man nu får säga så, så satte de "bruna" andra raser i samma fack, det var inte bara judar som strök åt i förintelsen, en hel hög av romer, homosexuella, slaver, ryssar osv osv. De använde också sin rasbiologi för att benämna den "mänskliga essensen" för att använda Sd uttryck.

Ryssar benämndes som undermänniskor, typ ett hack över judarna men inte mycket. Andra politiska åskådningar skulle tas om hand i Dachau och liknande.

Så att läsa om deras syn på människan rör om känslor hos en.

Ja, det rör verkligen upp känslor och det är ett fantastiskt bisarrt fenomen att det finns sådan missinformation i dagens Sverige. Folk gör sig till något sämre, genom ren lathet på informationssidan och genkm flitighet i att uttrycka sig oinformerade. Det är inte mycket begärt att folk informerar sig innan de uttrycker sig i större magnitud.

Det är så hemskt ironiskt att Sverigedemokrater och deras ideologiska stöd på denna punkt, ber andra att informera sig innan de uttalar sig om partiet. Dessa verkar enbart kunna se andras fel i detta, utan någon som helst självinsikt eller självkritik.
  • Digestive
    Hummelnr12 skrev 2014-09-13 19:17:11 följande:

Ja jag har läst allas valmanifest nu innan valet och allas partiprogram och principprogram och allt vad de nu kallar det. De har en himla tur att inte fler har läst på deras principprogram för då hade de nog tappat en del anhängare inte alla. 

Min undran är och farhåga att de andra partierna inte satt sig in i detta. De hade haft så många poänger att plocka så det hade varit löjligt.

Istället fokuserar man på att elda på invandrarfrågan. De skulle ställt frågan om t.ex. den "mänskliga essensen.

Mhm, det är knappast en populär syn på människan som uttrycks där. För att inte säga att den knappast imponerar på inormerade människor.

Verkligen, men det tycks vara väldigt många som har missat Sverigedemokraternas ideologiska bild på människan. Tack för att inte du gjord det och delade med dig!
  • Digestive
    Naranjos skrev 2014-09-14 01:09:43 följande:

Apropå feminism/Åsa Romson/Gudrun & Co. Favorit i repris:

Nu när den svenska vänstern i form av speciellt (fi) och (mp) börjat ägna sig åt rasbiologi och fokuserar på folks hudfärg istället för att se folk som individer, som inte valt sin rastillhörighet, så har det nu myntats ett passande uttryck för detta. Rasbiologiskt Överintresserad Vänster - RÖV.

Så var inte en RÖV, utan inse att personer är individer och inte är ansvariga för vad andra gör tillhörande samma gruppering de inte valt, t ex vita, män, medelålders, heterosexuella. Däremot är det ett val att vara en RÖV och dessa får alltså kritiseras fritt.

Åsa Romson är alltså en RÖV.

Uttrycket har inte myntats av mig, jag sprider det bara
    Och faktumet att absolut ingen politisk motståndare till Åsa Romson bland partiledarna, mitt i en valrörelse, ens nämner det här för att plocka röster - inte ens Jimmie Åkesson - pekar naturligtvis på att samtliga partiledare har missförstått, att det gick dem helt, helt över huvudet.. medan ni här, alla naturligtvis förbannat insatta i feminism och feministisk jargong, naturligtvis har förstått allting korrekt. Antingen har ni den absolut sinnesslöaste ledaren i partiet ni vurmar för, som inte skulle kunna plocka en så enkel och absolut kritisk poäng och trycka på den under hela valrörelsen tills Miljöpartiet fullkomligt spyr ut väljare till Sverigedemokraterna - eller, vi kan kalla det för ett alternativ, så är det så att Jimmie Åkesson har en aning bredare inblick i feminismen och dess jargong än vad ni har.

Har ni yxskaft inte ens reflekterat över att det här är lite konstigt, att det är lite märkligt.. som om någonting inte riktigt stämmer? Hmm..

"- Huh, va, men.. vadå'rå, öh..?"

Ni gör bort er och badar i eran okunskap. Glöm inte tvålen.

Hälsa myntaren att hen kan bli historiskt känd om hen faktiskt jobbar hårt med det här och att det inte finns någon som helst risk med att myntningen RÖV får något slags bakslag. Tycker även att du kan hjälpa henom med en belysning av det som ni har klurat ut här, som tydligen hela den professionella politikvärlden i Sverige har missat; skicka insändare till tidningar, ring runt till större medier, starta hemsidor, tryck upp tröjor, dela ut ballonger åt barnen, beställ klistermärken, vimplar och sätt dekaler på bilarna men framförallt - var väldigt, väldigt noga med fullständiga namn.

Jag vet att allt är en feministisk konspiration och att det därför inte har uppmärksamats av en enda media av seriösare slag, sedan Almedals-veckan. Vi är alla allt för rädda för Gudrun Schyman för att våga gå i detta ärende på något vis - så ni har våran alles ryggdunk i detta.

Lycka till.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?