Politisk härdsmälta skrev 2014-11-08 10:00:45 följande:
Jag tycker mig också ha sett en svag positiv förändring på sistone, men det kanske närmast är undantag. Frågan är om svensk traditionell media kommer att överge sin uppfostringsambition innan det är för sent.
Jag uppfattar att traditionell svensk media tappar relevans i en allt snabbare takt. Man lever kvar i föreställningen att man kan kontrollera informationsflödet på ett sätt som känns väldigt passé. I någon slags kombination av nyhetsförmedling och iver att förmedla goda värderingar försöker man uppfostra läsarna. Eller åtminstone den minskande skara som fortfarande härdar ut.
Vad man glömmer bort är att läsaren med ett par musklick kan läsa om samma nyhet i medier och bloggar från hela världen jämte bakrundsinformation och forskningsrapporter.
Vilseledande rubriksättning, "cherry picking", rena felaktigheter. En bra dag på jobbet och ryggdunkningar på redaktionen för Pia Gripenberg?
www.dn.se/goda-nyheter/rapport-invandring-lonsam-for-britterna/
www.telegraph.co.uk/news/uknews/immigration/11209234/Immigration-from-outside-Europe-cost-120-billion.html
onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/ecoj.12181/full Den här förändringen har gått långsamt men är tämligen påtaglig och börjar öka i fart nu. Vi är inte långt ifrån en digital kristallnatt, där folk helt sonika slutar att konsumera skitblaskor och väljer seriösa, nischade alternativ.
Vill man läsa om fitness, så väljer man bort Aftonblaskan. Så enkelt är det.