Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-03-05 22:08:14 följande:
    Varför satsa på något du inte kan försvara. Det fanns en dansk missnöjespolitiker som föreslog att man i stället för att ha ett försvar skulle satsa på en telefonsvarare som på ryska svarade: "Vi ger oss".

Varför vill du satsa på ett försvar, varför vill jag satsa på en mänsklig flyktingpolitik? Jag gissar att det just handlar om värderingar man anser värda att försvara även när det blåser kallt.
    Ja, jag vill försvara allt som vår nation innebär och omfattar, frihet, demokrati bl.a. och faktiskt även människor med utländsk bakgrund som är bosatta i Sverige.
    Är det inte värt något?
    Och den långsiktiga lösning jag ser på problemen i Mellanöstern, ja där är en reell fred mellan Israel och Palestina nyckeln - hur fan det nu ska gå till att få ett slut på den konflikten?
    Ja, hur nu det ska gå till?
    En lite mer kortsiktig ur ett svenskt perspektiv är ett gemensamt ansvar inom EU gentemot de flyktingar som kommer hit, liksom för övrigt en mer gemensam försvarspolitik gentemot Ryssland.
    Jag har tidigare angivit varför det inte är en kortsiktig lösning och jag ställde även frågor om hur du ville att ett sådant samarbete skulle utformas.
    Det skulle vara betydligt lättare att försöka beräkna försvarspolitikens kostnader, om än oerhört svårt även detta. Vad har svensk försvarspolitik betytt för svensk försvarsindustri och vad har svensk försvarsindustri betytt för övrig industri och svensk ekonomi?

Inte för att det har med försvarsindustri eller ämnet att göra, men jag råkade läsa häromdagen att Scania Vabis skulle gått åt helvete 1922 om inte Posten hade beställt 15 bussar. Alltså ett exempel på hur svårt det är att avgöra vad som har betydelse - 15 bussar som blev en miljardindustri.

teknikensvarld.se/scania-postverksbuss-fran-1952-startar-igen-lite-ny-diesel-ar-allt-som-behovs-176643/

Jag kunde inte avstå från att peta in länken så du får känna lite sorg över de motorer som en gång gick - och som fortfarande gårGlad
    Javisst är det så. Försvaret ses ju bara som ett stort hål att ösa pengar i som folk inte tycker gör nytta när vi aldrig behöver använda försvarets resurser skarpt.
    Men i förlängningen har investeringar i militärt försvar förstås gjort mycket för industriell utveckling, för export, för hela arbetsmarknaden och förstås då även ekonomin. Men det är ju inte huvudskälet till att vi ska ha ett starkt försvar.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-05 22:36:05 följande:
    Jepp. Har du inte läst länge nog här för att ha stött på just detta? Verklighet? Vems verklighet? Sådant ser nämligen olika ut beroende på vem du frågar.
    Verklighet är alltid verklighet. Det som är idag är dagens verklighet. Det som var då var verkligheten då. Att din verklighet och min verklighet ser annorlunda ut innebär inte att någon av dem är mindre verklighet, utan att verkligheten i större sammanhang är min + din + en väldigt massa andra människors. Dock finns ibland behov att begränsa det man jämför till en tidsperiod eller geografiskt område exempelvis.
  • Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:57:33 följande:
    Ok. Då har jag missat det. Jag får läsa om dina inlägg och svara på sånt jag inte besvarat i morgon.
    Nu ser jag att det var inlägget som aldrig blev postat p.g.a. mitt trådlösa nätverk var nedkopplat när så skulle ske....blir till att skriva inlägget igen.
    FDFMGA skrev 2015-03-05 22:57:33 följande:
    Du har förresten inte besvarat min fråga om jag ska försöka leta upp det sorgsna inlägget. Jag skulle gissa att det är mellan ett och två år sen du skrev det. Du har ju skrivit en hel del, tror jag, så det blir rätt mycket Tom Araya-läsning.
    Du får väl leta om du vill och känner att det fyller ett behov.
    Annars kan väl mina svar på frågan i den här tråden (inlägg #22212 exempelvis) duga.
  • Tom Araya
    Speakers Corner skrev 2015-03-06 07:56:06 följande:
    Jag ser att jag var otydlig, jag menade den där tiden när dom människor du såg på gatan var vita.
    Men det går lika bra såhär, varför jag frågade är för att jag tror att så gott som alla människor ibland känner en längtan bakåt, till hur det var förr, det har människor gjort i alla år. 
    Man ser tillbaka och tycker det var bättre förr.

Jag är äldre än dig och när jag ser tillbaka på min barndoms och ungdomstid så kan jag tycka mig se att det var ett mjukare, tryggare och vänligare samhälle. 
    Men jag vet att det är en chimär, det man glömmer är att förr var då man var barn och ung, då var man omhändertagen, trygg och full av nyfikenhet, livet var enklare.
    När jag var barn tänkte jag aldrig på ekonomi, vare sig min egen eller samhällsekonomi, jag var fullkomligt okunnig och omedveten om både in och utrikespolitik.
    Mina tankar handlade om det senaste pojkbandet eller hur många morötter jag skulle kunna sno ur grönsakslådan och ta med till stallet, såna saker.
    Inte undra på att världen verkade vara snällare. 

Och sådär är det, när vi ser tillbaka så ser vi tillbaka på en tid då vi var unga, barn, oförstörda, nyfikna, friska och starka, 
    Det där färgar förstås vår bild. 
    Världen var inte bättre förr, den var ungefär som nu, det är inte världen som har förändrats.
    Det är vi som har vuxit upp. 
    Som jag skrev tidigare har jag med min uppväxt i en Stockholmsförort på 80-talet inte upplevt ett invandrarfritt samhälle. Knappt en enda klass i skolan var helt utan utomnordiska invandrare. Då var det främst sydamerikaner, turkar (oftast kurder från Turkiet), jugoslaver och andra öststater. Jag har inget emot dem alls, umgicks med en del, det funkade och var på en hanterbar nivå.

Nej, jag tänkte inte heller på ekonomi, politik och sådana saker, men visst hade man åsikter och reflektioner om hur saker var och funkade.

Det jag menar är att samhället förändras, livet förändras o.s.v. i vissa fall till det bättre och i vissa fall till det sämre. Ibland känns det som att vissa saker ändras bara för ändrandets skull utan konsekvenstänk.
    Precis som det fanns saker man inte var helt nöjd med då så finns det även idag. Man kan inte förneka att allt blir inte bättre bara av att förändras.

Om jag jämför samhället med mitt arbete. I och med att man hela tiden lägger på sig nya erfarenheter så förändras man som arbetare och hur man arbetar. Men det är ju en förändring som alltid är till det bättre eftersom man använder sig av sin kunskap och erfarenhet hela tiden, väger gammal teknik mot ny och väljer det som funkar bäst, inte bara köper allt som är nytt rakt av. Resultatet blir att man hela tiden blir bättre, de jobb man gör blir bättre och det bästa av nytt och gammalt ger bättre ergonomi, bättre kvalitet, spar tid o.s.v.
    Så önskar jag att samhällsutvecklingen fungerade.
  • Tom Araya
    Philipsson skrev 2015-03-06 08:16:21 följande:

OT: Det är nåt konstigt med denna sajt numera, iaf för mig. Den drar ned hastigheten på datorn och ibland fryser den helt. Fler som har detta problem med FL?

Japp, hela tiden. Brukar få stänga ner webbläsaren någon minut varje timme ungefär.
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-06 13:10:03 följande:

Eftersom Sd har störst andel rasister inom partiet jämfört med andra etablerade partier så borde det väl vara på sin plats att ta avstånd från de hatbrott som sker i Sverige varje dag? Det är ju uppenbart att Sd har eldat på fientligheten mot minoritetsgrupper.

www.svt.se/nyheter/amne/

Ja och så borde även religiösa grupper och antirasister ta avstånd från hatbrott, för inte är väl Gud för hat!?
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-08 12:21:04 följande:
    Sd som avkräver detta borde väl leva som de lär, eller hur?
    Ja, alla borde leva som de lär och där brister SD, men även på många andra håll, så de är ju inte unika på det sättet.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-08 16:10:05 följande:
    Smart är det väl inte men högst förståeligt, men du lever under villfarelsen att svenskar inte skulle försöka ta sig fram för att se om det är deras saknade familjemedlemmar som ligger nerskjutna på gatan. Vad anser du svenskar gör i ett sådant läge? Tar en kölapp eller fyller i en blankett?
    Vi har bland svenskar generellt sett ganska stor respekt för myndigheter och deras arbete.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-08 19:13:29 följande:
    Så du skulle inte försöka tränga dig fram om du trodde det var ditt barn som låg där?
    Av erfarenhet vet jag att det är oerhört svårt att säga hur man reagerar i svåra situationer innan man är där, men jag är inte så impulsiv och har stor respekt för myndigheter och dess arbete (i synnerhet nere på den praktiska verksamhetsnivån), så jag tvekar i om jag skulle överträda avspärrningar eller dylikt. Jag skulle nog leta upp någon och fråga istället....men detta är ju bara vad jag tror...
  • Tom Araya
    Digestive skrev 2015-03-10 01:33:14 följande:
    De uppgifter som finns består av ett videoklipp, som visar hur civila rusar fram mot avspärrningen för att slutligen värja sig från batonger som polisen viftar med - inget annat gör de civila i videoklippet.

Man stormar genom våld. Att i hög fart försöka ta sig in på ett olovligt område, utgör knappast en stormning någonstans i världen - då termen knappast bejakar farten som man har, utan medlen som används.

Nej, snarare ett exempel på förvirrat svammel. Besitter inte dessa åsikter och handlar inte så överhuvudtaget. Struntar snarare blankt i "mångkultur" då det inte utgör grundproblemet överhuvudtaget - utan det gör folks klena integritet, när det egna livet inte duger om inte hrla omgivningen återspeglar det. Och det gäller för alla parter, kan tilläggas; muslimer som absolut måste ha det "muslimskt" överallt och svenskar som absolut måste ha det "svenskt" överallt, har allihop en lika klen integritet.

Och nationalism gör ingenting annat än att försämra denna integritet och ersätta den med en flyktig och instabil lycka av inbördes beundran - en lycka så flyktig och instabil att den hotas av blott något främmande. Nationalism såg dagens ljus för att motivera befolkning att gå ut i annars omotiverade krig, inget vackrare än så.

Det vackra återfinns i vad man upplever - det tar man helt ensamt med sig in i döden, sin egen unika upplevelae av livet - och behöver man nationalism, ett folk om 9 miljoner som för sig helt snarlikt med en själv och en flagga att vörda för att kunna uppleva livet som fullgott så har man en rätt bisarr upplevelsevärld i det egentliga.

Helt otroligt vad folk begär av livet. En tragisk hjärntvätt alltihop.

"- Hej, jag behöver ett landområde på ungefär en halv miljon kvadratkilometer där ingenting känns allt för främmande för mig för att ha levt ett fullgott liv. Finner inget konstigt alls i detta. Behöver inte alla det?"
    Kan du inte se nationalism lite mer nyanserad, som att gemensamt jobba för och bidra till ett välfungerande samhälle som ger bra förutsättningar till ett gott liv.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?