Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2015-03-01 23:35:17 följande:
    En lavin går fort. Du hinner inte springa undan den. Det tar inte 16 år för den att nå dalen. Tyck vad du vill. Jag tycker inte det är någon lavinartad ökning.
    Ordet lavin är ju förstås en metafor och hastigheten måste relateras till vad man pratar om, i detta fall väljarresultat och då är SD's utveckling att se som mycket snabb.
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-02 06:53:41 följande:
    Ja Sd är emot integration, det visar sig än mer tydligt genom deras motion i riksdagen att avskaffa alla integrationsåtgärder.
    Jag är inte så insatt, men kan det vara så att de vill ersätta integration med assimilering?....jag har hört talats om sådana idéer...
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-02 08:31:36 följande:
    Ja de vill införa assimilering, förbjuda hemspråksundervisning, förbjuda utövandet av annan religion än kristendomen i det offentliga rummet inkl slöja och religiösa symboler, förbjuda föreningar typ "somaliska föreningen", förbjuda "svenskfientliga" organisationer (tex Expo, Inte rasist, men mm). Kort sagt, allt som har anknytning till andra länder än Sverige ska förbjudas plus alla organisationer som säger emot Sd.
    Finns det att läsa någonstans eller i inspelade uttalanden?
  • Tom Araya
    sjuttiofemman skrev 2015-03-02 19:27:23 följande:
    En del av det finns att läsa i motioner som bla Paula Bieler skrivit, IRM har sammanfattat med länkar till motionen/motionerna.
    Är man mot något man inte stödjer ekonomiskt? Jag ogillar visserligen religion och jag anser att staten inte ska lägga en krona på det, men tycker ändå att religion ska vara ett fritt val och inte förbjudas. Är jag för eller mot?

Exakt vad är det SD avser med begreppet "svenskfientlighet"?
    Rent spontant kan jag säga -Nej, jag tycker inte heller att fientlighet mot Sverige, svenskar och svenskt ska ha ekonomiskt stöd från staten, varför skulle jag det?

• Tom Araya
    Dorian Ertymexx skrev 2015-03-02 19:45:43 följande:
    Aha, så SD borde inte få ekonomiskt stöd alltså?
    Vad i det jag skrivit skulle ge stöd för den tanken?
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 19:58:43 följande:
    Det står i prognosen som finns i länk längst nerpå sidan.

Där kan du se helheten.

Vill man ha all fakta så gäller det att läsa allt och inte bara artiklar och ppressmeddelanden.
    Jag har försökt plöja mig igenom alla siffror och räknat...
    Jag får fram följande för perioden 2015-2019 (rätta mig gärna):
    Antal asylsökande : 285 000-471 000
    Hemvändande (avslag eller annan orsak): 141 587
    Uppehållstillstånd: 358 900
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 21:03:47 följande:
    Att SD ältar det där med svenskfientlighet hela tiden.

Men ser man på det är det kanske helt enkelt så att det är de som är mest svenskfientliga.

De har ett politiskt program som baserar sig på  att exkludera människor istället för att inkludera.

För mig är det väldigt osvenskt.
    Det är smaksak vad som är osvenskt eller svenskfientligt. Jag tycker det finns detaljer och ageranden hos i stort sett samtliga partier som jag kan beteckna som osvenskt eller svenskfientligt, inte samma för alla partier då.
    Jag har nämnt tidigare vad jag tycker om SD och säkert en del andra partier med.

Att prioritera mottagande av tiotusentals eller hundratusentals flyktingar när man inte anser sig ha råd att försvara deras och drygt 9 miljoner andra invånares frihet är för mig oerhört svensk-/Sverigefientligt.
  • Tom Araya
    Dansar alltid nykter skrev 2015-03-02 21:08:44 följande:
    Ja exakt. Asylsökande.

Det innebär inte att så många får asyl utan en hel del får avslag.
    ...som jag också skrev där...
  • Tom Araya
    Mmyesh skrev 2015-03-02 22:30:10 följande:

Sverigevänligt för mig är mångkultur. Sverige handlar om öppenhet och att respektera olikheter. Det är för mig typiskt svenskt. 

När jag tänker på ordet/begreppet Sverigevänligt så tänker jag på viktiga saker, riktigt viktiga saker, som att vi har frihet, demokrati, en bra och fungerande skola, sjukvård mm.
    I jämförelse med det tycker jag kultur överhuvudtaget är en ganska futtig fråga. Fast det är klart, i jämförelse med färgval på kommunalhuset så är det ju förstås ganska viktigt...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?