Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Varför hatar folk SD?

FDFMGA skrev 2015-03-19 13:11:53 följande:
    Tom Araya skrev 2015-03-19 12:45:28 följande:
    Vet du vem Tino Sanandaji eller Paula Neuding är?
    Ja.
    Jag vet inte vad de har för politiska åsikter i övrigt (Paula är nog någon form av liberal tror jag), men vad de uttrycker kring invandring och integration vid intervjuer och föreläsningar stämmer väl överens med mina åsikter och ligger till grund för hur jag skulle vilja att det fungerar. SD har inte ett skit med det att göra.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 18:54:55 följande:
    Du skrev: "Rasism är att värdera, jag värderar inte utan konstaterar vad som är kompatibelt och vad som inte är det"

Jag utgår från att rasism på något sätt involverar människor.

Det är din åsikt och knappast något vetenskapligt faktum.
    Man kan värdera människor, kultur eller vad som helst...

Det finns vetenskap bakom teorin att mångkulturalism inte fungerar.
  • Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
    Men du värderade ju inte utan ansåg att du konstaterar "vad som är kompatibelt och vad som inte är det". Jag anser att du värderar.
    Men du har fel.
    Om jag sätter värde 14 på sak X1 och värde 10 på sak X2 så värderar jag.
    Om jag väljer apelsiner istället för äpplen idag så värderar jag inte, för jag kan tycka precis lika mycket om apelsiner och äpplen, det är inte grunden för mitt val.
    Om du konstaterar att en vän, partner eller kollega inte är kompatibel med dig så är det ett konstaterande och inte en värdering. Det säger inte om du eller den andre är värd mer eller mindre eller om det ens finns en skillnad i värde.
    nihka skrev 2015-03-19 19:19:03 följande:
    Så synd då att alla länder där fler än en kultur samsas måste stänga igen. Kan du nämna något land där inte fler än en kultur finns representerad?
    Att olika kulturer finns representerade inom nationens gränser är inte vad mångkultur betyder. De som gör skillnad i begreppen (alla gör inte det) brukar kalla det du menar för kulturell pluralism.

Multikulturalism är en politisk inriktning som strävar mot mångkultur eller multikultur.
    Mångkultur är när fler kulturer lever sida vid sida och ingen särskild kultur har utpräglad makt, eller alla har makt och inflytande.

Man pratar ibland om USA, Canada och Australien som mångkulturer, men i själva verket har de en kultur som präglar samhället,vilket för Australien och USA är den anglosaxiska kulturen och i Canada en egen mix av europeisk och anglosaxisk kultur. I dessa fall är nationalstaten skapad runt denna mix av kultur så att den har blivit landets egen.
    I de flesta andra fall där kulturer försökt leva sida vid sida inom samma gränser har det lett till konflikter och ofta inbördeskrig. I nordamerika ledde dessa konflikter till att man gjorde upp i strid först vilken kultur och värderingar som skulle råda, innan man fick det USA man har idag.

Som jag tidigare skrev: att du är född i Afghanistan, pratar ett annat språk hemma och med landsmän, är katolik eller äter falafel till middag som bofast i Sverige är inte vad som skapar mångkultur, mycket av detta kan du faktiskt göra även som svensk.

1. Det finns studier som visar att en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter.

2. Jag anser att det är svensk kultur som ska ena oss i Sverige, det är de värderingarna vi ska leva efter, oavsett om du är född i Sverige, Finland, Chile eller Somalia. Så länge man följer det är etnicitet inget problem.

Tänk dig själv hur svensk demokrati, frihet och jämlikhet skulle påverkas om kultur med annan syn skulle få mer inflytande...
    Hur skulle det påverka klimatet för kvinnor, människor med avvikande sexuell läggning, olika religiösa trosinriktningar, människor med olika kulturell och etnisk bakgrund?

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:11:50 följande:
    Inte för dig, vilket inte hindrar mig från att tycka att du argumenterar som en sverigedemokrat och tycks lägga in värderingar i begrepp som mångkultur som åtminstone innebär att jag inte kan skilja mellan din och SD:s syn på invandring.

Nåja, jag skulle själv aldrig använda begreppet mångkulturalism av många skäl, bland annat för att begreppet tolkas så olika - och jag vet ju egentligen inte vilken tolkning som är din.
    Mångkulturalism är en politiks ideologi som förespråkar multikultur/mångkultur i den meningen att det ska ske en integration mellan svenska värderingar och värderingar som kommer med folk från andra länder genom invandring.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:11:50 följande:
    Inte för dig, vilket inte hindrar mig från att tycka att du argumenterar som en sverigedemokrat och tycks lägga in värderingar i begrepp som mångkultur som åtminstone innebär att jag inte kan skilja mellan din och SD:s syn på invandring.
    ...och jag har sagt att det är en slump. Hur skulle du känna om jag kopplade ihop dig med partier du inte stödjer, enbart genom att tolka de åsikter du uttrycker?
    Dessutom stämmer det inget vidare, vilket framkommer tydligt bara av att läsa dina inlägg om SD och vilka åsikter jag uttrycker. Ta bara det om vilken invandring vi ska ha och om integration/assimilering. Du skrev själv att SD inte vill ha hit muslimer alls.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:40:00 följande:
    Tolkningsbart.

Jag tror att få anser annat än att det finns övergripande svenska värderingar, som till exempel svensk lag som alla måste rätta sig efter.
    Ja, vi har övergripande svenska värderingar, men det finns små anpassningar och även förslag på ytterligare anpassningar efter andra värderingar än svenska, vilket kan tyda att det inte finns en tydlig ställning i frågan och då kan man undra vart utvecklingen barkar med fortsatt hög och kanske t.o.m. högre invandring.
    Även konflikterna kan man se tendenser av, inte minst mellan judar och muslimer.
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:40:00 följande:
    För övrigt tycks mångkulturalismen vara ett begrepp som betonar kollektivet. Själv är jag mer intresserad av individen - och jag kan ju se hur många olika subkulturer jag har integrerade i mitt eget sätt att leva och tänka, samt att det ändå funkar och för det mesta till och med utgör en helhet.

Mina subkulturer tycks vara kompatibla med varandra. Är det inte detta det handlar om för många, det som Soran Ismail försökte förklara för SD-gänget på Kungsgatan, att han kan vara kurd och svensk samtidigt.

Du vet - när de förklarade för honom att Sverige är deras land - inte hans och att han ska passa sig när de kommer till makten.
    Du har helt rätt i att både mångkulturalism/mångkultur och dess motsats betonar kollektivet, men även individens roll i det kollektivet.
    På ett mer individuellt och privat plan så finns inte nödvändigtvis motsättningar mellan en annan etnisk och kulturell bakgrund och svenska värderingar, enligt mitt sätt att se det.

Jag känner inte till den händelsen och vet vad som sagts där, men jag skulle absolut ge Soran rätt i hans syn av sin identitet som kurd och svensk på samma gång och som svensk är Sverige även hans land.

• Tom Araya
    nihka skrev 2015-03-19 22:51:38 följande:
    Hur mycket text behöver du producera för att försöka dölja det faktum att allt man TYCKER är en värdering och inte fakta. Två människor ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Två kulturer ÄR inte inkompatibla utan någon TYCKER det. Jag till exempel TYCKER att du och jag är inkompatibla medan det säkert finns någon som TYCKER att vi borde gå mycket bättre ihop än vad jag gör med min vän från X-land, men ändå är det inte så. Jag känner mig väsensskild från dig men TYCKER jag går riktigt bra ihop med henne.

Du blandar ihop värderingar med att värdera, dvs sätta en prislapp.
    Det är du som blandar ihop värderingar och värdera nu! Värdera i bestämd pluralform= värderingar. Hade du hängt med i diskussionen hade du sett att det inte är värdering synonymt med åsikt jag avser utan värdering som att sätta ett värde på något (jmf prislapp) och jämföra värden, två vitt skilda saker.

Kompatiblitet kan både vara något man tycker och fakta. Om två saker uppenbarligen fungerar dåligt ihop så är de inte kompatibla, det är fakta och ingen åsikt.
    "en stark och tydlig kultur och nationell identitet är lättare att integreras till, medan multikulturalism och mångkultur skapar förvirring och konflikter" - jepp, som direkt ur SDs partiprogram. Jag TYCKER du är kompatibel med SD, men detta TYCKANDE står förstås inte på någon vetenskaplig grund. Det är bara det ni säger som låter alltför lika i mina öron.
    Jag är inte särskilt insatt i SD's partiprogram eller vad de säger, eftersom partiet inte intresserar mig särskilt mycket, men enligt vad som skrivs här verkar inte SD vara för invandring och integration alls...
    Jag använder mångkultur i bemärkelsen fler/många kulturer. Nej, ett land behöver inte sakna en dominerande kultur i bemärkelsen större än någon av de andra för att räknas som mångkulturell
    Då gör du ingen skillnad mellan vad jag kallar mångkultur/mångkulturalism och kulturell pluralism. Det är bra om man med begrepp särskiljer det som i väsentlighet är olika.

• Tom Araya
    Digestive skrev 2015-03-20 00:59:18 följande:

Bara för att

prova om

plattan fortsätter

göra automatiska

radbyten

eller inte.

Digestive skrev 2015-03-20 00:59:40 följande:

Aaaargh!!

För mig försvinner radbyten ibland.

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:44:33 följande:
    Fast det är skillnad på att påstå att jag tycker du argumenterar som en sverigedemokrat och att du är sverigedemokrat.
    Inte mycket skillnad...

Min förhoppning är att hålla en så pass god ton och hög nivå på argumentering att  jag inte blir jämförd med SD, det är tråkigt att höra att jag inte lyckats uppnå det.

Tyvärr är nivån på SD's motståndarsida allt för ofta pinsamt låg.
    FDFMGA skrev 2015-03-19 22:44:33 följande:
    Får jag fråga vilka invändningar du har mot SD:s syn på invandring och invandrare?
    Jag känner att jag borde läsa på i deras partiprogram innan jag svarar på den frågan, jag tror det blir fel om jag i för hög grad utgår från det jag läser på FL.
    Jag får återkomma...

• Tom Araya
    FDFMGA skrev 2015-03-20 09:37:00 följande:
    Men det är ju egentligen bara formen inte innehållet. Jag skulle ljuga om jag påstod annat än att jag förknippar pusslet du la där biten afghansk kultur inte gick att sammanfoga med den svenska biten med annat än SD-retorik. Visst - om världen vore ett pussel och man kunde ta en bit av Afghanistan och placera i Sverigedelen kanske det skulle en smula ansträngt en tid - men världen är inget pussel.

De afghaner som kommer hit anpassar sig mer eller mindre till den svenska kulturen trots att de fortfarande också är en del av den kultur de kom från och de enskilda afghaner som inte förmår anpassa sig är väl inte kompatibla - men då handlar det om dem som enskilda individer inte om att människor från vissa kulturer inte kan höra hemma i Sverige.
    Precis, det är just vad jag menar (understruket). Det är en människa och inte en kultur som kommer till Sverige och människor är anpassningsbara, generellt sett.
    Etnisk och kulturell bakgrund har ingen betydelse om man tar till sig svenska värderingar.
    Problemen kommer när man inte gör det, då kommer två kulturer råda parallellt, som inte är kompatibla med varandra, den ena hamnar då i utanförskap om den inte har tillräckligt stort inflytande i samhället och då uppstår konflikter. Detta blev väldigt tydligt när en journalist provade att gå genom ett bostadsområde med stor andel muslimer, med kippa på huvudet.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?