Inlägg från: Philipsson |Visa alla inlägg
  • Philipsson

Varför hatar folk SD?

StackarsMia skrev 2014-07-22 23:26:52 följande:
    Ja, det är precis det jag menar. Debet och kredit handlar ju om intäkter kontra utgifter. Det är ju så vi har koll på finanserna. Problemet med dagens invandring är att det är mycket minus och för lite plus. Då går ekonomin sämre, och det blir mindre lön till de anställda. Det blir färre investeringar och framtidens tillväxt kan bli hotad.
    Jag tror förvisso inte att Sd:s växande stöd beror på ekonomin som sådan. Den är en del av det, men till största delen handlar det nog om missnöje med nedmonteringen av välfärden och av strukturomvandlingen i stort. Det finns ju ganska gott om pengar i Sverige, och också i hushållen, men vi har fått en stor social och ekonomisk underklass, en följd av medveten politik från etablissemangets sida.

Det är bara det att de underskattade demokratins kraft, folkets resning.
  • Philipsson
    Digestive skrev 2014-07-23 00:00:59 följande:
    Den så kallade taktiken heter halmgubbe och visst kan man läsa det så, om man vill, eller så läser man det med lite humor och en nypa salt, så som tänkt.
    Bra att du erkänner att du är en halmgubbe. Det visste iofs alla som besöker tråden då och då, sen innan.

Visst kan vi vara sakliga! Vilka ekonomiska fenomen tar då Sverigedemokraterna - eller för alla del även deras väljare - upp som en nyckelorsak, utöver invandringen, som då förklarar det negativa i dagens ekonomiska situation.
    Nu är du halmgubbe igen! Du verkar ju inte ens veta om när du agerar halmgubbe...

Det du sa var ju att ekonomin har "enbart och uteslutande med invandringen att göra".

Ditt försök till "saklighet" föll i backen raskt. Du vet, för att diagnosticera vad som är det "negativa i dagens ekonomiska situation" så måste man ju vara överens avseende vad man tycker är negativt och positivt. Jag tvivlar på att vi är överens avseende den frågan, och därför är det ingen idé att gå vidare.

Du diskuterar inte med en gymnasist nu.

• Philipsson
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-23 11:19:54 följande:
    Notera hur det alltid är invandringsbaserad befolkningstillväxt de är emot, aldrig födelsetal, som SD ju vill öka. Fast det är MYCKET dyrare än invandring. Så att kostnaden skulle vara vad de oroar sig för är bara skitsnack, det är bara en ursäkt.
    Du läste inte mitt inlägg va? Men så, gör det då, demagog!
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-23 12:20:59 följande:
    Hm, glömde kommentera denna godbit.

Jag tror det det finns minst tre inlägg från SD-kramare i den här tråden som hänvisar till just denna Sentios gissning.

Ett fenomen som belyser SD-kramarens oförmåga att orientera sig i och att hantera information.

Sentio ligger regelmässigt över de andra opinionsinstituten i sina gissningar avseende stödet till Åkesson-sekten. 

Inte desto mindre blir kramarna alldeles till sig över en enskild resultatredovisning och detta trots att Sentio redovisat såväl högre som lägre siffror för SD.

Mycket av stollerierna kring SD beror tveklöst på att SD-kramarna måste ha sysslat med något annat än att ta del av grundskolans undervisning.

Kanske att de lekte batikhäxespaning i stället - och har fortsatt på den vägen in i vuxen ålder, månne. 

Och snart har vi ett val där SD gissningsvis får lite lägre stöd än de fick vid valet till EuropaparlamentetSkrattande
    Fast nu är det så, att SENTIO var det opinionsinstitut som hade bäst samstämmighet mellan opinionsundersökningarna gällande Sd och resultatet i valet-10. Alla andra institut - Bortsett från Synovate (som ist överskattade sympatierna för Sd) -underskattade sympatierna Sd å det grövsta! I juli-10 gav SENTIO:s undersökning 5,7% och 5,7% var det Sd fick i september!

Angående detta skriver Henrik Ekengren Oscarsson (vid Gbg:s universitet): "I de svenska Väljarundersökningarna (stora urval och besöksintervjuer) som jag ansvarar för tillsammans med Sören Holmberg, tenderar SD att vara systematiskt underskattade. Exempel: I Europaparlamentsvalet röstade 3,3 procent på SD men i Europaparlamentsvalundersökningen var det bara 1,6 procent som uppgav SD-röstning."

www.henrikoscarsson.com/2010/06/sa-slutar-riksdagsvalet-2010.html

Så att i sammahnaget använda sig av SENTIO, är mycket klokt. :)

Nice try...:)
  • Philipsson

I pk-massmedia är det så att de som hyser åsikter som är opportuna får dagen, stämmer överens med pk-agendan, framställs som de som "har rätt". Detta är en del av den massmediala indoktrineringen. Man försöker få dessa "opinionsbildare" att påverka verkligheten. Tänk på det, hur pk-media ständigt tystar ner opinionsundersäkningar som ger Sd höga siffror, men blåser på ordentligt när det visar sig att undersökningen antyder en nedgång för Sd. En del av indoktrineringen.

Vetenskapen däremot, sysslar med att beskriva verkligheten såsom den är. Inom vetenskapen spelar det ingen roll hur många som skriker och gapar om att t.ex. SIFO gör det bästa opinionsundersökningarna, om det sen visar sig att det är ett annat opinionsinstitut som prickar resultatet. Den bästa forskningen är den som bäst korrelerar med verkligheten.

I dagens skola premieras "tyckande" istf  "kunnande", och resultatet ser vi bl.a. här på tråden, där en del tror sig vara bildade för att de har rätt åsikt som pk-agendan.

I själva verket finns det ju inget som åldras så dåligt som pk-agendans åsikter.

En som hade insett att pk-agendans officerare hade ett pris var Jan Stenbeck. Det tillfredsställde hans ego att anställa högljudda maoister som Robert Ascheberg och Göran Rosenberg - när dessa var universitetsstudenter var ju det så pk det kunde bli, bland universitetsstuderande på samhällsvetenskaplig- och humanistisk fakultet (dåtidens kommunism/maoism motsvarar ungefär dagens feminism/genusvetenskap) på Kinnevik. De "sålde" sig till hyperkapitalisten Stenbeck, och denne njöt av se dem sälja sig åt honom.

Bra vetenskap däremot, blir aldrig passé.

• Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-23 13:28:24 följande:
    Jo, jag har sett den kommentaren förut, såväl från dig som andra SD-kramare.

Och den ligger ju helt i linje med oförmågan att veta när man kan dra slutsatser eller inte från en enstaka observation - att avgöra vilket opinionsinstitut som bäst förmår uppskatta stödet för ett enskilt parti låter sig inte göras så enkelt

Hursomhelst dröjer det inte särskilt länge förrän vi får ett verkligt mått på väljarstödet till de enskilda partierna -  och skulle Sentios uppskattning ligga närmast SD:s verkliga väljarstöd  även denna gång så ökar sannolikheten för att du har rätt.

Jag tror att du kan försöka tänka så här. Om du har en tärning, kastar den och ettan kommer upp - så innebär detta inte att tärningen på något sätt är manipulerad även om du kanske skulle misstänka detta. Inte heller vid en andra etta är det troligt eller en tredje etcetera.

Vad jag försöker förklara är att det krävs många observationer för att man ska kunna generalisera utifrån enskilda mätningar - och kring detta fenomen bland SD-kramare tycker jag att det finns så många exempel att man på goda grunder kan generalisera och påstå att SD-kramarna generellt är usla på att generalisera på rimliga grunder.

Jag tro att att fenomenet skulle kunna kallas avpixlisering, det vill säga att man blir så van att serveras utvalda enskilda exempel som ska belägga en tes att man förlorar den eventuella förmåga till kritiskt ifrågasättande man hade  innan avpixliseringen påbörjades och tankeverksamheten föll i träda.
    När en av de mer framträdande forskarna vid Sveriges mest renommerade institution för statsvetenskaplig forskning, Henrik Ekengren Oscarsson, säger att SD tenderar att vara "systematiskt underskattade" i deras undersökningar, så tyder det naturligtvis på att så är fallet. Och fakta visar ju att så har varit fallet.

Du väljeratt fästa tilltro till de institut som regelmässigt underskattar Sd:s väljarstöd, till de institut som hittills har haft ordentligt fel

Anledningen? Ja, du är ju inte intresserad av verkligheten, utan blott av falska "sanningar" och lögner, så länge de går i linje med din sak.
  • Philipsson
    Gert skrev 2014-07-23 13:03:10 följande:

I morgon torsdag, 24/7, kommer migrationsverket min sin prognos. Enligt källor inifrån verket är budgetunderskottet så stort att det kommer skicka chockvågor till finansdepartementet.

Det är vad SD har sagt hela tiden, men då har de blivit kallade för rasister.

PK-isterna kommer väl ändå bara börja gasta om att mer pengar måste läggar på invandringen. Varifrån pengarna ska tas? Nja, alltid kan de väl nånstans ifrån. Sådant brukar de ju inte bekymra sig om. Kanske blir snack om en ordentlig extra mansskatt eller nåt. Det är ju pk och bra.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-23 16:57:23 följande:
    Nja, jag har väl snarare påstått att det finns tydliga tecken på att du drabbats av en allt mer tilltagande avpixlisering. Jag har för mig att du i ett svar till Digestive var noga med att påpeka att du inte är gymnasist. Hm, lika bra att citera, ett ögonblick Philipsson: "Du diskuterar inte med en gymnasist nu.". Så skrev du.

När du så småningom kanske börjar kan du väl fråga din svensklärare  om skillnaden mellan ditt uttalande att Sentio är tillförlitligast och Henrik Ekengren Oscarssons antagandeFlört

Förr lärde man sig logiskt tänkande på gymnasiet - jag rekommenderar varmt den formen av tankeskärpande aktiviteter.
    Lägg ner pinsamheterna. När argumenten saknas, kommer personagreppen. Jag vet att du har komplex gentemot mina kunskaper, att jag vinner varje meningsutbyte med dig - eftersom jag är saklig -, men du behöver ju inte understryka det i vart och varannat inlägg.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-24 11:10:00 följande:
    Det välfärdssystem vi än gång hade kommer aldrig tillbaka, det är medvetet nedmonterat och individualiserat och en konsekvens att en annan syn på individens roll i samhället har präglat svensk politik i årtionden. Det har inget med invandring att göra.
    Den borgerliga agendan var och är att åstadkomma splittring i samhället, för att det gynnar kapitalet.

Splittringspolitiken är alltså inte en följd av en ickepolitisk "utveckling" utan en följd av en helt medveten politik. Att sossarna föll i högerns nät i början av 80-talet, förklaras av att partiet hade förborgerligats. Invandringspolitiken är en del av denna splittringspolitik.

Det arbetarrörelsen gjordei början av 1900-talet var att förena sig, för att tillsammans åstadkomma en resning mot etablissemanget. Man lyckades mycket bra.

Det var nu dags att åstadkomma en ny förening, mot överheten, och det verkar ju gå ganska bra. Det är bara naturligt att konservativa krafter (som du representarar) vänder ryggen åt det folkliga upproret. Etablissemangets lakejer vänder sig alltid emot nya motkrafter.
  • Philipsson
    FDFMGA skrev 2014-07-24 14:27:11 följande:

Det finns inget heroiskt i de maktlösas protester om de ger sig på andra som saknar makt av rädsla för den verkliga makten.
    Men när det nu gäller invandringsfrågan, så är det ju inte invandrarna som Sd klandrar, utan invandringspolitiken. Tänk att du inte vill begripa det. När du inte ens begriper det, så blir det ju väldigt svårt att kunna föra ett konstruktivt samtal.

Det där med att "spela dum" är en del av den demagogi som etablissemanget sysslar med. Istället för att fdebattera det frågan handlar om, nämligen invandringspolitiken, så vill etablissemanget, inkl. media, få det till att Sd hatar invandrare.

Ungefär som Björklund gällande "vinster i välfärden". Han låtsas inte begripa att det är "vinstuttaget" t.ex. V vänder sig emot, och börjar snacka om att "ingen vill driva skola om den inte får gå med vinst". Skendebatt, demagogi.

F.ö., självklart kan man driva skola utan att ta ut vinst. Vinsten återinvesteras istället. Anledningen till att man driver skolan är att man vill driva en bra och långsiktig verksamhet och dessutom eventuellt kunna ha en bra lön under tiden.

Detta låtsas Björklund och Alliansen inte begripa = demagogi. Precis som med invandringsfrågan.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?