Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

Självklart är det rasism om man avfärdar någon som Lucia beroende på hudfärg.
    Det blir knappt mer rasistiskt än så och som avpixlat behandlade denna flicka efteråt en skam utan lika att vuxna människor kan bete sig på det viset.
    Och det mot ett barn, totalt gränslöst.
    Det säger något om sd.
    Fy fan.

• Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:29:36 följande:
    Det här har vi gått igenom så många gånger nu. För det första har Sverige en EGEN luciatradition, som är en blandning av lucialegenden och av tidigare hedniska allmogeseder. Precis som vårt julfirande, vårt påskfirande och vårt midsommarfirande, alltså. Och i vårt EGET luciafirande, så har det alltid ingått att lucia ska vara blond, blåögd och vacker - helst med ett vänt, milt och "heligt" utseende snarare än en spotsk eller sexig skönhet.

Och för det andra, så kan inte det romerska helgonet ha haft Sri Lanka-utseende, hur-eller-hur. För så långt sträckte sig inte romarriket - även om det var stort! Det fanns mörkhyade slavar i romarriket, men dessa kan inte ha tillhört en ätt såsom Lucia gjorde (släkten Lucius). Det är dessutom mycket troligt att de var ljusa i den släkten, eftersom deras namn antyder det. De första släktnamnen byggde ju på någonting i utseendet - precis som svenskar på medeltiden kunde heta "den läspe", "den halte" och så vidare i tillnamn.

Är det viktigare att utesluta barn än att lucia inte ser ut som du föreställer dig henne?
    Menar du verkligen det, att du prioriterar ett dött helgon framför ett levande barn?
    Fast jag borde väl inte bli förvånad.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:34:15 följande:
    Jaha - men då får man väl ta bort luciafirandet helt då, känner jag. För Lucia har alltid varit en "midwinter beauty contest", som jag läste i en broschyr om Sverige för utländska turister! Om det ska vara en "Miss Inre skönhet"-tävling, så blir det ju något helt annat. Som kanske inte heller hör hemma i skolan - för DET om något pekar ju ut de tävlande som oattraktiva... och DET vill ingen tonåring bli utpekad som, av rent biologiska/hormonella skäl.

Ja, hellre det än att exkludera barn beroende på hudfärg, vilken dag som helst i veckan.
    Men så behöver det inte bli, man kan ju faktiskt bredda sitt synsätt och acceptera att saker och ting kan vara på många olika sätt och fortfarande vara lika bra.
    Dom allra flesta lyckas med det, varför är det så svårt för dig?
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:37:03 följande:
    Du menar alltså att lärarna presenterade ett antal kandidater varje år - en grupp som var fler än hälften av alla flickor i klassen? Och så fick andra rösta - de andra eleverna eller..? Låter inte sannolikt, faktiskt...

You gotta be kidding me, fattar du inte hur hon menar.
    Alla kan inte vara Lucia nej.
    Men som det är idag kan alla anmäla sig som intresserade, om man exkluderar pga hudfärg så kan inte alla anmäla sig.
    Då har man ägnat sig åt exkludering, diskriminering och rasism.
    Vilket går helt mot den värdegrund som vi har bestämt att skolan ska vila på.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 15:41:50 följande:
    Nej för det är inte VÅR tradition. På Sicilien, där de också har SIN EGEN Luciatradition, är det väl utmärkt om de utser en flicka som se siciliansk ut. Konstigt vore det annars...

Men då är det dags att ändra på traditionen, och du, den är fan inte min tradition.
    Jag bekänner mig inte till traditioner som skadar barn, såna traditioner ska BORT.
  • Enter Sandman
    isisisis skrev 2014-02-23 15:44:30 följande:
    Kolla FL:s omröstning inför valet.
    SD leder starkt med 27,5 % över alla andra.

Det gör dom alltid på familjeliv, vi vet varför dom gör det också.
    Det säger inte ett vitten om vad människor egentligen tycker.
  • Enter Sandman
    nihka skrev 2014-02-23 15:40:43 följande:
    Ja, du förutsätter men vet INGET.

Tror du verkligen att företaget genom sitt amerikanska och kinesiska ägarskap har skapat någon slags exklusiv gräddfil för just svenska ingenjörer?

Allt är så svart-vitt i en svart-vit värld. Det spelar ingen roll vad du kallar dig för Pomperitypwhatever, Lejonmamman, Diane eller ja, det har varit fler och kommer att bli fler. Din inskränkthet avslöjar dig alltid.

Eller hur. Skrattande
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-02-23 16:14:38 följande:
    Jag hatar inte något parti, kanske Moderaterna. Men vänsterpartiet hatar jag absolut inte. Däremot hatar jag vänsterextremister-afa, för dessa är kriminella människor som borde sitta inlåsta.

Men du hatar inte sd, som vill göra så mycket mer illa än vad afa ens kan drömma om mot vissa människor.
    Selektivt hatande, hur kan du hata det ena och rösta på det andra.
  • Enter Sandman
    Dorian Ertymexx skrev 2014-02-23 16:23:49 följande:
    Man måste inte vara Sverigedemokrat för att vara rasist, och man måste inte vara rasist för att vara Sverigedemokrat. Men SD är ett rasistiskt och fascistiskt parti. Varför man röstar på dem om man inte är rasist är bortom mig. Och kom inte med "deras politik", för deras politik går ut på att rösta med Alliansen i det mesta utom invandringsfrågor.

Japp, visst är det så.
    Och även om man är missnöjd med invandringens storlek, även om man av nån outgrundlig anledning skulle tro på deras övriga politik, så borde ju allt denna skit som skrivs av sd och deras företrädare.
    Allt från blattehoror, till att sjunga hånfulla visor om Palmemordet, till att kalla barn för halvapor, till att dra osmakliga "negerskämt", till att generalisera och lägga hatepitet på människor bara för att dom kommer från en viss kultur, religion eller nationalitet, till att ge sig på barn pga deras hudfärg, finns det något fegare än det.
    Med mera, med mera............

När man läser allt sånt borde inte varje vettig vuxen människa bli rejält avskräckt, hur man kan vilja att såna människor ska representera oss och styra vårt land.
    Och sen tror man att det ska bli bra, hur många halmstrån greppar man inte efter då?
    Det går bortom allt förnuft.
  • Enter Sandman
    Audhild01 skrev 2014-02-23 17:58:08 följande:
    Fast en rappare i Uppsala Domkyrka var inte "lite i taget"...

Jag tyckte det var en frisk fläkt i en annars förstockad gammal tradition.
    Och jag har inte hört nån annan än du påstå att det var något annat.
    Det är DU som anser det, du måste nångång inse att du är avvikande från dom allra flesta andra.
    Du kanske skulle behöva integrera dig in i dagens Sverige och släppa taget om den mytbild du har av hur det var på 50-talet, för så var det aldrig och lär aldrig bli.
    Det är en saga du försöker få Sverige till.
    Så innan du kräver av andra att dom ska integrera sig, börja med den som möter dig i spegeln.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?