Inlägg från: Enter Sandman |Visa alla inlägg
  • Enter Sandman

Varför hatar folk SD?

Gert skrev 2014-03-11 19:26:47 följande:
    Det kan väl vara intressant att veta vilket ursprung gärningsmannen har. Vi lever i ett informationssamhälle. Gärna med en opixlad bild i artikeln också. Vi människor är nyfikna av oss. Är det rasistiskt att vara nyfiken?

Fast eftersom det varken angår oss eller är relevant samt kan uppvigla till rasism, våld och vigilantes så är det inget som media ska ägna sig åt.
    Då får dom nyfikna helt enkelt leva med att inte få veta allt som dom kan få vittring på
    Det finns gränser för hur långt man ska gå för att tillfredsställa människors lustar att stoppa sina näsor där dom inte har nån plats.
  • Enter Sandman
    Thomas66 skrev 2014-03-11 18:49:19 följande:

Tvivlar starkt på att dåliga politiker någonsin kommer att lämna sina uppdrag frivilligt.
    Har du nån erfarenhet av politiskt arbete i praktiken.
    Har du varit eller är du politiker själv.
    Eller sitter du bara och gissar i vanlig ordning om saker du inte vet något om?
  • Enter Sandman
    oOOo oOOo skrev 2014-03-11 19:56:06 följande:
    Sant, de borde skala bort all information som inte uppenbarligen är intressant. Typ människa mördad av en annan människa. Kanske lite väl informativt. Bättre bara konstatera "Ett mord". Eller är det intressant tillräckligt. Vad ger det liksom.

Vad mer behöver du veta?
    Personlig information om vare sig offer eller förövare tillför inget av vikt, om förövaren redan är i förvar.
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-11 20:29:21 följande:
    Jobbar du på en tidning som gör ett reportage om mig?

Så du klarar inte av det som du begär av andra, så lågt och så förväntat.
    Du kanske skulle behöva läsa in dig på den gyllene regeln.
    Fast det kanske inte är något du tycker är viktigt att tillämpa.
    Gäller andra regler för dig än det gör för övriga, kör du med dubbla standards?
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-11 20:01:17 följande:
    Tja, de som tjänar bäst i kommunerna brukar vara en standard grej som kvällspressen kör med när det är nyhetstorka.

Jag tycker faktiskt att det är intressant att veta ursprunget på människor som det skrivs om. I artiklar som inte har med brottslighet att göra står det alltid vart personen i fråga kommer från. Svensk media är inte konsekventa i sin journalistik. Det stör mig.

Varför är det intressant för dig?
  • Enter Sandman
    Gert skrev 2014-03-11 20:45:45 följande:
    Hur tänker du nu? Vi diskuterar medias innehåll och brist på innehåll om brottslingar. Att du börjar babbla om annat är inte mitt fel.

Dina undanflykter gör att du enbart verkar ännu mer ynklig än vanligt.
    Att inte kunna ställa upp på det man kräver av andra är enbart hyckleri och patetiskt.
  • Enter Sandman
    Philipsson skrev 2014-03-11 20:43:09 följande:
    Det där var nog den sämsta argumentation jag nånsin har sett...

Förklara ist varför du tycker det är ok att tidningarna skriver ut ålder/kön på misstänkta brottslingar, men varför du tycker det är fel att de skriver ut hudfärg.

Och vad tycker du och vad är dina argument för din hållning?
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 06:58:37 följande:

Vi kan ta det ett steg längre. Varför ska jag veta att en människa sitter i förvar? Vad rör det mig att ett mord begåtts i Säffle? Vi kanske kan sluta rapportera helt vad som händer. Alla glada alla nöjda.

Visst kan man göra så, men jag tycker att händelser kan och i vissa fall bör rapporteras, dock ska aldrig enskilda människor hängas ut.
    Utom om det handlar om allvarlig fara för allmänheten.
    Du får gärna ge mig argument för varför man ska informera allmänheten om personliga saker när det gäller förövare,eller brottsoffer, när förövaren redan är tagen i förvar.
    Vad är allmännyttan med det?
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 07:46:55 följande:

Så att våra kära journalister har något att göra? Måste bli tråkigt att bara skriva om kattungar som leker med garnnystan.
    Och för att människor är nyfikna. Var detta fel:

www.expressen.se/kvallsposten/39-aring-bluffa.../

Åh ljuvliga, ljuvliga bild du målar upp, den dag det enda som händer i världen är att katter leker med garnnystan.
    Tyvärr är det också en utopi som aldrig kommer ske.
    Jag tror inte vi behöver oroa oss för att journalisterna ska lida brist på händelser att rapportera om.
    Och det är just det, jag skiljer på händelser och på person.
    Och nej, media ska inte vara skvallerblaskor om andra människor.

Vad hände med att respektera människors integritet?
    Om jag säger att jag är nyfiken på dig, avslöjar du då allt för mig och alla andra som kanske också är nyfikna?
    För vi ska inte begära mer av andra än vad vi själva är beredda att ställa upp på.
    Huruvida någon är anklagad för ett brott eller ej, saknar relevans, det finns inget i straffskalan som säger att straffet ska inkludera uthängning i media.
    Det är alltså inte en del av straffet och ska inte heller adrministreras av media.
    Människor har rätt till integritet, däremot har dom inte rätt att i varje läge få sin nyfikenhet stillad.

Jag förstår inte varför personen måste namnges i media, vad var syftet och vad var relevansen till nyhetsvärdet i det?
    Du har ju barn har jag förstått om ditt barn nångång blir misstänkt för ett brott, skulle du tycka var ok att hen då fick schavottera i media och därmed riskera att ditt barn blir föremål för medborgargarden som bestämmer sig för att ta lagen i sina egna händer?
    Är det något du vill ha, verkligen?
    Är det värt det för att folk ska få stilla sin nyfikenhet angående din son eller dotter?
  • Enter Sandman
    Errol Flynn skrev 2014-03-12 10:24:04 följande:
    Om mina söner snor en bil förtjänar de inte att hängas ut i media. Blir de godingar a la Quick eller Hagamannen så tycker jag nog att de förbrukat sin rätt till integritet.
    Jag är inte blyg för att dela med mig av mig själv men mig veterligen är jag inte misstänkt för något brott och således extremt ointressant. En vanlig tvåbarnsmamma som kör Toyota. Inget scoop där.

Våra kvällstidningar börjar likna Hänt Extra blandat med gulliga djurklipp och modebloggar.

Bra, då är du åtminstone delvis konsekvent där.
    Sen att jag inte håller med dig, är en annan sak, jag tycker inte att dina barn förtjänar uthängning oavsett så att en sensationslysten mobb ska få gotta sig i dom.
    Jag värnar både dom och alla andra från sånt, försöker iallafall.

Nu läser inte du vad jag skriver, jag skrev att det saknar betydelse huruvida du är misstänkt för ett brott eller ej.
    Ska vi hänga ut en så ska vi kunna hänga ut alla, det handlar inte överhuvudtaget om brottslighet, det handlar om människors rätt till privatliv och integritet.
    Läs gärna mitt inlägg innan det här igen, där jag förklarar utförligare.

Du avgör inte om andra finner dig intressant eller ej.
    Det är inte din sak att avgöra.

Vad det gäller kvällstidningarna så håller jag med dig, just därför läser jag aldrig såna.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?