Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2014-09-14 22:53:44 följande:

På tal om "Varför hatar folk SD? så har väl samtliga partier uttalat hur beklämmande det är att SD har gått framåt sedan förra riksdagsvalet. Inga överraskningar där i och för sig och precis som före valet så stödjer ca 90% av väljarna inte SD.

Varför är det bara för SD den sortens resonemang anläggs? Uppenbarligen är det mer än 90 procent som inte stöder MP, V, KD m.m. men så går inte snacket...
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte

I riksdagen är alla 349 ledamöter lika mycket värda. Utom 48.

• Vitrysk hockeyhjälte

Stereo? Det låter lite omodernt. Jag trodde man streamade sin musik via dator, telefon eller platta numera.

• Vitrysk hockeyhjälte
    Digestive skrev 2014-09-15 10:52:01 följande:
    Ja, till en stereo.
    Jag tror du står och spisar LP-skivor och är lite skeptisk till "det där nya" som kommit, CD eller vad det heter.

Dessutom har du åtminstone på mig aldrig gett intryck att vara en potentiell karriärkomet av den sort du beskriver i ditt inlägg. Doften av tjurbajs ligger tät över den här tråden.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Digestive skrev 2014-09-15 11:16:20 följande:
    Ja, så är det nog.

Vad du tror är jätteviktigt för mig liksom dina intryck. Kan du inte snälla berätta hur jag kan lyftas i dina ögon?
    Det är rätt enkelt: sluta svamla så mycket.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Digestive skrev 2014-09-15 12:31:18 följande:
    Du lockar inte fram samma attityd som Rataxes får, den har sin helt egen anledning. Lev med det.
    Det blir sannerligen inte lätt, men jag ska försöka. För din skull.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag vet givetvis att samtliga partier har allt att förlora på att i ens minsta möjliga mån samarbeta med SD. Därför lär det inte inträffa. Jag kan sympatisera med tanken på ett SD med så lite inflytande som möjligt, men samtidigt...

Ponera att något av blocken skulle öppna för ett samarbete med SD. Är det inte ett rätt bra sätt att få med dem i "gemenskapen" (inte det bästa ordvalet, men men) och att inte ge dem chansen att mjölka bilden av sig själva som utstötta martyrer? Låt dem vara med och tycka lite, har de ändå så fel om allting som alla säger borde det inte vara särskilt svårt att ändra eller helt förkasta deras förslag på ett sådant sätt att de bättre överensstämmer med ens egna partivärden. "Anpassningen" sker i det läget inte bara från övriga partier, utan även från SD. 

Skulle det i ett sådant läge gå som jag tror, dvs att uppgiften skulle vara SD övermäktig, växer de knappast så mycket mer till nästa val utan snarare tvärtom.

Eller tänker jag helt galet?

• Vitrysk hockeyhjälte
    Zenitha skrev 2014-09-18 08:08:02 följande:
    Nu svarar jag inte på din fråga, som i.o.f.s. är intressant ur demokratiskt perspektiv. Men om du är SDare, så undrar jag om det är som man ju egentligen verkar misstänka, att de som röstat på SD själva är personer som gått på knäna i flera år på grund av ekonomiska förluster?

Om det är så, varför drar man då inte slutsatsen att något måste göras för alla dessa? Jag tror personligen inte att just invandring är den stora kostnaden, utan alla tjänstemän och myndigheter som staten håller sig med. 
    Det spelar ingen roll ifall invandring inte är "den stora kostnaden", de där 48 miljarderna Reinfeldt pratade om är det skrivet i sten att de, till sista kronan, ska gå till invandringsrelaterade utgifter. Det går liksom inte ens att diskutera, oavsett hur nyanserad man försöker vara.

Ifrågasätter man detta ändå händer följande:
    - Det förutsätts automatiskt att man därigenom tycker att summan ska justeras från 48 miljarder till noll.
    - Man anklagas för att "ställa svaga grupper mot varandra", vilket naturligtvis är ett nonsensargument av rang. Alla kostnadsposter, även dessa, måste givetvis gå att diskutera.
    - Det heter att man "inte ser alla människors lika värde" (ett fint uttryck och en nobel grundtanke, men åh vad jag hatar hur det kastas omkring i dag). Det är inte så att vi släpper in eller beviljar PUT till alla som kommer hit i dag heller, men det bortser folk ifrån i sin iver att måla ut meningsmotståndare som hemska rasister utan känslor.

Det är inte så underligt att folk till sist får för sig att en röst på SD är det enda som hjälper.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Zenitha skrev 2014-09-18 13:16:08 följande:
    Nu var det förvisso inte dig jag frågade och inte helelr ens den frågan jag ställde, men jag får väl försöka. Alltså "invandringsrelaterade utgifter."- vad innebär det, egentligen? 

Betyder det att det egentligen handlar om att väldigt mycket av dessa pengar går till rena administrationskostnader för att hantera invandring?

Handlar detta om sysselsättning för statens egna anställda, i grund och botten?

Om du riktar dina frågor till någon enskild och ingen annan önskas besvara dem så bör du i fortsättningen använda privatmess i stället för att skriva det publikt så att alla kan svara. Då slipper du olägenheten att få det du skriver bedömt och möjligen även besvarat av någon annan än den du från början tänkt dig. Enkelt.

48 miljarder är den summa som nämnts för att bekosta den invandring vi beräknas få under de kommande åren. Exakt vad det inkluderar och inte inkluderar vet jag inte, men jag antar att det är allt från löner för tjänstemän på Migrationsverket till diverse etableringsbidrag, retroaktiva föräldrapenningar och dylikt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    MsFry skrev 2014-09-22 10:01:28 följande:
    Och så säger vi det igen: bara för att man har rätt att uttrycka sin åsikt har man inte rätt att stå oemotsagd eller att alla måste hålla med.

Varför är det så svårt att förstå?

Och att ens antyda att sd-anhängare skulle vara mer öppna för och toleranta mot andra åsikter än sina egna är ju bara löjeväckande.
    Det där argumentet återkommer gång på gång, och jag håller såklart med. Allt ska gå att ifrågasätta och diskutera, även politiska åsikter. Som du säger är det något som följer med åsiktsfriheten.

Men det finns för mig en skillnad mellan att säga emot och att håna och raljera, och den skillnaden har väldigt många (på båda sidor) svårt att greppa. 
Svar på tråden Varför hatar folk SD?