Zenitha skrev 2014-09-18 08:08:02 följande:
Nu svarar jag inte på din fråga, som i.o.f.s. är intressant ur demokratiskt perspektiv. Men om du är SDare, så undrar jag om det är som man ju egentligen verkar misstänka, att de som röstat på SD själva är personer som gått på knäna i flera år på grund av ekonomiska förluster?
Om det är så, varför drar man då inte slutsatsen att något måste göras för alla dessa? Jag tror personligen inte att just invandring är den stora kostnaden, utan alla tjänstemän och myndigheter som staten håller sig med.
Det spelar ingen roll ifall invandring inte är "den stora kostnaden", de där 48 miljarderna Reinfeldt pratade om är det skrivet i sten att de, till sista kronan,
ska gå till invandringsrelaterade utgifter. Det går liksom inte ens att diskutera, oavsett hur nyanserad man försöker vara.
Ifrågasätter man detta ändå händer följande:
- Det förutsätts automatiskt att man därigenom tycker att summan ska justeras från 48 miljarder till noll.
- Man anklagas för att "ställa svaga grupper mot varandra", vilket naturligtvis är ett nonsensargument av rang. Alla kostnadsposter, även dessa, måste givetvis gå att diskutera.
- Det heter att man "inte ser alla människors lika värde" (ett fint uttryck och en nobel grundtanke, men åh vad jag
hatar hur det kastas omkring i dag). Det är inte så att vi släpper in eller beviljar PUT till alla som kommer hit i dag heller, men det bortser folk ifrån i sin iver att måla ut meningsmotståndare som hemska rasister utan känslor.
Det är inte så underligt att folk till sist får för sig att en röst på SD är det enda som hjälper.