Inlägg från: Angie99 |Visa alla inlägg
  • Angie99

Varför hatar folk SD?

annatnick skrev 2013-11-01 11:55:24 följande:

Det står tydligt i partiprogrammet vilken "demokrati" SD förespråkar. Inte ens ett polerat uttryck för hur de avser att inskränka demokratin - det räcker med läskunnighet för att förstå detta, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd. För att inte tala om deras "mänsklig essens". Det luktar mer än unket, det stinker.
    Var lite mer detaljerad. Var i partiprogrammet står detta, och vad sjutton syftar du på?
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-01 12:42:31 följande:

Vi bekänner oss till den klassiska definitionen av demokrati, där demokratibegreppet inte görs synonymt med de egna politiska uppfattningarna utan primärt vilar på principerna om att beslut skall fattas enligt majoritetsprincipen, att likhet inför lagen och allmän och lika rösträtt för medborgare skall råda, att yttrandefrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, föreningsfrihet och rättstrygghet är helt nödvändiga inslag för att medborgarna skall kunna och våga informera sig, engagera sig och fullt ut utnyttja sin rösträtt i fria och hemliga val....

Min tolkning är följande;

*Majoriteten bestämmer
    *Alla ska vara lika inför lagen
    *Fler folkomröstningar
    *Lyssna på vad folket vill
    *Klargöra vilka som räknas till "folket"

Vad är odemokratiskt? Snarare väldigt demokratiskt. Men detta är kanske inte vad de vill, bara vad de utger sig för att vilja...? Eller?
  • Angie99
    Annao8 skrev 2013-11-01 15:40:09 följande:

Det är bra att SD finnes och lyfter upp invandringsfrågorna i ljuset.

Kommer från en kommun som har en stor invandring, vilket ger stora påfrestningar i välfärden.

Eftersom att vi redan har en stor arbetslöshet hamnar den största procenten i ett bidragsberoende, vilket är en stor kostnad för kommunen.

En stor procent av dom som kommer hit, har aldrig en chans i arbetslivet och kommer att bli bidragsberoende hela livet, dom som har en chans att få ett arbete är deras barn.

Det här är en del i att man har fått höja skatten och prioritera om pengarna.

Är inte alls konstigt att folk i kommunen ser allt mera snett på invandringspolitiken och börjar prata om SD. När dom ser hur det blir allt sämre med ekonomin , samtidigt som det fylls på med mer bidragsberoende människor utifrån.

Invandringspolitiken påverkar oss alla i samhället.

Ni som gnäller på SD, ge oss ett  annat alternativ att rösta på då, om vi vill minska invandringen.

Jag håller med! Fler alternativ vore bra. Om de andra partierna ens vågade ta i frågan så kanske de som inte gillar SD men vill minska invandringen "slapp" rösta på dem och då kunde man se vilka som faktiskt var för deras övriga politik. Men jag tror att efter detta valet kommer de övriga vara tvingade att fundera över sin invandringspolitik. Det där som M hotar med, att om folk röstar på SD så kommer de tvingas samarbeta med Mp och på så sätt kommer invandringen öka, det hoppas och tror jag är tomma ord.

• Angie99
    Emoboost skrev 2013-11-03 16:34:07 följande:
    Men fy satans.
    Det handlar om värderingar, att människor ska kunna leva värdiga liv, att vara en medmänniska och inte en jävla motmänniska. Det är därför dolk hatar SD. Rösta inte på SD.

Det där med att "vara trött" på att det finns så många invandrare i sverige handlar ju om integrationspolitik, inte hur många människor per år som får svenskt medborgarskap. Problem skapas inte på grund av att invandrare är just invandrare, utan hur vi som tar emot invandrare förhåller oss till dom. Och det kan vi absolut jobba på. Dock tror jag inte att just SD har den bästa politiska planen när det gäller just detta. 

Fy fan, det vänder sig i magen på mig när jag tänker på SD som parti och deras ruttna människosyn.
    Tänk igen.

emoboost.blogspot.se/ 
    Även på hur de förhåller sig till oss. Om alla som kom hit beslutade sig för att lära sig språket, försöka skaffa ett jobb, lära sig hur vi lever och gör här och försöka anpassa sig till det, då tror jag inte vi skulle ha problem med att ta in massor med folk. Plats har vi ju! Problemet uppstår när många av de som kommer hit inte vill, eller kommer från så olika kulturer och bakgrund att de inte kan, anpassa sig. Då de lever som de är vana vid hemma och förväntar sig att vi ska ändra oss för dem. Då blir det problem. Att komma hit borde inte bara vara en rättighet utan skyldigheter. En motprestation borde vara självklar!
  • Angie99
    Vandelay skrev 2013-11-04 14:28:00 följande:
    Haha! Såg nu vad jag skrev precis, jag är för att reglera invandringen men om SD vinner blir jag själv invandrare. KUL JAG ÄR :)
    Ja eller han Sverigedemokraten (tror jag han var) som för några år sen i en intervju sa att han ville flytta till ett land där de inte tog emot invandrare. Det är skillnad på folk och folk.
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-04 15:31:02 följande:

Nej, så konspiratoriskt lagd är jag inte, är du? Dock läskunnig. Om din fråga är uppriktig om var jag ser bekymmer med en klassisk demokratisyn så finns det länkat med sidhänvisning i inlägg 163. Att SD dessutom viftar med majoritetsprincipen och direktdemokrati som ett köttstycke framför en hungrig mobb är valfläsk för missnöjda. Samtidigt ett hot mot de demokratiska principer som handlar om minoriteter. Minoriteter folk retar sig på. Jag är inte enig att majoritetsprincipen bör vara suverän i alla lägen. Men så är jag för en modernare demokratisyn än den klassiska. T.o.m skolbarn förstår, eller fås att förstå, att "det de flesta vill ska alltid gälla" inte kännetecknar en modern demokrati.
    Nån skrev innan att vad de vill är inte det som står i partiprogrammet. Där står bara vad de vill att folk ska tro att de vill, typ. Så jag var ironisk.
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-04 16:00:14 följande:

Jag kommenterade ett inlägg om att det var bättre att bli hjälpt på plats. Är det inte viktigt att då ta reda på att många lever just "på plats"? Och att denna plats är att ha korsat sin landsgräns och bo i läger under hemska eller knappa förhållanden. Utan strålande etableringsmöjligheter för det är din granne U-landet du kommit till. Som bara har lite bättre infrastruktur än ditt eget land. Du förstår att det ser ut så här tex på Afrikas horn? Där en av de nationaliter kommer ifrån som vi har störst svårighet med integrationen. Bistånd i sådana områden går till daglig överlevnad, inte att "bygga ett liv med dom som e som ja".
    Fast det är ju inte Sveriges uppgift att rädda hela världen. Däremot kan vi hjälpa till. Så om vi ger mer pengar så kanske de som lyckats ta sig över landsgränsen (för längre kommer inte de flesta) får det lite bättre?

Sen kan man ju lite krasst och oempatiskt fråga sig; Om min 32" LCD TV från 2006 går sönder och jag får en ny på försäkringen. Får jag då en likvärdig eller får jag senaste 52" LED TVn med 3D och Smart?

Man kanske ska vara glad om man kommer undan kriget till ett land som är lika bra eller snäppet bättre än det man kom ifrån?
  • Angie99
    stoner skrev 2013-11-07 10:24:44 följande:
    Om man tycker globala problem som svält, förföljelse och krig inte angår en, ja då skall man såklart rösta SD.

Tror SD-are på allvar att ökat bistånd skulle uppväga att man stänger gränserna till "sitt" land, så man får ha "sin kultur" och "sina resurser" ifred?
    Visst, integrationen fungerar inte tilfredsställande, och visst det är ett problem. Det jag har svårt att förstå är hur man kan underordna ovannämnda problem och tycka att bara vi svenskar har det bra så är det rätt, och skitsamma hur resten av världen har det.
    Det är ett stort problem och tills man löst det kanske kan ska ta det lite lugnt med att ta hit fler bidragsberoende som man inte lyckas integrera?

Det är inte heller lilla Sveriges uppgift att rädda världen undan svält, förföljelse och krig. Men vi kan hjälpa till bäst vi kan. Men för att hjälpa andra måste man må bra själv, och Sverige är lite sjukt just nu...

P.S. Varför citationstecken på sitt land och sin kultur? Det är väl vårt land och vår kultur?
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-07 10:38:24 följande:

Vem pratar om att "rädda hela världen"? Jag anser att du blandar ihop och ställer de två frågorna "integration i Sverige" och "bistånd" mot varandra. Precis som SD. Att bo i tältläger i norra Kenya är "bara" torka+allt vad ett tältläger innebär, till skillnad mot att befinna sig i ett konfliktområde i Somalia+torka+förhindrat tillträde för biståndsorganisationer. Inte jämförbart med att "svenskar flyr till Norge, till liknande kultur", som i ditt exempel.
    Ja du skrev att det är torka och dålig infrastruktur i Afrika. Att det är U-länder. Men det kan ju inte vara Sveriges uppgift att rädda dessa länder undan torka och dåliga regeringar eller att vara socialkontor för deras befolkning. Precis som du säger så har de här människorna svårast med integrationen och borde därför söka sig till länder som är mer likt var de kommer ifrån, som är lättare att ta sig till så fler kommer fram. Och där kulturen och språket stämmer mer överens och där både de och de som redan bor i landet kan integreras med varandra. Lika barn leka bäst helt enkelt. Därav Sverige-Norge jämförelsen.
    De som kommer från Afrika är ju inte vana vid annat och har säkert inte så stora krav eftersom de flyr från krig!
    Ökar vi bistånden dit så kanske pengarna räcker till mer än överlevnad.
  • Angie99
    annatnick skrev 2013-11-07 11:16:30 följande:

Folkomröstningar kan vara både rådande och beslutande. Jag har inget kategoriskt motstånd mot direktdemokrati, men anser att de som tar sig tiden att problematisera majoritetsprincipen gör det för att det behövs och jag är enig med dem som, till skillnad från SD, inte gör den till den ensamt viktigaste demokratiska principen och dessutom lyfter fram dess demokratiska brister. Om det tex ska röstas om farthinder eller övergångsställe på min gata är vi färre som har barn där som riskerar att bli påkörda för att folk kör som svin, än det finns folk som bor längre bort i kvarteret och vill komma snabbt till jobb. Vi är alla som bor där dagligen berörda av farthinders varande eller inte, men om majoriteten tänker mest på egen bekvämlighet eller omtanke om barn avgör utfallet. Är majoritetsprincipen eller barns bästa viktigast om utfallet av en omröstning blir ett nej? Är det kanske därför vi är "överförmyndigade" i vissa frågor? Som den då barnaga förbjöds 1979. Attityderna mot barnaga såg en tydlig ökning först efter lagens genomförande och de opinionskampanjer som drevs tiden efter. Jag anser att det är viktigt att åtminstone vara nyanserad och insatt i för- och nackdelar med folkviljan i en kraftigt utökad direktdemokrati och inte bara ropa "ja" och "självklart" så fort SD viftar med detta kort.
    Nu tror jag inte SD tycker att vi ska rösta om farthinder på din gata utan om mer nationella angelägenheter. Men det förstod du nog. Vi blir ju dessutom inte överförmyndade om majoriteten avgör.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?