FDFMGA skrev 2014-07-11 05:53:45 följande:
Fast det där måste ju även SD-kommunpolitiker och vitryssar förstå. Jag tolkar det som mässandet om den svenska kulturen och dess yttringar mest är en pk-variant där det egentligen handlar om att definiera vad som är så vederstyggligt att det inte är förenligt med den svenska kulturen.
Ett exempel på detta var när hatflocken gick till angrepp mot den svarta flickan som var lucia i tv. På mer övergripande nivå handlar det om vilken klädsel som ska anses vara kompatibel med svensk kultur, vilken religion, vilken åsikter, vilka tankar och vilka människor.
Så utifrån min bild tidigare i tråden av kulturen som en skog vill den här sortens människor vårda skogen med sina motorsågar men skulle de få den möjligheten skulle det inte dröja innan skogen förvandlades till ett kalhygge.
Ibland kan man bara förundras över hur förmätna pösmunkarna kring SD är: Vem fan är du att avgöra vad som är svensk kultur för mig, skulle man vilja säga.
Det finns en undfallenhet mot kulturyttringar som inte är ett dugg kompatibla med "det svenska", och den kan jag inte riktigt förlika mig med. Folk, och med folk menar jag då svenska politiker i maktposition, propagerar för att religiöst betingad omskärelse ska vara tillåten. Likaså att muslimska kvinnor ska få egna badtider eftersom deras himlahärskare uppenbarligen vill ha det så. En man som av religiösa skäl vägrar skaka hand med en kvinna efter en anställningsintervju ska givetvis ha bannor för det och inte få skadestånd för kränkning. När ens religiösa klädedräkt inte motsvarar klädkoden eller ännu hellre säkerhetsföreskrifterna på en arbetsplats har man givetvis att anpassa sig efter detta, inte att klaga i kvällstidningarna och få en massa ryggdunkningar från "öppensinnade fritänkare" som för femtioelfte gången bara samma vecka vädrar "rasistblod". Det är det här som är mitt största problem.
Ska man applicera ett "slippery slope"-tänkande på ovanstående kan man fråga sig vad som är nästa steg. Uppluckrad lagstiftning som tar hänsyn till muslimska seder och bruk (t.ex. arvsrätt)? Att det ses genom fingrarna ännu mer än i dag när föräldrar tvångsgifter bort sina barn?
Vad gäller den "svarta lucian" har jag inget som helst problem med henne som person. Hon har givetvis precis samma rätt som vem som helst annars att vara lucia om hon vill det. Det är inte där skon klämmer, utan i den här uppfostrande attityden som de som beslutade detta helt säkert ligger inne med. Den här "nu har vi mångkultur och hoppfaderullan var det är bra och fint och bäst!"-tanken. Det är i förlängningen ungefär samma sak som att försöka förringa de segregationsrelaterade problemen i förorten med att "vi ju har Zlatan".