Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

Vitrysk hockeyhjälte skrev 2014-06-27 12:52:04 följande:
    Det skrevs i affekt vilket jag har för mig jag även klargjorde den gången, ganska snabbt inpå inläggets tillkomst. Jag står fast vid att du befann dig väldigt långt på fel sida gränsen, även om min reaktion möjligen var överdriven.

Det finns rätt många som för fram och försvarar konstigare och för mig mer främmande åsikter än dem du har här om man ska se det rent krasst, men när det övergår till kritik av det jag skriver till kritik av mig som person är jag inte den som tar sådant stillatigande.
    Ett "till" där ska vara "från". Oh well.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    realist14 skrev 2014-07-01 16:25:11 följande:
     Ingen aning vad som driver folk...men något är det. :-/
    I kampen mot rasismen är allt tillåtet. Det viktiga är inte att trettio skolflickor i Norrköping visat sig vara könsstympade; nej, det viktiga är att belägga att de minsann inte gick i samma klass åtminstone.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-07-01 23:50:34 följande:
    Det förvånar mig att du försöker förenkla resonemanget så det inte längre liknar sanningen.

Att kvinnor och flickor som kommer från områden där så gott som alla könsstympas är könsstympade och att man finner att de fortfarande är det när man samlar ihop dem i en grupp i Sverige är förfärligt och sorgligt men föga överraskande.

Det viktiga är att inte låta påskina att 30 flickor i en och samma random klass i Norrköping hade könsstympats sedan de kom till Sverige. Det var nämligen vad som hade mer än antytts och även uppmärksammats i internationell press och som senare dementerades, dock inte av Wager på hennes amatörblogg.
     .
    Är könsstympning mindre avskyvärd för att den äger rum utomlands?

Jag har för övrigt hela tiden i den här rapporteringen tolkat termen "en skolklass" som en grupp bestående av ungefär lika många barn som en genomsnittlig skolklass snarare än en faktisk sådan.
  • Vitrysk hockeyhjälte

Det är något med emfasen. Nu är jag visserligen helt okej med att sakfel i artiklar belyses och rättas till, oavsett vem det i slutändan "gynnar" - men när man blir mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats bör man nog fundera lite över vad som egentligen är viktigast. Är det att synliggöra missförhållanden eller är det att täppa till käften på de där jävla rasisterna?

• Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-07-03 23:22:01 följande:
    Hur har du fått för dig att någon har blivit "mer bestört över att en tidning skrivit något fel än att 60 småflickor barbariskt stympats"???

Det är så det verkar. Du själv t.ex. valde att inleda med att raljera över Merit Wager.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-07-09 23:36:59 följande:
    Jag menar alltså att det inte är några som förnekar att det finns en svensk kultur, bara att det finns många som anser att skogen är lite mer än Helgdagskväll vid timmerkojan.
    Jodå, det finns framför allt en prominent FL-debattör på samma sida som du som förnekar det. Att denna person inte blir motsagd även av sina meningsfränder är anmärkningsvärt.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-07-10 12:53:52 följande:
    Ja, helt korrekt - jag förnekar att det finns EN svensk kultur. Det finns många. Och ja, jag har också upprepat till tjatgränsen att det inte bara gäller Sverige, utan ALLA länder, inklusive Vatikanstaten. Märkligt hur läsförståelsen på "er" sida är så nonexistent.
    Poängen är att du med det argumentet tillbakavisar all existens av någon "svensk kultur", eftersom det i princip räcker med att en företeelse någon gång ägt rum i Sverige för att den ska räknas som "svensk" enligt den definitionen. Om man talar om "kultur" i singular eller "kulturer" i plural spelar mindre roll.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Jeaninne skrev 2014-07-10 13:41:44 följande:
    Men det finns inget SYFTE med att det finns folk från jordens alla hörn här i Sverige. Det fyller ingen funktion. Därför är det inte VI som ska ta efter dom, utan DOM som ska integreras med oss...
    Det är inget fel med att ta till sig av kulturella inslag från andra kulturer. Så har skett i alla år och kommer att fortsätta ske, och det är gott så.

När folk däremot försvarar företeelser som är rent oförenliga med "det svenska" - ofta, men inte alltid, sådant som följer med islam - i religionsfrihetens namn tycker åtminstone jag det blir väldigt fel. Sverige ska inte vara ett land där man tvingar "sina kvinnor" att skyla sig, eller där man vägrar skaka hand med kvinnor, eller där man talar i termer som "heder". Har man den typen av värderingar och tänker sig att bibehålla dem i sitt nya land är det nog inte hit man ska flytta.

Och ja, jag vet givetvis också att det finns infödda svenskar vars värderingar inte heller alltid är passande i ett modernt samhälle - men det är s.a.s. "vår egen skit" och upp till oss själva att "ta hand om".
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-07-11 05:53:45 följande:
    Fast det där måste ju även SD-kommunpolitiker och vitryssar förstå. Jag tolkar det som mässandet om den svenska kulturen och dess yttringar mest är en pk-variant där det egentligen handlar om att definiera vad som är så vederstyggligt att det inte är förenligt med den svenska kulturen.

Ett exempel på detta var när hatflocken gick till angrepp mot den svarta flickan som var lucia i tv. På mer övergripande nivå handlar det om vilken klädsel som ska anses vara kompatibel med svensk kultur, vilken religion, vilken åsikter, vilka tankar och vilka människor.

Så utifrån min bild tidigare i tråden av kulturen som en skog vill den här sortens människor vårda skogen med sina motorsågar men skulle de få den möjligheten skulle det inte dröja innan skogen förvandlades till ett kalhygge.

Ibland kan man bara förundras över hur förmätna pösmunkarna kring SD är: Vem fan är du att avgöra vad som är svensk kultur för mig, skulle man vilja säga.
    Det finns en undfallenhet mot kulturyttringar som inte är ett dugg kompatibla med "det svenska", och den kan jag inte riktigt förlika mig med. Folk, och med folk menar jag då svenska politiker i maktposition, propagerar för att religiöst betingad omskärelse ska vara tillåten. Likaså att muslimska kvinnor ska få egna badtider eftersom deras himlahärskare uppenbarligen vill ha det så. En man som av religiösa skäl vägrar skaka hand med en kvinna efter en anställningsintervju ska givetvis ha bannor för det och inte få skadestånd för kränkning. När ens religiösa klädedräkt inte motsvarar klädkoden eller ännu hellre säkerhetsföreskrifterna på en arbetsplats har man givetvis att anpassa sig efter detta, inte att klaga i kvällstidningarna och få en massa ryggdunkningar från "öppensinnade fritänkare" som för femtioelfte gången bara samma vecka vädrar "rasistblod". Det är det här som är mitt största problem. 

Ska man applicera ett "slippery slope"-tänkande på ovanstående kan man fråga sig vad som är nästa steg. Uppluckrad lagstiftning som tar hänsyn till muslimska seder och bruk (t.ex. arvsrätt)? Att det ses genom fingrarna ännu mer än i dag när föräldrar tvångsgifter bort sina barn?

Vad gäller den "svarta lucian" har jag inget som helst problem med henne som person. Hon har givetvis precis samma rätt som vem som helst annars att vara lucia om hon vill det. Det är inte där skon klämmer, utan i den här uppfostrande attityden som de som beslutade detta helt säkert ligger inne med. Den här "nu har vi mångkultur och hoppfaderullan var det är bra och fint och bäst!"-tanken. Det är i förlängningen ungefär samma sak som att försöka förringa de segregationsrelaterade problemen i förorten med att "vi ju har Zlatan".
  • Vitrysk hockeyhjälte

Man kan väl sammanfatta det så här:

Någon blir vald till Lucia och råkar vara svart = inga problem överhuvudtaget.
    Någon blir vald till Lucia för att hon är svart = inte lika självklart.

Svar på tråden Varför hatar folk SD?