Inlägg från: Vitrysk hockeyhjälte |Visa alla inlägg
  • Vitrysk hockeyhjälte

Varför hatar folk SD?

Quintus Zebra skrev 2014-05-27 11:52:19 följande:
    Du är konsekvent, och tycker att det vore odemokratiskt om en grupp tyskar hade gjort liknande mot Hitlers tal?

Är det odemokratiskt när ANC-anhängare överröstar sin nuvarande korruptionsmisstänkta partiledare när han talar om att han är Mandelas arvinge, trots att han kanske håller på att riva ned mycket av det Mandela stod för?

Eller är detta beteende bara odemokratiskt i Sverige i dag?

Jag gillar inte alla former av protester heller. Tycker en del är osmakliga och onödiga. Men det gör dem inte odemokratiska.

Folk har rätt att protestera, de har rätt att väsnas på allmän plats. ALLMÄN plats, smaka på det ordet. Vi har demokrati i Sverige d.v.s. folkstyre. De allmänna platserna ägs av alla gemensamt. De ägs inte av Åkesson eller Reinfeldt. Åkesson eller Reinfeldt har inte rätt att KRÄVA mer respekt än någon annan får, de har inte rätt att kräva att stå oemotsagda på allmän plats mer än någon annan.

MEN, vi har mötesrätt i Sverige. Så SD har rätt att hålla möten, så länge de t.ex. inte bryter mot lagen om hets mot folkgrupp. MEN  varje individ som är där för att protestera har också yttrandefrihet, de har rätt att yttra sin protest.
    Och det är då polisens jobb att se till att mötet går att genomföra, utan att varken Åkessons eller protestanternas rättigheter kränks. Om polisen anser att åhörarna  blir för högljudda, har polisen t.ex. rätt att med olika medel motverka detta.
    Men det gör inte protesterna odemokratiska. Det är raka motsatsen. Högljudda protester mot "etablissemanget" har många gånger varit demokratins själva blodomlopp.
    Godwin. Trodde mer om dig, faktiskt.

Men ja, om ett tillståndsgivet möte tystas på det sätt du antyder så att en talare, även om vederbörande är nazist och företräder för dig och mig hemska åsikter, är det inte okej. Folk måste få tycka och tänka själva, det ska inga visselpipemarodörer göra åt dem oavsett hur goda deras föresatser är.
    Count hotfull pastor, sprungen ur kaos.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    nihka skrev 2014-06-18 22:57:26 följande:
    Om det bara hade handlat om packets vanliga packiga kommentarer på Avpixlat, men det kommer från en SD-ledamot:

http://www.gp.se/kulturnoje/1.2404209-sd-ledamot-vill-fangsla-konstnar
    Nog för att det är ett av de mer underliga utspel som gjorts i SD:s namn - jag tycker visserligen det är ett jävla mupperi att måla könsorgan i skolmatsalar men inte fan ska det vara belagt med fängelsestraff eller ens olagligt (dålig smak går inte att lagstifta bort) - men jag hoppas och tror att ni är lika måna då om en sådan som Lars Vilks och hans rätt att måla och ställa ut även sådant som "provocerar".

Jag vet att många är just det, men samtidigt har jag mer än en gång sett folk som kräver att Vilks ska "stoppas" eller till och med önskar att "något händer honom" här på FL.

Nu ska vi se om jag lyckas posta detta eller om jag av misstag klickar på "Välj filer" i stället, humhumhum...
  • Vitrysk hockeyhjälte
    tobbe01 skrev 2014-06-23 07:47:22 följande:
     Och varför finns det kommuner som säger att de inte vill ta emot fler invandrare?
    Och framför allt, varför lyssnar inte Ullenhag et al på dessa och hur de motiverar sitt ställningstagande i stället för att börja orera om "tvingande lagstiftning"? Det är nästan det som gör mig mest matt i hela den här cirkusen.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    realist14 skrev 2014-06-23 13:57:42 följande:
    Vilken i-iot som helst vet vad vår nationalsång heter, om det saknas någon formell stämpel på den sedan hedenhös är väl inte intressant.

Fattar inte den där ivern att plåna ut allt svenskt. Minsann- vi haaaar ingen nationalsång, vi haaar inga traditioner....vi har visst inte ett j-a dugg helt pötsligt. Lite sjukt om du frågar mig.
    Instämmer där också. Minsta barnunge fattar vilken som är vår nationalsång, oavsett rena formaliteter. Det är som om vi är ett kulturellt U-land, omgivet av högkulturer. Det kan inte finnas något enda land i världen där man förväntas ha så låga tankar om sin egen nation som Sverige.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    realist14 skrev 2014-06-23 14:13:58 följande:
    J-igt låga just nu.
    Och denna sjuka iver att liksom påtala det i tid och otid som om man skäms för allt svenskt plötsligt. Undrar vad de människorna gjorde på midsommar, bland alla svenska traditions-symboler, låg de under en säng i fosterställning och tuggade på knogarna?!
    Jag antar det.

Jag menar, det är självklart att man hämtar influenser från andra kulturer, det är ju inte det det handlar om. Men att baissa eller helt förneka allt "svenskt" och höja allt "utländskt" till skyarna bara därför att, det är ju så urbota idiotkorkat att man inte ens vet var man ska börja. Jag vet ju att dessa människor med emfas hävdar att det inte finns någon "islamisering", men samtidigt lär det ju kvitta i och med att de kommer att bli själaglada den hypotetiska dag då islam - mot all förmodan - blir statsreligion i Sverige.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Quintus Zebra skrev 2014-06-23 15:15:25 följande:
    Låga tankar om sin nation?

"Svenskar" överlag har nog jämförelsevis höga tankar om sitt land. Att man kan vara självkritiskt och se relativt objektivt på det här med nationalism är nog ett tecken på god självkänsla. Inte tvärtom.
    Inte de mest talande exemplen i den här tråden. Jag menar inte att man förbehållslöst ska hylla Sverige och samtidigt förminska allt utomstående, men som Dorian och vissa går på om att det inte finns något svenskt osv etc - det är i mina ögon bara ovärdigt. 

Vi kanske inte är bättre än andra - men vi är fan inte sämre heller.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    Dorian Ertymexx skrev 2014-06-23 16:20:06 följande:
    Jo, det är intressant. Vi har ingen officiell nationalsång. Deal with it.

De enda som vill "plåna ut" (utplåna heter det för övrigt på svenska) svensk kultur är SD och deras "nationalistiska" svans. De är de enda som talar om att förbjuda kulturyttringar, om att fängsla konstnärer, om att bestämma vilken konst som är okey och "uppbyggande". Det är bara SD som försöker tala om för folk vad de ska tycka och hur de ska tänka. Inget annat parti försöker begränsa svensk kultur.
    Men det finns ju ingen svensk kultur sa du nyss?

Och... finns det inte en kategori människor (ej SD) som tycker det verkar vettigt att förbjuda Lars Vilks att göra sin grej?
  • Vitrysk hockeyhjälte

Jag kallade FMGA, som han hette då, för "hen" en gång. Det var lite som att skita i ett blått skåp fyllt av ond jord.

• Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-06-27 10:01:21 följande:
    Aj då, tog du så illa vid dig. Det var inte min avsikt, efter vad jag minns.

Jag tror att det är enda gången jag överhuvudtaget tagit upp att det kanske är lämpligare med han än hen. Bakgrunden var den där nästan oändliga "hen"-tråden där såväl du och jag som Philipsson eller Faber var aktiva.

Du som en av de som var mot användningen av hen, därav min kommentar om ditt användande av hen i dess föraktfullt negativa betydelse.

Lustigt förresten att hen har kommit för att stanna, men med två betydelser - dels som anhängarnas neutrala pronomen och dels som motståndarnas föraktfulla kastraktion av en person.

Inte så länge sen ett av mina barn kom hem från en aktivitet och förklarade att det börjat en hen i gruppen.

Hursomhelst. Att du är den enda jag rättat kan du ta som en komplimang. Det innebär åtminstone att jag betraktar dig som kommunicerbar.
    Illa vid mig. Nä. Då var det värre den gången du började orera om mina eventuella mentala tillkortakommanden. Det är en av få gånger jag blivit förbannad på riktigt över något som skrivits till och om mig på nätet. Att "hen"-grejen skulle få den effekten den fick hade jag nog redan då på något plan räknat med.
  • Vitrysk hockeyhjälte
    FDFMGA skrev 2014-06-27 10:12:37 följande:
    Jo, jag är medveten om att jag sårat dig djupt.

Jag kommer ihåg ditt inlägg i Moraltantstråden där du förklarar att jag är den vidrigaste person du mött på nätet.

Jag tror du borde försöka komma över det där. Jag är inte det, det kan jag garantera.
    Det skrevs i affekt vilket jag har för mig jag även klargjorde den gången, ganska snabbt inpå inläggets tillkomst. Jag står fast vid att du befann dig väldigt långt på fel sida gränsen, även om min reaktion möjligen var överdriven.

Det finns rätt många som för fram och försvarar konstigare och för mig mer främmande åsikter än dem du har här om man ska se det rent krasst, men när det övergår till kritik av det jag skriver till kritik av mig som person är jag inte den som tar sådant stillatigande.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?