Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Varför hatar folk SD?

nihka skrev 2015-05-10 13:32:35 följande:
    Intressant att du kände dig manad att berätta det när du läste mitt inlägg. Var tyckte du kopplingen fanns? Eller är det bara dags att dra det igen - typ vart 50:e inlägg?
    Eftersom du uppenbarligen gjorde en koppling där, ja.

Problem med matten? Det finns nog hjälp att få även för dig.
    Svarar sällan anonyma, definitivt inte anonymt vänsterslödder.
  • Rataxes
    nihka skrev 2015-05-10 13:54:11 följande:

Nej, jag gjorde inte någon koppling mellan dig och SDare utan frågade dig om du var OK med att klumpas ihop med de flesta utanför SD och etiketteras som "vänsterextremist" och "vänsterslödder" av SDare? Så löd frågan.

Nope. 100:ade gången. Typ vart 50:e inlägg. Jag fattar. Gör du?

Men seriously, i egenskap av person som har en hel del inte så smickrande saker att säga om SD, hur känns det att då bli betraktad som "vänsterslödder" av sektmedlemmarna?

jag bryr mig inte.
  • Rataxes
    Tom Araya skrev 2015-05-12 12:05:57 följande:
    Åsikter är ingen sanning, men vad som ligger till grund för dem kan vara sant eller falskt. Eller är det bara jag som försöker ha fakta som grund när jag bildar mig en åsikt?
    Kunskap är inte längre det viktigaste, numera är det rätt värdegrund som är det primära.
  • Rataxes
    lebowski skrev 2015-05-16 16:50:12 följande:
    Så när riskkapitalisterna inom vården och skolan skickar vinsterna till skatteparadisen så måste man se mellan fingrarna för de krafter som bär upp välfärden?  Vilket nonsens ...
    Det är ditt inlägg som är nonsens. Det finns knappt 1000 friskoleföretag, de allra flesta små. De hade en genomsnittlig rörelsemarginal på 3 % och delade ut i snitt under 1 % av omsättningen.

Det finns dock intressanta företag inom välfärdsindustrin, t.ex. vänsterpartisten Hans-Åke Scherp som driver ett aktiebolag som säljer utbildning, till lärare, med skattepengar. Sedan 2008 har hans företag haft en vinstmarginal på 60%. Sedan 2006 har han tagit ut över en miljon i aktieutdelningar. Av barnens pengar, till en girig företagare.

En annan pikant detalj i sammanhanget är att Scherp bara tagit ut kapitalinkomst. Inte en krona i lön. För Scherp är anställd av universitetet och har lön därifrån, uppenbarligen med avtal att han får driva eget bolag. Och varför har inte tagit ut lön då? Ja, gissningsvis för att han skatteplanerar. För med lön måste han betala såväl arbetsgivaravgift och löneskatt. Men det är betydligt mindre skatt på utdelning. Så hyckleriet här når inga gränser faktiskt. 
  • Rataxes
    KillBill skrev 2015-05-16 20:06:36 följande:
    Nu har jag inte kollat detta men är det inte som vanligt att av dessa 1000 företag så är det 20% som står för 80% av omsättningen (och tjänar pengarna)?
    Ja det är ju fult att tjäna pengar, om man är privat företagare i alla fall. Om man däremot är ett kommunalt bolag är det jättefint.

http://www.uvell.se/2015/04/15/vinsthatare- -26503712#comments

(långt blogginlägg, men mycket läsvärt.)

tinyurl.com/qy3znng
  • Rataxes
    nihka skrev 2015-05-17 14:03:02 följande:
    Inget samarbete i riksdagen med SD. CHECK!
    Inget samarbete med övriga riksdagspartier i EU-parlamentet. CHECK!
    "Varför hatar folk SD? Tråden med evigt liv i frågan. CHECK!

Med nazistiska SvP ur leken kommer deras sympatisörer som inte redan röstat på SD att börja göra det minus de som istället väljer att lägga sin röst på SMR.
    4000 röster, att fördela mellan SMR som lär ta de flesta av de judehatande naziströsterna och några hundra (gissningsvis) som går till SD. Vilken otrolig ökning av SD-sympatisörer...
  • Rataxes
    Cal XVI Gustf skrev 2015-05-17 16:30:54 följande:
    Om vi ska applicera din definition av rättvisa på diskussionen om skolpengen så måste vi också ta upp att det inte enbart är friskolor som skulle kunna ha ett intresse av att ta dessa pengar och lägga på annat än skolverksamhet:

www.svt.se/nyheter/val2014/politikerna-vill-i...

Här framgår att av hävd S-styrda Göteborg sätter oskäliga vinstkrav på sina skolor för att täcka hål i den kommunala budgeten. Citat från artikeln:

Och när SVT granskar budgetar och mötesprotokoll från stadsdelsnämnden visar det sig att nämnden ofta fattar beslut om besparingar i en verksamhet för att täcka underskott i en annan.

Förra året skulle skolan lämna ett överskott på fem miljoner på grund av att äldreomsorgen blivit oväntat dyr.

...

Och enligt Skolinspektionen är det kommunen som är huvudman och ytterst ansvarig för skolan. Som huvudman har Göteborgs stad fått hård kritik för att den inte följer skollagen.

Skolinspektionen har pekat på sjunkande resultat och ökade skillnader, och upptäckt att var femte grundskola inte gav elever det särskilda stöd som de hade rätt till, och att tre fjärdedelar av skolorna saknade systematiskt kvalitetsarbete. Efter snart tre år har stadsdelen Majorna Linné fortfarande inte fått godkänt.
    Tack, sökte den länken men du hann före.
  • Rataxes
    Zenitha skrev 2015-05-22 19:18:31 följande:
    Så bra för dig. Jag skulle gärna flytta från skiten om jag hade råd.
    Flyttar till Finland när det blir dags för pension, ev. blir det Portugal på vintern och Finland på sommarhalvåret.

Best of both Worlds...
  • Rataxes
    lebowski skrev 2015-05-22 19:55:06 följande:
    Av nått skäl så är det stor andel av finnättlingar som röstar på SD. Ni ska vara jävligt tacksamma att ni blev mottagna på 60-70-talet och inte sitta o peka finger åt dagens invandrare. För då är det bara att packa och resa tillbaka för gått serru.
    Nu tar du fel på person, jag röstar definitivt inte SD.
Svar på tråden Varför hatar folk SD?