Inlägg från: Rataxes |Visa alla inlägg
  • Rataxes

Varför hatar folk SD?

sjuttiofemman skrev 2015-02-03 23:56:42 följande:
    Vad har du för övertygelse då? Allas fria val att säga vad de vill, till vem de vill och hur de vill? Kränkningar är bara tecken på svaghet och svaga ska bekämpas? Du verkar endast befinna dig här för att provocera och roa dig.
    Övergår mitt förstånd hur man kan anse sig vara en demokrat och samtidigt vilja förbjuda eller frysa ut folk med motsatta åsikter. En god demokrat övertygar med vad man anser vara överlägsna argument, inte förbud och mörkläggning som är vänsterns paradgren, nu och då...

Och nej, allt är inte svart eller vitt. Man kan vara för yttrandefrihet utan att tycka att svaga ska bekämpas.
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2015-02-04 08:17:48 följande:
    Men vem vill förbjuda SD?

Eller ens frysa ut?

Det övergår mitt förstånd att det tycks finnas personer som anser att det ska finnas en övergripande doktrin som föranstaltar att man inte får välja vem man umgås med eller att inte partier får avgöra vilka de anser de kan samarbeta med.

Tja, folk är väl olika - och somliga anser väl att andra inte har förmåga att själva välja sitt umgänge. Jag får en association domar i vårdnadstvister - typ, FDFMGA: Sverigedemokraten som har ett barn som ett av dina barn är kompis med - du har ju bara pratat artigt med henne när ni råkas. Från och med nu måste ni också umgås minst en gång i veckan, gärna tillsammans med en låda rött för gemensamt utbyte av erfarenheter och livsåskådningar.
    Sjuttisen ville förbjuda folk att uttrycka rasistiska åsikter...
    Jag tyckte det var bättre att bemöta med argument istället för åsiktsförbud.
    Pst - vatten är ett av de E-numren. smile5.gif // Fantastisk kännedom om livsmedel hos vänstertomte.
  • Rataxes
    FDFMGA skrev 2015-02-04 09:29:35 följande:
    Är inte säker på det, men ibland är det ju svårt att hänga med i hur andra resonerar.

Jag har noterat att du ofta blir kallad sverigedemokrat eller till och med rasist men du är ju ingendera, såvitt jag förstår.

Bara en typisk och mycket konsekvent ratexesoit - och sådana finns det ju bara en av.
    Jag har även blivit kallad "kulturmarxist"

Däremot är jag vad folk lite föraktfullt kallar "nyliberal".
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2015-02-04 10:42:09 följande:
    Märkligt. Så hur ska vi komma åt att tex muslimer dagligen kränks pga sin religion? Säga aja baja och dumma er, lägga oss på rygg och hoppas att rasisterna inser hur dumma de är? Det måste ju till en rättslig påföljd när det inte går att få till en förändring på annat sätt.
    Inrätta ett Gulag på Seskarö för de som hyser oönskade åsikter?

Låt rättsväsendet hantera det med de medel som redan finns. Ofredande, ringa misshandel, misshandel osv i de fall då knallkorkarna gör något.
  • Rataxes
    Cal XVI Gustf skrev 2015-02-05 12:28:27 följande:
    Hennes dumheter bemöts. Att bemöta ett inlägg är inte detsamma som att attackera.

Kan förresten faktiskt (kanske för första gången?) rekommendera en text i expressen:

www.expressen.se/kultur/toppnyheter-/har-asa-.../

"Det som verkar störa henne är snarare att man samtidigt börjar korrigera efterkrigstidens Moskvastyrda historieförfalskning och tala öppet om att andra världskriget började med att Nazityskland och Sovjet som allierade styckade upp Polen och Baltikum mellan sig, att den tyska ockupationen slutade 1945, men att de sista postsovjetiska trupperna lämnade Polen och Litauen 1993 och Estland och Lettland året därpå. Då först sattes punkt för den kolonisering, terror och rovdrift av grannländerna som Hitler och Stalin inledde gemensamt."

I texten framgår också att Åsa Linderborg svalt även nutida propaganda från Kreml.
    Vill man vara snäll kan man kalla Åsa Linderborg för en nyttig idiot.

Hade jag varit LO-medlem hade jag skämts över att AB utsett en sån historierevisionist till kulturchef.
  • Rataxes
    Ogenomtänkt skrev 2015-02-05 14:18:15 följande:

Ja du kung Gustaf. Du försöker ducka min poäng och leda in spåret på 2:a VK. Fine. Och det är väl bra att hon bemöts och att det diskuteras intressanta saker. Men du påstod att hon förespråkar Stalinism. Och det är inte att bemöta. Det är lögn och förtal.

Och enligt Rataxes är man historierevisionist om man inte anser att Sovjet startade kriget ihop med Tyskland. Ja åsikten är fri. Problemet är att begreppet historierevisionism riskerar att devalveras om man använder det som skällsord mot politiska motståndare. Man bör vänta till historieämnet inom universitetsvärlden är överens om saken. Det finns ingen sådan konsensus idag.

Så ni gillar inte Åsa. Föga förvånande. Ingen får väl så mycket hatmail från griniga, kränkta sura höger gubbar som hon.

Inget av det ni skriver tillbakavisar min poäng dock; den variant av kommunism som kallas Stalinism är inte politiskt korrekt och får inget utrymme i MS media.

Om man inte gillar Åsa Linderborgs uppkastningar i Aftonslasken är man en grinig kränkt sur högergubbe.

Då vet vi det.
  • Rataxes
    Dorian Ertymexx skrev 2015-02-05 19:35:14 följande:
    Bortsett från att det inte är historierevisionism. Hata sovjet bäst du vill, men kom inte och säg att de inte bidrog massivt i andra världskriget. DET är historierevisionism!
    Ingen har påstått något annat. Däremot är de inte den gosskör som Åsa vill få dem att framstå som.

Jag har lite blandade känslor för sovjetunionen och Röda Armén, å ena sidan bidrog de till hitlerväldets fall, å andra sidan dog ett antal släktingar i vinterkriget och fortsättningskriget mot dem...
  • Rataxes
    Philipsson skrev 2015-02-14 00:11:52 följande:
    "Folkmord" är ett relativt nytt straffrättsligt begrepp (1945) och kan knappast tillämpas på forna tider. I så fall skulle ju varenda erövring i forna tider kunna kallas för "folkmord - exempelvis morernas erövringar på Iberiska halvön under medeltiden -, men det är det ju ingen som gör. Hur som helst handlar ju "folkmord" om en medveten och systematisk förstörelse av ett folk, och det var det ju inte fråga om när det gällde la Conquista: Det som tog död på infödingarna skedde ju till största delen oavsiktligt, alltså alla de virus och bakterier som tidigare inte hade funnits där: difteri, tyfus, influensa, smittkoppor, etc.

Du Digestive, hur vore det om du slutade upp med att skryta om din okunskap?
    Du borde nog fundera på hur du uttrycker dig, Både Dorian och Digestive har mer kunskap än dig om det mesta, förutom SD-kramande då förstås.

Och nej, jag delar inte alla deras åsikter så det är ingen idé att du kallar mig för något annat än liberal. 
  • Rataxes
    sjuttiofemman skrev 2015-02-19 15:26:20 följande:
    Eller så kan man sluta med offermentaliteten och ifrågasätta på ett vuxet sätt?
    Skrev ju att Sd ännu inte pysslar med öppna våldshandlingar. Men sektvibbarna finns där, som fdfmga beskriver.
    Ja vi får ju hoppas att de inte sjunker ner i samma träsk som våra kära kommunister...
    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
  • Rataxes
    Philipsson skrev 2015-02-22 09:30:33 följande:
    Källa på at Breivik skulle ha "hyllats av Sd-politiker"? Eller bara nåt du har hittat på själv, i vanlig ordning?
    http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/sd-topp-tar-breivik-i-forsvar-pa-hatsajt/

"Killen är långt, långt ifrån någon idiot!"

Det är iofs sant.

"fullt förståeligt att svensk media drar sig för att delge svenskarna det norrmannen säger"

Foliehatt

"En eller annan svensk skulle kanske börja tänka till då..."

Det är möjligt att en eller annan svensk är så korkad...

Hon skriver att hon visserligen finner Breiviks gärningar "vämjeliga", men tillägger att risken är stor att han "får rätt i sak". Hon tror att tredje världskriget närmar sig "med stormsteg" och att det blir ett "religionskrig".

"Tiden rinner ut för oss. Kommer de ursprungliga europeerna att inse att vi blir tvingade att ta till vapen, så småningom, om detta inte stoppas omedelbart?"

Folievarning

Sammanfattning.

Kvinnan hyllar inte precis Breivik, snarare uttrycks förståelse för hans folietankar.

Finns det fler såna här julostar inom SD?
    Pst - vatten är ett av de E-numren // Fantastisk kännedom om livsmedel...
Svar på tråden Varför hatar folk SD?