Ermenegildo skrev 2014-01-03 15:33:26 följande:
Kulturmarxistisk produkt? Ha. Det var flera personliga utfall men ganska lite substans. Men utveckla gärna lite dina tankar om evolutionär biologi, eller ska jag kalla det rasbiologi? Upplys mig gärna lite om araber och afrikaner. Var inte rädd nu, har du sagt A får du väl säga B.
Jag kan säga så mycket, som att det inte vore konstigt om ÄVEN hjärnan utvecklats annorlunda mot en europeisk hjärna, under de hundratusen år då folkgrupperna levde helt åtskilda. Har evolutionen kunnat åstadkomma så stora skillnader i hudfärg, hårfärg, ögonfärg, enzymer, skelettets tyngd, muskelmassans olika sammansättning o.s.v., så kan den såklart ha gjort lika stora skillnader med intelligens och personlighetsegenskaper.
I Afrika har de levt så gott som likadant i alla dessa årtusenden. Fäder har lärt söner de nödvändiga arbetsuppgifterna, och mödrar har lärt döttrar. De har inte behövt tänka, lära sig något nytt, ta sig an nya utmaningar... och något naturligt urval grundat på intelligens har inte skett.
Medan européerna levde ett enormt hårt liv på den karga tundran nära iskanten. Bara att klara kylan krävde mycket initiativförmåga. Sedan lärde de sig att bygga hus, odla säd och annan mat från växtriket, tämja husdjur, mjölka kor och getter, bereda och förvara mat under de långa vintrarna... Utvinna metaller ur gruvor, tillverka bättre redskap och vapen med dessa metaller... De organiserade sig i samhällen och effektiviserade livsmedelsproduktionen, så att det blev möjligt för vissa människor att syssla med annat - att utveckla hantverksskicklighet, konstnärsskap, musik, navigation, matematik, läsande och skrivande... Man byggde universitet, undervisade barn i läs- och skrivkonsten... Ska jag fortsätta..?
Det vore ju t.o.m. MERA märkligt, om inte all denna utveckling här i Europa även skulle ha gjort oss mera intelligenta.