stoner skrev 2014-01-03 14:59:39 följande:
I det korta loppet, nej.
Men om världen skall bli mer jämlik genom konsumtion kommer livsvillkoren kollapsa på jorden pga miljöförstöring.
Återstår alltså:
1. Vi som redan överkonsumerar, drar ner. Vi ger sedan skäligt betalt och rättvisa villkor för produktion och handel globalt.
2. Vi fortsätter som vi gör för att vi inte vill ge upp några privelegier.
Ja, här kan jag faktiskt hålla med om en del. Det finns ju redan rättvisemärkta varor t.ex. - som det står var och en fritt att köpa. Jag köper dem ibland, när jag är i kyrkan där de säljs, men har inte råd att köpa enbart dessa. (Och då lever jag alltså inte i något överflöd, utan jag har VERKLIGEN inte råd.) Sedan finns det även vissa problem med att de rättvisemärkta varorna inte samtidigt är kontrollerade för att vara miljövänliga (t.ex. behöver de inte vara ekologiskt odlade). Så det finns mer arbete att göra på den fronten, med att styra upp och kontrollera bättre.
Organisationer och företag kan ju föregå med gott exempel, genom att t.ex. ha enbart rättvisemärkt kaffe i personalens kaffeautomat.
Absolut måste vi också dra ner på vår konsumtion, men då ser jag hellre att vi arbetar mindre och får mer tid med våra barn och andra familjemedlemmar (t.ex. våra gamla). En del av tiden skulle då också kunna gå till att ha ett eget litet potatisland, grönsaksland, örtagård, kanske några höns, en gris som slaktas till jul, plocka bär och svamp, tillverka saker själv genom hemslöjd etc.. Det skulle både vi och miljön må mycket bättre av, och föräldrar och barn skulle kunna göra nyttiga saker tillsammans.
Men jag tänker inte arbeta lika mycket utanför hemmet som idag, bara för att försörja fler invandrare som tillbringar sina dagar rökandes på kaféer. Det är något HELT annat.